تکمیل فاز نخست طرح ملی مراقبت از ماهیان قزل‌آلا در قزوین

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین از تکمیل فاز نخست طرح ملی مراقبت از ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان در برابر بیماری‌های ویروسی خبر داد.

مهدی جلوخانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین از تکمیل فاز نخست طرح ملی مراقبت از ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان در برابر بیماری‌های ویروسی خبر داد و اظهار کرد: فاز اول طرح ملی مراقبت بیماری‌های ویروسی VHS, IPN, IHN در ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان در سطح تمام مزارع واجد شرایط نمونه‌گیری، تکثیر و پرورش استان پایان پذیرفت.

وی افزود: فاز اول این طرح که از آبان ماه سال جاری با هدف شناسایی، بررسی وضعیت بیماری‌های ویروسی اخطارکردنی و انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترلی صورت گرفت، کارشناسان ادارات دامپزشکی با مراجعه به مزارع فعال سردابی شهرستان ضمن اخذ نمونه‌های لازم بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی و تکمیل پرسشنامه‌های مربوطه، جزئیات عملیات پایش را نیز در سامانه GIS سازمان دامپزشکی کشور ثبت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: بیماری‌های ویروسی VHS , IPN , IHN که به عنوان مهمترین بیماری‌های ماهیان سردابی می‌باشند، منجر به بروز تلفات سنگین و خسارات اقتصادی جبران‌ناپذیر در سطوح مختلف پرورشی ماهی قزل‌آلا می‌شوند که عمده راه‌های انتقال این بیماری‌ها به مزارع آبزیان از طریق ابزار، وسایل آلوده، آب و غذا و جابه‌جایی و تردد بین مزارع است.

جلوخانی تاکید کرد: در فاز نخست طرح یاد شده در فاز اول طرح مذکور با انجام آزمایش‌های تشخیص مولکولی روی نمونه‌های اخذ شده از مزارع واجد شرایط در آزمایشگاه مرجع استان، موردی از بیماری‌های مهم و اخطارکردنی شناسایی نشد.

وی اضافه کرد: پرورش‌دهندگان از جابه‌جایی ماهیان بدون اخذ مجوز حمل و گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای شبکه‌های دامپزشکی خودداری و بچه‌ماهی، تخم چشم‌زده و غذای ماهیان پرورشی خود را نیز فقط از مراکز مجاز تحت نظر دامپزشکی تهیه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: آبزی‌پروران باید نسبت به اصلاح ساختار بهداشتی مزارع خود اهتمام جدی داشته باشند و هرگونه تلفات و موارد مشکوک به بیماری در مزارع خود را به دامپزشکی اطلاع دهند تا اقدام‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای لازم انجام گیرد.

کد خبر 727611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.