گرم شدن انتخابات از شهرستان‌ها

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه سوم اسفند ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتخابات، تجلی انسجام ملی» به صحبت‌های رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه هیئت دولت، با اشاره به نزدیک شدن به روز برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر ضرورت تلاش همگانی برای برگزاری هر چه پرشورتر این رویداد مهم اظهار کرد: توجه به قانون، رعایت اخلاق انتخاباتی و اتخاذ رویکرد امیدآفرین و پرهیز از سیاه‌نمایی مورد توجه همه کسانی باشد که در عرصه انتخابات و تبلیغات انتخاباتی فعالیت می‌کنند.

وی گفت: حفظ وحدت و انسجام ملی یکی از مهم‌ترین ضرورت‌ها در عرصه تبلیغات انتخاباتی است و اساساً خود انتخابات باید یکی از جلوه‌های مهم و بزرگ انسجام ملی باشد. آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به وتوی دوباره قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه از سوی آمریکا اشاره و اظهار کرد: امروز بدون تردید آمریکا محور و رأس همه شرارت‌ها در عالم و بانی اصلی جنایات و نسل‌کشی در غزه و مقصر تداوم این جنایات است و همه دنیا باید این اقدامات را محکوم کنند. وی همچنین با اشاره به اعلام خبر بازگرداندن اموال بابک زنجانی به کشور، تلاش‌های سازمان اطلاعات سپاه و نیز همکاری مسئولان قوه قضائیه را که با هم‌افزایی و پیگیری مجدانه اطلاعاتی و قضائی این پرونده را به نتیجه رساندند، شایسته قدردانی دانست و گفت: این اموال به‌طور کامل متعلق به ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران است و به عنوان پشتوانه پولی کشور به خزانه بانک مرکزی بازمی‌گردد.

گرم شدن انتخابات از شهرستان‌ها

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آغاز مناظره‌های انتخاباتی در آستانه رونمایی از فهرست‌ها» نوشت: تا روز جمعه ۱۱ اسفند، موعد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۸ روز باقی مانده و فعالیت دستگاه‌های مسئول برای فراهم آوردن بستر مشارکت عمومی در انتخابات شدت یافته است. عرصه انتخابات پیش روی ملت بزرگ ایران است و آینده کشور با حضور آگاهانه مردم رقم خواهد خورد. بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفتند که حدود ۷۵ درصد داوطلبان را شامل می‌شود. این میزان تأیید صلاحیت‌، تاکنون در انتخابات‌ها در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سابقه نداشته است. در همین شرایط، پخش مناظره‌های انتخاباتی از رسانه ملی امروز می‌شود و جریان‌های سیاسی نیز در آستانه رونمایی از فهرست‌های انتخاباتی هستند.

از ساعت یک دقیقه بامداد امروز رقابت‌های انتخاباتی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شده و تا ۸ صبح روز دهم اسفند ادامه دارد. محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به دستورالعمل تبلیغات انتخاباتی، تاکید کرده که نامزدها در آثار تبلیغاتی خود، اندازه‌های اعلامی یعنی ۱۰۰ در ۷۰ را رعایت کنند.

گرم شدن انتخابات از شهرستان‌ها

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جست‌وجوی پایگاه اجتماعی پای صندوق رأی با واقع گرایی» نوشت: رادیکال‌های جبهه اصلاحات می‌کوشند تمامی پنجره‌های مشارکت در انتخابات را ببندند و با اقدامات خود، تفسیری عینی مبنی بر پیگیری پروژه کاهش مشارکت را به نمایش بگذارند. آن‌ها در این مسیر از سرکوب نیروهای داخلی جبهه خود هم هراسی ندارند. با این حال میانه‌روهای این جبهه تنها راه پیدا کردن پایگاه اجتماعی سال‌های دور را بازگشت به صندوق رأی از طریق مشی واقع‌گرایی می‌دانند. اکنون پروژه عقلانیت سیاسی که روزنامه جوان در تیتر اصلی دیروز خود بر آن تأکید و آن را مسیر هر دو جریان سیاسی اصلی کشور دانست، مورد توجه قرار گرفته و حتی دکتر عبدالکریم سروش نیز در پیامی برای اصلاح‌طلبان با تأکید بر همین عقلانیت سیاسی گفته است توصیه‌ای برای شرکت‌کردن یا نکردن در انتخابات ندارد، بلکه این موضوعی است که باید با مراجعه به وجدان و قلب خود و تشخیص خود به آن اقدام کنید و این یعنی نوعی همسویی ضمنی با میانه‌روها. به‌نظر می‌رسد قالب سیاسی کشور در حال عبور از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی و شکل‌دادن به قالبی جدید است که مردم بیش از گذشته خود را مالک سرنوشت این جریان‌ها بدانند.

گرم شدن انتخابات از شهرستان‌ها

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود به نتایج جدیدترین نظرسنجی‌های معتبر درباره انتخابات ۱۱ اسفند پرداخت و با تیتر «گرم شدن انتخابات از شهرستان‌ها» نوشت: تازه‌ترین نظرسنجی‌ها درباره انتخابات ۱۱ اسفند که هفته آخر بهمن‌ماه صورت گرفته نشان می‌دهد تمایل برای مشارکت در انتخابات، نسبت به نظرسنجی‌هایی که تا ۱۰ روز اول بهمن انجام شده بود، افزایش یافته است.

«وطن امروز» در شماره روز یکشنبه، ۲۹ بهمن در گزارشی تحت عنوان «حساس شو عزیز» به برخی نتایج نظرسنجی‌هایی که تا ۱۰ روز اول بهمن‌ماه انجام شده بود، اشاره کرد. حالا جدیدترین نظرسنجی‌ها نتایج قابل توجهی را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، چندین مرکز معتبر نظرسنجی در روزهای پایانی بهمن‌ماه اقدام به برگزاری نظرسنجی درباره انتخابات ۱۱ اسفند کرده‌اند. مهم‌ترین سوال در این نظرسنجی‌ها موضوع تمایل برای مشارکت در انتخابات بوده است. پاسخ شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نشان می‌دهد تعداد کسانی که برای مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند ابراز تمایل کرده‌اند، نسبت به نظرسنجی‌های انجام‌شده تا دهم بهمن، افزایش داشته است.

بر اساس اطلاعات دریافتی «وطن امروز»، تجمیع داده‌های این نظرسنجی‌های معتبر که هفته آخر بهمن انجام شده، این نتایج را نشان می‌دهد:

۱- نرخ رشد مشارکت در انتخابات، از هفته نخست بهمن تا هفته آخر بهمن ۶ درصد بوده است.

۲- میانگین مشارکت در کل کشور تا هفته آخر بهمن نزدیک به ۴۰ درصد بوده است.

۳- میانگین مشارکت در شهرستان‌ها (منهای کلان‌شهرها) از ۵۰ درصد عبور کرده است.

گرم شدن انتخابات از شهرستان‌ها

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رافائل در راه تهران؟» نوشت: به فاصله دو روز پس از ابراز تمایل رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران و گفت‌وگو با مقامات کشورمان در ماه آینده میلادی، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی انجام این سفر در اسفندماه را بعید می‌داند. آن‌گونه که معاون رئیس‌جمهور دیروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت گفته است، «به دلیل تراکم برنامه‌ها بعید است این سفر در اسفندماه باشد و با توجه به اینکه در اردیبهشت آینده اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای را برگزار می‌کنیم و از کشورهای مختلف جهان اعلام آمادگی کرده‌اند که حضور پیدا کنند… از آقای گروسی هم دعوت شده که در آن کنفرانس سخنرانی کنند.» به گفته اسلامی، «در سال ۱۴۰۳ که پنجاهمین سال انرژی اتمی است، این یک رویداد خواهد بود. ضمن اینکه سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای و اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای خواهد بود، میهمانان زیادی خواهد داشت و از آقای گروسی هم دعوت شده که در آن کنفرانس سخنرانی کنند.»

در مقابل، پیش‌تر رافائل گروسی در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز عنوان کرده بود که ایران به غنی‌سازی اورانیوم «فراتر از نیازهای تجاری هسته‌ای» ادامه داده و اعلام کرده بود که می‌خواهد ماه میلادی آینده (ماه مارس) برای اولین بار طی یک سال اخیر برای بحث و رایزنی با مقام‌های ایران به تهران سفر کند. با این وجود رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران به این نکته اشاره کرد که «تعاملات ایران و آژانس در روال طبیعی تداوم دارد و در جهت رفع ابهامات و توسعه همکاری‌ها گفت‌وگوها صورت می‌گیرد.» طبق اظهارنظر اسلامی، «گروسی برای سفر به ایران اظهار تمایل کرده و در دستور کار ایشان است و در برنامه ما هم قرار دارد که در زمانی که تنظیماتش صورت بگیرد، انجام خواهد شد.»

گرم شدن انتخابات از شهرستان‌ها

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «بزرگ ترین منازعه لاهه» را برگزید و نوشت: سفیر آفریقای جنوبی در هلند در جریان یک جلسه استماع در دادگاه بین‌المللی دادگستری درباره قانونی بودن سیاست‌های اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی، تاریخ تبعیض نژادی کشورش را یادآور شد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، سفیر آفریقای جنوبی گفت: «ما به‌عنوان آفریقای جنوبی، سیاست‌ها و اقدامات غیرانسانی و تبعیض‌آمیز رژیم اسرائیل را به‌عنوان شکلی شدیدتر از آپارتاید که از سال ۱۹۴۸ علیه سیاه‌پوستان در کشور من نهادینه شد، درک می‌کنیم، می‌شنویم و احساس می‌کنیم. این آپارتاید تا سال ۱۹۹۴ ادامه داشت.»

ووسیموزی مادونسلا، سفیر آفریقای جنوبی در هلند نیز تاکید کرد که ایجاد کشور فلسطین، راه‌حل دائمی برای منازعه اسرائیل و فلسطین است. مادونسلا در سخنرانی خود در دادگاه بین‌المللی دادگستری گفت تمام شهرک‌های اسرائیلی باید برچیده و راه‌حل دولتی باید پیاده شود. به گفته او «اسرائیل به شکلی خطرناک قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند که این روند باید متوقف شود.» سفیر آفریقای جنوبی در هلند خاطرنشان کرد: «حملات اسرائیل به غزه با قوانین بین‌المللی منافات دارد و اسرائیل سیاست تبعیض نژادی را در غزه و کرانه باختری اعمال می‌کند.»

سفیر آفریقای جنوبی همچنین روز سه‌شنبه در جلسه دیوان عالی سازمان ملل، سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها را «شکل افراطی آپارتاید» خواند و استدلال کرد که اشغال سرزمین‌هایی که برای تشکیل یک کشور نهایی فلسطینی بوده، «اساسا غیرقانونی است.» جلسه استماع دادگاه بین‌المللی لاهه یکی از دو موضوعی است که در مورد اسرائیل شنیده می‌شود: ابتدا یک تلاش هماهنگ برای استفاده از اقتدار دیوان و دسترسی جهانی سازمان ملل برای توقف جنگ در غزه و دومی آن، بررسی قانونی بودن سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها.

گرم شدن انتخابات از شهرستان‌ها

کد خبر 730148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.