کتابخانه‌ای با بزرگ‌ترین فضای مطالعه اقلیمی جهان + عکس

کتابخانه شهر پکن با بزرگ‌ترین فضای مطالعه اقلیمی جهان، درهای خود را به روی عموم باز کرده و فضایی منحصربه‌فرد برای یادگیری و اشتراک دانش در صحنه فرهنگی پکن را در اختیار کاربران خود قرار داده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کتابخانه پکن به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین پروژه‌ها از سال ۲۰۱۸، در سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی شد. این کتابخانه دارای بزرگ‌ترین فضای مطالعه اقلیمی جهان در کنار امکانات مختلف با هدف ایجاد یک مقصد فرهنگی پرجنب‌وجوش در شهر و نه‌تنها یک مخزن کتاب، بلکه مرکزی برای یادگیری، فرهنگ و جامعه است.

کتابخانه‌ای با بزرگ‌ترین فضای مطالعه اقلیمی جهان+ عکس

طراحی فضای کتابخانه پکن از این مفاهیم پیروی می‌کند و مناطقی یکپارچه را برای کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و اجراهای فرهنگی ارائه می‌کند. این پروژه به جای اینکه کتابخانه‌ها را به‌عنوان مجموعه‌ای برای گونه‌شناسی‌های قدیم در نظر بگیرد، به بررسی پتانسیل آن‌ها برای پرورش ارتباطات عاطفی بین کتاب‌ها، مردم و چشم‌اندازهای طبیعی فراتر از آن می‌پردازد.

کتابخانه‌ای با بزرگ‌ترین فضای مطالعه اقلیمی جهان+ عکس

ساختار کتابخانه شهر پکن

کتابخانه شهر پکن چشم‌انداز طبیعی را با معماری ترکیب می‌کند. در مرکز آن یک تالار ۱۶ متر مربعی پذیرای بازدیدکنندگان است و به‌عنوان شریان اصلی گردش در ساختمان عمل می‌کند؛ این تالار که در احاطه تراس‌های پلکانی منحنی قرار دارد، چشم‌انداز رودخانه تونگهویی واقع در نزدیکی خود را منعکس می‌کند.

کتابخانه‌ای با بزرگ‌ترین فضای مطالعه اقلیمی جهان+ عکس

تراس‌های کتابخانه پکن به‌عنوان یک منطقه غیررسمی برای استراحت، گفت‌وگو یا مطالعه عمل می‌کند که در عین حال به فضایی بزرگ‌تر متصل است. مناطق مطالعه نیمه‌خصوصی کوچک‌تری نیز در آن تعبیه شده است. این منظره داخلی زیر سقفی از سایه‌بان‌هایی قرار دارد که از درختان جینکو الهام گرفته شده است و از طریق روزنه‌های کوچک بین گلبرگ‌ها نور روز را به فضا وارد می‌کند. درختان جینکوی واقعی نیز در ورودی‌های فضای طبیعی کاشته شده‌اند و نمایانگر میراث پکن است.

کتابخانه‌ای با بزرگ‌ترین فضای مطالعه اقلیمی جهان+ عکس

کتابخانه پکن و مقابله با چالش‌های آب‌وهوایی

پروژه کتابخانه پکن در تلاش است تا با استفاده از فناوری‌هایی برای به‌حداقل رساندن ردپای کربن عملیاتی ساختمان خود، چالش‌های آب‌وهوایی را برطرف کند و در این راستا از اجزای مدولار (قطعه‌ای) با یک شبکه ساختاری منطقی برای کاهش ضایعات تولیدی استفاده می‌کند.

کتابخانه‌ای با بزرگ‌ترین فضای مطالعه اقلیمی جهان+ عکس

یک ماژول منفرد از ستون‌های درخت جینکو نیز در فضای آن استفاده شده است که برای ایجاد ظاهر متنوع شکلی چرخشی دارد. این ستون‌ها همچنین مجهز به فناوری‌های کنترل آب‌وهوا از جمله روشنایی، کنترل آکوستیک و جمع‌آوری آب باراناست. دهانه‌های لعابی آن نیز بر اساس نور خورشید تنظیم می‌شوند، در حالی که سقف دارای عناصر فتوولتائیک یکپارچه برای اطمینان از تولید انرژی تجدیدپذیر است.

کتابخانه‌ای با بزرگ‌ترین فضای مطالعه اقلیمی جهان+ عکس

کد خبر 731328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.