تاکید رهبر انقلاب بر انتقال آب به اصفهان

انتقال آب دریا به استان‌های مرکز و شرقی کشور که نویدبخش حل تنش‌های آبی استان‌های کویری و رونق و توسعه استان‌های مرکزی و شرقی کشور است، بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد پیگیری و تاکید قرار گرفته و در آستانه دهه فجر امسال نیز ایشان خواستار اولویت‌دهی به اصفهان در بهره‌برداری از این پروژه شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه توانمندی‌های تولید ایرانی که در حسینیه امام خمینی (ره) برپا شد، بازدید کردند.

در این نمایشگاه، شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدات داخلی کشور در بخش‌های «انرژی»، «صنعت نفت و پتروشیمی»، «صنایع خودروسازی»، «معدن و صنایع معدنی و فلزی»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات و ساخت ماهواره»، «صنایع غذایی و کشاورزی»، «تجهیزات پزشکی»، «صنایع دستی»، «حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی»، «صنایع نساجی» و «مسکن و لوازم خانگی» آخرین دستاوردها و تولیدات خود را در ۴۰ غرفه به نمایش گذاشته بودند.

نمایش دستاوردها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیانِ فعال در حوزه برق، نیروگاه، صنعت فولاد و همچنین در بخش صنایع معدنی هم‌چون مس بخش دیگری از این نمایشگاه بود.

انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان در شمار برترین‌های وزارت نیرو

یکی از غرفه‌هایی که رهبر معظم انقلاب از آن بازدید کردند، دستاوردهای دستاوردهای صنعت آب و برق در وزارت نیرو بود که در کنار توانمندی‌های داخلی در حوزه‌های گوناگون، دستاوردهایی در حوزه صنایع برق و نیروگاهی، سدسازی و طرح‌های مدیریت آب را به نمایش گذاشت.

از جمله دستاوردهای صنعت آب و برق که در این نمایشگاه ارائه شد، می‌توان به تابلوی کنتور برق مرکزی (قابل نصب روی تیرهای برق)، پهپاد بازرس خطوط انتقال برق، روبات بازرس کانال‌های انتقال برق، دستگاه داده‌سنجی اطلاعات آب بر پایه فناوری تکه‌نگاری صوتی، دستگاه سنجش میزان تغذیه آب زیرزمینی، شیر تصفیه صنعتی آب ماژول منشأ و دستگاه قشا تصفیه آب اشاره کرد.

همچنین وزارت نیرو در نمایشگاه توانمندی‌های داخلی در کنار تشریح برنامه و طرح‌های انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان، مباحث اجمالی را در رابطه با طرح‌ها و برنامه‌های مختلف صنعت آب از جمله برنامه جامع مدیریت حوضه آبریز زاینده رود، طرح‌های بزرگ اضطراری تأمین آب شرب، طرح‌های ویژه بخش آب و آبفا در دولت سیزدهم، طرح‌های شاخص آبرسانی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، طرح بزرگ آبرسانی غدیر به شهرهای اهواز، دشت آزادگان، شادگان، آبادان، خرمشهر و غیره ارائه کرد.

به گفته کارشناسان در قالب طرح انتقال آب از دریا به مرکز کشور قرار است تا پایان امسال لوله‌گذاری فاز یک این پروژه به پایان برسد و انتقال ۷۰ میلیون متر مکعب آب به اصفهان، کرمان و یزد آغاز شود در سال آینده نیز مناطق دیگری از جمله زاهدان و زابل از آب منتقل شده از دریا بهره‌مند خواهند شد.

رهبر معظم انقلاب در واکنش به این گزارش خواستار پی‌‎گیری انتقال آب به اصفهان شدند و بر اهمیت این موضوع تاکید کردند.

وارد شوید و جداً دنبال کنید

طرح توسعه پروژه‌های نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به استان‌های واقع در فلات مرکزی و شرق کشور بزرگترین پروژه آبی جهان به شمار می‌آید که با حمایت رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۹۷ کلید خورد. ایشان فرمودند: «انجام این طرح بسیار مهم است وارد شوید و جداً دنبال کنید.»

هدف از اجرای پروژه انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرق، شیرین سازی و انتقال آب در مجموع به میزان سالیانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب است که با راهبری ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی اجرا می‌شود.

رهبر معظم انقلاب همچنین در خطاب اخیر به مسؤولان تأکید کردند که «همه راه‌ها برای تأمین آب سیستان و بلوچستان باید پیموده شود». ایشان فرمودند «مساله آب زابل خیلی اهمیت دارد. همه کارها، همه راه‌ها باید پیموده شود برای اینکه حق مردم در مورد آب تأمین بشود و ان شالله خواهد شد. این کارها خواهد شد. کارهای زیادی انجام‌گرفته؛ کارهای زیادی هم پیشروی ما است که باید انجام بگیرد.»

امید به توسعه پایدار شرق کشور

پیام رهبر انقلاب، ندای امید آفرینی به توسعه پایدار شرق کشور به شمار می‌آید زیرا هدف از اجرای پروژه انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرق، شیرین‌سازی و انتقال آب سالیانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب است که در فاز نخست این پروژه، شیرین سازی حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال هدف‌گذاری شده است.

پروژه انتقال آب دریای عمان به استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و سیستان و بلوچستان اختصاص دارد و طول مسیر آن یک هزار و ۳۴۲ کیلومتر خط اصلی است که شرکت‌های گل گهر، فولاد مبارکه، ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، گهر زمین، فولاد خراسان و اپال پارسیان از سهامداران آن هستند و سرمایه گذاری در پروژه به سه میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار می‌رسد.

برای اجرای این طرح، شرکت تأمین آب صنایع و معادن (ایمواسکو) با حمایت وزارت صمت و با مشارکت بخش خصوصی در سال ۱۳۹۹ با هدف تأمین آب مورد نیاز صنایع و معادن استان‌های شرقی کشور با سرمایه ثبتی معادل ۱۵ هزار میلیارد ریال تأسیس شد و وظیفه اجرای طرح نمک‌زدایی و اجرای خط چهارم طرح ملی انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی را برعهده گرفت.

این پروژه اکنون با پیشرفت فیزیکی ۱۲,۸۴ درصد و پیشرفت برنامه‌ای ۸.۲۶ درصد همراه است. ظرفیت آبگیری در دو فاز ۴.۲ میلیارد مترمکعب در سال و آبگیر گام نخست با ظرفیت ۱.۲ میلیارد مترمکعب در سال است. گام اول نمک‌زدایی ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال و ظرفیت نیروگاه بر اساس مجوز گاز اخذ شده ۹۲۰ مگاوات است.

هزار و ۲۰۰ کیلیومتر مسیر انتقال آب دریای عمان تا مرکز

در پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان نیز هدف شیرین سازی و انتقال آب در مجموع به میزان ۶۰۰ میلیون متر مکعب در سال است که فاز نخست آن به شیرین سازی حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال به استان اصفهان اختصاص دارد و طول مسیر این طرح به هزار و ۲۰۰ کیلومتر می‌رسد.

شرکت‌های شرکت فولاد مبارکه، ذوب آهن، اتاق بازرگانی اصفهان، پالایشگاه نفت اصفهان، سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان، شهرداری اصفهان و شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه با میزان سرمایه گذاری ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، سهامدار این پروژه هستند.

ابَرپروژه انتقال آب به استان‌های مختلف از جمله استان صنعتی اصفهان می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روزافزون مجموعه‌های بزرگ و کوچک تولیدی، رونق کسب و کار، جهش تولید، درآمدزایی و اشتغالزایی باشد.

از سویی دیگر، توسعه صنایع از جمله فولاد در سطح کلان و دیگر مجموعه‌های تولیدی بزرگ و کوچک در دستور کار مدیران قرار دارد و از آنجا که با منابع آب موجود تأمین نیاز بخش‌های مختلف به ویژه صنعت و تولید امکان‌پذیر نخواهد بود، لازم است منابع آب تازه‌ای به این مناطق اضافه شود.

فاز اول این طرح (خط ۳) از سیرجان تا اصفهان است که هزینه اجرای این فاز ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و طول مسیر آن ۵۲۰ کیلومتر بوده و در همه قطعات از اصفهان تا سیرجان مناقصه برگزار و پیمانکار اجرایی مستقر شده است.

هم اکنون عملیات اجرایی در بیش از ۲۴ جبهه کاری در مسیر در حال انجام است. ۵۲۰ کیلومتر بازگشایی مسیر (R.O.W) در خط شمالی اصفهان انجام شده و همچنین ۳۰۸ کیلومتر تولید لوله، ۴۲۰ کیلومتر حفاری کانال، ۲۱۴ کیلومتر لوله ورودی کارگاه‌ها و عملیات اجرایی ۲ مخزن و یک ایستگاه پمپاژ انجام شده است.

همچنین فاز دوم این طرح (خط ۶) از ساحل سیریک تا سیرجان طراحی شده و هزینه اجرای فاز دوم ۱۱۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و به منظور انتقال تا ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان تعریف شده است.

طول مسیر این طرح ۴۳۴ کیلومتر است که تاکنون عملیات نقشه برداری هوایی مسیر انجام شده، بازگشایی مسیر آغاز شده و تملک ساحل سیریک و آماده سازی برای آغاز عملیات اجرایی آبگیر و آب شیرین کن و نیروگاه به انجام رسیده است.

به امید تأمین آب جدید و بدون چالش

تنش آبی استان اصفهان خشک شدن رودخانه زاینده‌رود و معضلات زیست‌محیطی مانند فرونشست زمین، ریز گردها را به دنبال داشته است و به گفته کارشناسان یکی از راهکارهایی که می‌تواند وضعیت آبی پایین دست حوضه زاینده‌رود را تا حدودی بهبود بخشد اجرای طرح‌های انتقال آب است بر همین اساس اجرای طرح‌های مختلف تأمین آب در دستور کار مسؤولان قرار گرفت که تأمین آب از دریای عمان و انتقال آن به استان نمونه‌ای از آن است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پروژه انتقال آب دریا به استان اصفهان این است که این طرح تنها پروژه تأمین آب استان به شمار می‌آید که آب جدیدی را تولید و بدون چالش اجتماعی و تنش‌های بین استانی به فلات مرکزی ایران منتقل می‌کند.

ایجاد دسترسی برای استان به یک منبع پایدار و توسعه‌پذیر برای مقابله با تشدید شرایط خشکسالی، وجود مسیر مناسب و هیدرولیک بهینه طرح که سرعت اجرای پروژه را بسیار بالا خواهد برد، عزم ملی و اراده مسؤولان کشور برای انتقال آب دریا به فلات مرکزی ایران، ساختار اجرایی چالاک طرح در قالب شرکت پروژه و همچنین تأمین منابع مورد نیاز پروژه از سهامداران و سرمایه گذاران داخل استان از مهم‌ترین ویژگی‌های این پروژه به شمار می‌آیند که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر اهمیت اجرا و تسریع در بهره‌برداری آن تاکید کرده‌اند.

کد خبر 727641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    7 6
    👌🌹
  • mehdi IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    عجببببب
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 2
    با دادن آب به کویر و گسترش صنایع اببر درواقع نابودی این منطقه را تسریع میکنید
  • ارش IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    6 0
    زاینده رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران را برای تولید کاشی و سرامیک و تولید اواکادو و خیار و گوجه در گلخانه های یزد و توسعه صنایع فولاد خشک و نابود کنید و اصفهان را به یک فروچاله با سالی ۲۰ سانت فرونشست تبدیل کنید و یک خط اب دریا را برای توسعه صنایع در اصفهان بکشید و اسم را بزارید اقتدار
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      1 1
      درسته واین آبی که‌ شاید یک روزی بخان بیارند فقط برای سودجویان خوبه وبرای مردم اصفهان ضرر داره
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      1 0
      نه این کار باعث میشه که دیگه از زاینده رود صنایع آب برداشت نکنند ضمن اینکه سبب افزایش سطح آب زاینده رود در آینده میشه
  • ایرانی IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    با سلام منطقه خور و بیابانک دارای ارتفاع ۵۰۰متر از سطح دریای عمان می باشد، با صرف هزینه ۷میلیارد دلار و احداث تونل به قطر ۶ متر و به طول ۱۱۰۰ کیلومتر در ۱۰ سال می توان آب دریای عمان را از جاسک به خور و بیابانک منتقل و خور را تبدیل به دریاچه ای بزرگ کرد که با توجه به محصور بودن این منطقه با کوه هایی که دارای ارتفاع ۳۰۰۰متر از سطح دریا هست ابر تشکیل گردیده و اقلیم خشک به منطقه ای سرسبز تبدیل می شود.لوله کشی آب موقتی بوده و صرفا" مسکّن است
  • US ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    3 0
    آلودگی هوای اصفهان
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    ایشالا فقط بخش کشاورزی و دامداری و صنعت بیشترین سرمایه‌گذاری بازده داره باید جوری بشه که اگه نفت فروشش صفر شد اقتصاد کشور از هم نپاشه
    • مجید IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      1 0
      باید از عقل استفاده کرد خدا در هر فرد یا در هر منطقه امکانات و استعدادی قرار داده که باید درست شناخت و به کار بست. بخش کشاورزی 80 درصد آب را می‌بلعد و مناسب مناطق کم آب مرکزی نیست سیاستگذاران باید کشت محصولات را به اقلام استراتژیک در مناطق نسبتاً پرآب و مستعد محدود کنند و در سایر مناطق نیز به فراخور سایر مشاغل و صنایع را ترویج کنند اما بهترین جایگزین نفت، گردشگریست وقتی ترکیه سالانه 30 میلیون گردشگر دارد چرا ایران نباید داشته باشد؟ اگر هر گردشگر ۲۰۰۰ دلار خرج کند، سالانه ۶۰ میلیارد دلار ارز وارد کشور می‌شود.
  • سید جلال IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    6 0
    آقا جان دمتگرم
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    1 0
    سرمایه‌گذاری زمینه اش وجود دارد اما برنامه ریزی عقب است.
  • صفویه IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    5 1
    این ظلم عظمی بر اصفهان است که اب استان نه تنها در صنایع بلکه رودخانه و دریاچه و باغ و فضای سبز در یزد و قم شود وصدا و سیما دست یزد و قم و کرمان فریاد بزنند خشکسالی
  • مهدی IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    6 0
    مردم اصفهان واقعا به آب زایندرود احتیاج دارند
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      2 0
      درسته آب خود زاینده رود
  • ... IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    4 0
    🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 زنده باد ایران و ایرانی و لبیک یا خامنه‌ای
  • مجتبی IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 3
    سیستان بلوچستان که بغل دریای عمان هست آب نداره .بعد به اصفهان آب ببرید
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 0
    آب خود زاینده‌ را برگر دانید آب دریا برای اصفهان مضره
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 0
    انتقال آب باعث اشتغال پایدار
  • مهدی IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    1 0
    سپاس رهبر عزیز
  • نا آشنا IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    2 0
    آب اصفهان را برای خودش بگذارید ویرای یزد وقم از خلیج فارس آب ببرید اصفهان نابود شد چیزی ازش نمانده
  • طبیعت IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    2 0
    از سد چم آسمان لوله میکشند میبرند یزد و کرمان و از دریای عمان لوله میکشند میبرند اصفهان،خب این چه کاریه و این چه کاری بود،از همون اول آب دریا رو به استان های کویری میبردید و اصفهان رو هم خشک و نابود نمیکردید و میگذاشتید آب زاینده رود جاری باشد
  • الیما IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    1 0
    اگر آب دریا را برای صنایع بیاورند بر فرض اینکه رونق اقتصادی بوجود بیایید ولی با زیاد شدن کارخانجات هوای اصفهان دیگر قابل تنفس نخواهد بود وشهری که میشد با جذب توریست یک در آمد پایدار در آن بوجود آورد آلوده خواهد شد مسئولین برای این که اصفهان بیشتر نابود نشود پسماند آب وفاضلاب ودود وذرات بوجود آمده از تولیدات کارخانه ها را ایمن واستاندارد سازی کنند با قرار دادن فیلتر از این که اصفهان در دود غرق شود جلوگیری نمایند
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    1 1
    این کارها باید کارشناسی باشد و نه سیاسی. نابودی منابع آبی و محیط زیست کافی نیست؟!
  • ahmadreza IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    اصفهان متعلق به همه ملت ایران است.با زاینده رودش وبا ده ها اثر بی نظیر تاریخی اش این شهر زیبا مایه افتخار وطن بود.ای دریغ از ما که با خود چه می کنیم.زاینده رود بخش مهمی از تمدن ایران زمین است چه راحت خشکانده شد.من اصفهانی نیستم اما اساتید خارجی من دردانشگاه پاریس از یک شهر بسیار زیبا در ایران سخن می گفتند... آیا زنده رود هزاران ساله ما دوباره خواهد خروشید..