تأمین آب سفره‌های زیرزمینی، فقط با جاری شدن زاینده‌رود محقق می‌شود

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگرچه اصفهان از تمام فرصت‌ها از جمله انتقال آب دریا برای مصارف صنعتی استقبال می‌کند، اما تأمین آب سفره‌های زیرزمینی و برداشت از منابع زیرسطحی، «صرفا» با جاری شدن زاینده‌رود از سراب تا پایاب محقق خواهد شد.

مجید نادرالاصلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تاکنون نشنیدیم که آب دریا کسی یا جایی را سیراب کند، اظهار کرد: در بعضی خبرها آمده است که فاز نخست انتقال آب از دریا به اصفهان، دو برابر نیاز آبی صنایع این استان را تأمین می‌کند، در حالی که این خبر عوارض سوء زیادی را به استان اصفهان تحمیل خواهد کرد.

وی با طرح این پرسش که آیا قرار است هنوز صنایع فراوان استان اصفهان توسعه کمی پیدا کنند؟، افزود: آیا قرار است به جمعیت جویای کار اصفهان و توسعه حاشیه‌نشینی افزوده شود؟

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: آیا این نوع توسعه‌ها و یا انتقال چنین خدمتی، برای اصفهان فرصت است و آیا به افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی، افزایش بیماری‌های تنفسی و مشکلات فراوان حمل‌ونقل و ترافیک یا به سلامت مردم کمک می‌کند؟

نادرالاصلی تاکید کرد: به نظر می‌رسد هر کارشناسی که مبادرت به انعکاس چنین اخباری کرده است، به قصد اصفهان‌هراسی و از عناوین اینچنینی به نصف‌جهان خواسته خدمتی ارائه کند.

وی با بیان اینکه آب دریا با تمام فعل و انفعالات برای انتقال، شیرین‌سازی و حجم گسترده صنعت تولید انرژی، عملیات حفاری و لوله‌گذاری، ایجاد منابع ذخیره‌سازی و هزینه‌های سنگین اجرای طرح، هیچ تأثیری بر شرب مردم ندارد و این کارشناس به خطا و از روی ناآگاهی چنین مطلبی را رسانه‌ای کرده است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: اگرچه اصفهان از تمام فرصت‌ها از جمله انتقال آب دریا برای مصارف صنعتی استقبال می‌کند و تمام صنایع اصفهان پس از بهره‌مندشدن از آب دریا، باید هرگونه بهره‌برداری خود از زاینده‌رود را کاسته و به جاری شدن زاینده‌رود کمک کنند، اما تأمین آب سفره‌های زیرزمینی و برداشت از منابع زیرسطحی، «صرفا» با جاری شدن زاینده‌رود از سراب تا پایاب محقق خواهد شد.

نادرالاصلی تصریح کرد: تاریخ اصفهان با ترک برداشتن آثار تاریخی آن و افزایش شکاف‌های فراوان در زمین و گسترش فرونشست رو به اضمحلال است و تنها و تنها با رفع مشکل تأمین آب برای رودخانه زاینده‌رود ممکن است ماندگاری پیدا کند؛ قرار نیست آب دریا در زاینده‌رود جاری شود که گفته می‌شود انتقال آب دریا، برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی را به صفر می‌رساند.

کد خبر 727551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.