آیا هایپرلوپ آینده حمل‌ونقل شهرها است؟

فناوری هایپرلوپ یک مفهوم انقلابی در صنعت حمل‌ونقل است که پتانسیل جایگزینی سیستم‌های مترو و راه‌آهن قدیمی را دارد. این فناوری پیشرفته از شناور مغناطیسی برای به حرکت درآوردن غلاف‌های سرنشین از طریق لوله‌های کم‌فشار با سرعت بالا استفاده می‌کند و امکان سفر سریع‌تر و کارآمدتر را فراهم می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در نگاه اول، هایپرلوپ تمام ویژگی‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به حمل‌ونقل انبوه در آینده شهرها را دارد. آن‌ها بسیار سریع، پایدار و از نظر فناوری استثنایی هستند، اما هزینه‌های بالای تحقیق و توسعه و رقابت با شبکه‌های گسترده راه‌آهن موجود، این ایده را کم‌رنگ کرده است، با این حال بسیاری از شهرها هنوز مایل به سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی هستند که آن‌ها را در خط مقدم سیستم‌های حمل‌ونقل بسیار سریع قرار می‌دهد.

آیا هایپرلوپ آینده حمل‌ونقل شهرها است؟

مزایا و چالش‌های هایپرلوپ

هایپرلوپ (Hyperloop) یک سیستم حمل‌ونقل پیشرفته برای مسافران و کالاها است و از کپسول‌هایی تشکیل شده است که روی ریل‌های الکترومغناطیسی در داخل تونل‌های کم‌فشار معلق می‌شوند. در واقع به علت کاهش اصطکاک با هوا و این واقعیت که اساساً به نوعی پرواز می‌کند، می‌تواند از سرعت هزار کیلومتر در ساعت با حداقل هزینه انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای پنج برابر کمتر از قطارهای پرسرعت و تقریباً ۲۵ برابر تمیزتر از هواپیماهای تجاری، فراتر برود.

فناوری هایپرلوپ نیز از سیستم‌های مترو و راه‌آهن سنتی ایمن‌تر است. غلاف‌های مسافر در لوله‌ها محصور شده‌اند و محیط مطمئن‌تری را برای مسافران فراهم می‌کنند، علاوه بر این هایپرلوپ از سنسورهای پیشرفته و کنترل‌های خودکار برای نظارت و کنترل حرکت غلاف‌ها استفاده می‌کند و خطر تصادفات را کاهش می‌دهد و سفری روان و مطمئن را تضمین می‌کند.

آیا هایپرلوپ آینده حمل‌ونقل شهرها است؟

این فناوری نسبت به سیستم‌های حمل‌ونقل سنتی انعطاف‌پذیرتر است؛ غلاف‌ها را می‌توان به‌گونه‌ای طراحی کرد که طیف وسیعی از مسافران را در خود جای دهد، از مسافران فردی گرفته تا گروه‌های جمعی بزرگ‌تر. این باعث می‌شود که برای تعداد گسترده‌ای از برنامه‌ها، از سفرهای رفت‌وآمد گرفته تا سفرهای طولانی‌مدت و گردشگری، ایده‌آل باشد.

از زمانی که ایلان ماسک این مفهوم را در سال ۲۰۱۳ معرفی کرد، پروژه‌هایی در مناطقی مانند ایالات متحده آمریکا، اروپا، آسیا یا خلیج‌فارس شروع به اعلام آمادگی کردند که تا پایان کامل پروژه‌ها هنوز فاصله زیادی دارند، زیرا موانع نه‌تنها مستلزم هزینه‌های نجومی است، بلکه از نظر فنی هم بسیار چالش‌برانگیز هستند.

آیا هایپرلوپ آینده حمل‌ونقل شهرها است؟

یکی از چالش‌های تکنولوژیکی اصلی هایپرلوپ ایجاد یک محیط کم‌فشار در داخل لوله‌ها است که به منظور امکان حرکت کپسول‌های مسافری با چنین سرعت بالایی ضروری است. محققان در حال مطالعه مواد مختلف مانند کامپوزیت‌های فیبر کربن و پلیمرهای پیشرفته هستند تا اتصالات مهر و موم‌شده و ساختارهای سبکی ایجاد کنند که بتوانند فشار سفرهای پرسرعت را تحمل کنند.

یکی دیگر از چالش‌های مهم، توسعه یک سیستم محرکه است که می‌تواند کپسول‌ها را بدون تأثیرگذاری بر مسافران شتاب دهد. توسعه‌دهندگان به فناوری شناور مغناطیسی روی می‌آورند که از آهنرباهای قدرتمند برای بالا بردن و به حرکت درآوردن کپسول‌ها در طول لوله استفاده می‌کند.

این روش، اصطکاک را از بین می‌برد، اگرچه کاربرد گسترده این فناوری چالش‌های خاص خود را مانند نیاز به سیستم‌های کنترل دقیق و آهنرباهای با کارایی بالا دارد، اما شهرهایی در دنیا وجود دارند که هنوز سفر هایپرلوپ را انتخاب می‌کنند.

آیا هایپرلوپ آینده حمل‌ونقل شهرها است؟

ادمونتون-کالگری

فلاکس‌جت، نام هایپرلوپ طراحی شده توسط یک استارت‌آپ کانادایی است که هدف آن اتصال ادمونتون و کلگری در ۴۵ دقیقه است. از زمان اعلام دریافت ۵۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری اولیه در ابتدای سال ۲۰۲۲، نمونه اولیه هایپرلوپ ساخته شده و آزمایش‌ها آن آغاز شده است، در حالی که منتظر مجوز برای اعطای مجوز توسط قانون راه‌آهن آلبرتا برای به دست آوردن زمین در فرودگاه ادمونتون است که زیرساخت‌ها در آن قرار دارند.

آیا هایپرلوپ آینده حمل‌ونقل شهرها است؟

لاس‌وگاس

لوپ لاس‌وگاس با هدف اتصال پردترددترین منطقه سرگرمی و پررونق شهر به فرودگاه بین‌المللی هری رید، استادیوم Allegiant، مرکز لاس‌وگاس و در نهایت لس‌آنجلس تدارک دیده شده است. پس از تکمیل، وگاس لوپ ۹۰ هزار مسافر در ساعت را جابه‌جا می‌کند.

دهلی - بمبئی

طرح توسعه سیستم هایپرلوپ در هند در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و اکنون یک مطالعه امکان‌سنجی برای کریدور هایپرلوپ دهلی-بمبئی تکمیل شده است که هدف آن کاهش زمان سفر بین دو شهر از سه ساعت به ۶۲ دقیقه است. دهلی-بمبئی شلوغ‌ترین مسیر هوایی ملی در هند و هفتمین مسیر هوایی در جهان است.

عربستان صعودی

در ششم فوریه ۲۰۲۰، وزارت حمل‌ونقل پادشاهی عربستان سعودی قراردادی را با Virgin Hyperloop One (VHO) برای انجام یک مطالعه پیش امکان‌سنجی پیشگامانه در مورد استفاده از فناوری هایپرلوپ برای حمل‌ونقل مسافر و بار اعلام کرد. این مطالعه به عنوان طرحی برای پروژه‌های هایپرلوپ آینده عمل می‌کند.

آیا هایپرلوپ آینده حمل‌ونقل شهرها است؟

آینده هایپرلوپ

برای ایجاد یک مسیر هایپرلوپ کارآمد ایجاد یک چهارچوب قانونی واضح ضروری است: برای مثال، کمیسیون اروپا در حال کار روی الحاق هایپرلوپ به شبکه حمل‌ونقل خود است. به‌تازگی اعلام شد که صندوق شورای نوآوری اروپا (EIC) بخش قابل توجهی از ۱۲ میلیون یورو را در اختیار مرکز اروپایی هایپرلوپ (EHC) قرار داده است که در هلند در حال ساخت است.

بسیاری از کارشناسان و منتقدان خاطرنشان کرده‌اند که هایپرلوپ یک پروژه بسیار جاه‌طلبانه است که نیاز به سرمایه‌گذاری قابل‌توجه، توسعه زیرساخت‌ها و تأیید مقررات دارد. آن‌ها همچنین خاطرنشان می‌کنند که مشخص نیست که آیا فناوری پشت هایپرلوپ قابل دوام است و آیا می‌توان آن را ایمن و مقرون‌به‌صرفه برای عموم ساخت.

در هر صورت Hyperloop یک مفهوم هیجان‌انگیز است که تخیل مردم در سراسر جهان را به خود جلب کرده است. همان‌طور که فناوری پشت هایپرلوپ همچنان در حال توسعه و آزمایش است، ممکن است روزی شاهد عصر جدیدی از حمل و نقل پرسرعت باشیم که شیوه زندگی و کار بشریت را تغییر خواهد داد.

آیا هایپرلوپ آینده حمل‌ونقل شهرها است؟

کد خبر 731460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.