حضور احسان پهلوان در ترکیب فولاد خوزستان غیرقانونی نبود

احسان پهلوان که در نقل‌وانتقالات نیم‌فصل از سپاهان راهی فولاد شد، با قرار گرفتن در ترکیب این تیم مقابل چادرملو برای باشگاه خوزستانی دردسرساز شده بود، اما کارشناس حقوقی‌ورزشی می‌گوید این ماجرا چند سالی می‌شود در فوتبال کشورمان وجود دارد و باشگاه‌ها با اجازه فدراسیون از بازیکنان جدید استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احسان پهلوان ستاره‌ای که در نیم‌فصل اول رقابت‌های فوتبال ایران پیراهن سپاهان اصفهان را بر تن داشت، بعد از اخذ رضایت‌نامه از باشگاه اصفهانی، با مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان توافق کرد و قراردادی به مدت یک‌ونیم سال را با تیم خوزستانی به امضا رساند تا اولین خرید فولاد در نقل‌وانتقالات زمستانی لقب گیرد.

احسان پهلوان در حالی در بازی هفته گذشته فولاد مقابل چادرملو در چارچوب مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام‌حذفی فوتبال ایران به میدان رفت که برخی از بازیکنان سابق این تیم معتقدند بابت شکایت آن‌ها از این باشگاه، پنجره فولاد بسته است و آن‌ها نمی‌توانند تا زمانی که مطالبات تسویه نشده از بازیکنان جدید خود در بازی‌های پیش‌رو بهره ببرند.

بازیکنانی نظیر سعید آقایی، مجید علیاری، فرشید اسماعیلی، مهدی شیری و احسان مرادیان از فولاد خوزستان بابت مطالبات خود شکایت کرده‌اند و حکم کمیته انضباطی را هم در اختیار دارند، اما از طرف دیگر باشگاه فولاد در این باره می‌گوید که کارت بازی احسان پهلوان صادر شده است و این بازیکن مشکلی برای همراهی این تیم در مسابقات ندارد.

طبق آنچه پیش‌تر از سمت باشگاه خوزستانی عنوان شده، پنجره فولاد به‌دلیل شکایت چند بازیکن مثل فرشید اسماعیلی، مهدی شیری، سعید آقایی و مجید علیاری بسته شده است و با وجود اینکه باشگاه هنوز پول این بازیکن را پرداخت نکرده است، قرمزهای اهوازی اقدام به جذب احسان پهلوان کردند.

در اتفاقی عجیب و در شرایطی که وکیل این چهار بازیکن طی استعلامی که از کمیته تعیین وضعیت کرده است، پنجره این باشگاه بسته بوده است، برای احسان پهلوان کارت بازی صادر شد و این بازیکن در بازی با چادرملوی اردکان و در شرایطی که در لیست این تیم حضور داشت در نیمه دوم به زمین رفت و برای تیم جدید خود بازی کرد.

حضور احسان پهلوان در ترکیب فولاد خوزستان غیرقانونی نبود

در برخی رسانه‌ها عنوان شده باشگاه فولاد خوزستان با ارائه چک ضمانت موفق شده پنجره نقل‌وانتقالاتی خود را در نیم‌فصل باز و قرارداد بازیکنان جدیدش را ثبت کند. آن‌هم در شرایطی که مشخص نیست این ضمانت برای همه باشگاه‌ها وجود دارد یا خیر. اگر قرار است که از همه باشگاه‌ها برای پرداخت مطالبات بازیکنان، چک ضمانت دریافت شود پس اساساً بسته‌شدن پنجره نقل‌وانتقالات باشگاه‌ها امر غیرطبیعی خواهد بود.

حالا این سوال برای سایر باشگاه‌ها ایجاد می‌شود که چرا پنجره یک باشگاه با چک باز می‌شود و باشگاهی دیگر باید حتماً مطالبات بازیکنان سابق خود را پرداخت کند سپس مجوز ثبت قراردادهای جدید را دریافت کند.

رسول باختر، کارشناس حقوقی‌ورزشی کشورمان در رابطه با دردسرهای حضور احسان پهلوان خرید جدید فولاد خوزستان در ترکیب این تیم مقابل چادرملو به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ماجرای بسته‌بودن پنجره نقل‌وانتقالات، جذب و استفاده از بازیکنان جدید در همان پنجره و شاکی‌شدن رقبا یک موضوع قدیمی است که سه‌سال پیش برای نخستین‌بار با آن مواجه شدم. زمانی طولانی برای صدور رأی طی می‌شود و باید برای تعیین تکلیف آن در کمیته استیناف و تعیین‌وضعیت یک‌سال منتظر بمانید، پس از یک‌سال دوندگی که موعد پرداخت مطالبات است باشگاه‌ها یک چک چندماهه پرداخت می‌کند و فدراسیون نیز دو راه پیش‌پای شاکیان می‌گذارد.

وی می‌افزاید: در راه نخست باید منتظر بمانید تا موعد مقرر که باشگاه‌ها عنوان کرده‌اند از راه برسد و مطالبات را بپردازند و دوم اینکه چک دریافت‌شده توسط فدراسیون فوتبال را بگیرید و بازهم منتظر باشید تا تسویه انجام شود، در واقع فرآیند شکایت بازیکنان از باشگاه‌ها حداقل یک‌سال طول می‌کشد.

کارشناس حقوقی‌ورزشی کشورمان تاکید می‌کند: در مجموع مشکلاتی در این روند وجود دارد و قانون عنوان کرده است که باشگاه‌ها باید مطالبات بازیکنان شاکی را به‌صورت نقدی پرداخت کنند تا پنجره نقل‌وانتقالات باز شود نه اینکه چک بدهند، اگر نیز قرار بر این شد بازیکن و مربی شاکی قبول کند نه اینکه کمیته تعیین وضعیت به‌تنهایی تصمیم بگیرد، در حقیقت کارت بازیکن جدید با اجازه فدراسیون صادر شده است و می‌تواند بازی کند.

به گزارش ایمنا، به این ترتیب با توجه به صحبت‌های رسول باختر و ادعای باشگاه فولاد خوزستان، به‌نظر می‌رسد بازی‌کردن احسان پهلوان برای فولاد در مصاف با چادرملوی اردکان یزد در مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام‌حذفی برای این تیم مشکل‌ساز نخواهد شد و اگر هم بنا بر شکایت بود، باشگاه چادرملو می‌توانست اقدام به چنین کاری کند که با توجه به پیروزی این تیم، قطعاً اردکانی‌ها خودشان را به دردسر و جنجال نمی‌اندازند. ضمن اینکه اگر کارت بازی احسان پهلوان از سوی سازمان لیگ صادر نمی‌شد، باشگاه فولاد خود را برای یک بازیکن به منجلاب حواشی نمی‌انداخت.

کد خبر 727637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.