هویت ملی ما با ۲۲ بهمن معنا شد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ۲۲ بهمن برای ملت بی‌نظیر است و هویت ملی برای ما با ۲۲ بهمن معنا شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی، محمدباقر قالیباف در بخش پایانی مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن مشهد که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با تبریک فرارسیدن چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گرامیداشت یاد و خاطره امام (ره) و شهدای انقلاب اسلامی اظهار کرد: ۲۲ بهمن برای ملت بی‌نظیر است و هویت ملی برای ما با ۲۲ بهمن معنا شد، مردم ما هیچ‌وقت مثل ۲۲ بهمن، احساس یک ملت بودن را نداشتند.

وی با اشاره به نقش امام خمینی (ره) در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی افزود: امام (ره) جز برای خدا گامی برنداشت. او اسلام را احیا کرد و به امت اسلامی عزت بیش از گذشته بخشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رقابت دو اَبَرقدرت شرق و غرب در زمان شکل‌گیری پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در سال ۱۹۷۹ جهان دچار دوقطبی شده بود که بر همه عرصه‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی سیطره افکنده بود و هیچ اتفاقی بدون دخالت شوروی و آمریکا شکل نمی‌گرفت اما پدیده انقلاب اسلامی با تکیه بر دین و سنت‌های الهی و قرآن و آموزه‌های اهل بیت (ع) شکل گرفت و به پیروزی رسید.

وی افزود: در سال‌های نخست انقلاب و در جریان جنگ تحمیلی نیز امکانات شرق و غرب علیه ما بود اما انقلاب اسلامی ایران ایستاد و مبارزه کرد و این افتخار باقی ماند که حتی یک وجب از خاک ایران از آن جدا نشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این هنر امام (ره) بود که بر اساس نگاه عمیق به اسلام و باور عمیق به مردم، جریانی ساخت که نظم و نظامی جدید در جهان ایجاد کرد، امام (ره) مردم و جامعه را با اصالت دینی پیوند داد.

وی افزود: همین نقطه هم اوج و رمز موفقیت و پیروزی انقلاب اسلامی بود.

قالیباف در ادامه گفت: امام (ره) در دهه نخست انقلاب تا توانست، مردم را به «کلمه توحید» و «توحید کلمه» سفارش کرد.

وی افزود: اگر دین نتواند نظم عمومی برقرار کند یا انسجام اجتماعی بر محور دین شکل نگیرد کشور و انقلاب ضعیف خواهد شد، از این رو، همین کلمه توحید و توحید کلمه به رمز پیروزی و تداوم انقلاب تبدیل شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پنج سال از چله انقلاب اسلامی می‌گذرد، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم را مانند مشعلی به دست ما دادند تا راه امام (ره) و رمز پیروزی را گم نکنیم، در بیانیه گام دوم نقطه اساسی و مهمی وجود دارد و اینکه چرا باید این نظام بماند و چگونه باید بماند و این موضوعی است که در ۲۲ بهمن باید به این موضوع به جد توجه کنیم.

وی افزود: حکومت بدون کارآمدی و آرمان برای ما اصالت ندارد. نباید فلسفه انقلاب اسلامی را گم کنیم وگرنه مسئولیت خود را انجام نداده‌ایم، رمز ماندگاری انقلاب و انقلابی بودن و انقلابی ماندن چیزی جز رمز پیروزی انقلاب یعنی «کلمه توحید» و «توحید کلمه» نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این یک معیار معتبر به ما می‌دهد که همیشه خود را این‌گونه محاسبه کنیم، مسائل روزمره نباید ما را از فلسفه انقلاب جدا کند و در هر جایگاهی که هستیم به خصوص وقتی در جایگاه حکمرانی هستیم و مسئولیت داریم، این موضوع وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروز بین واقعیت‌ها و بایدهای انقلاب فاصله وجود دارد، افزود: ریشه این فاصله در فاصله گرفتن در اندیشه‌های دینی و سنت‌های الهی در بین مسئولان و نخبگان جامعه است.

باید مردم در متن امور کشور دخیل باشند

قالیباف تاکید کرد: باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که مردم همیشه در متن امور کشور و اداره کشور دخیل باشند و موفقیت ما در گرو این موضوع است، اگر به جز این عمل کنیم از مسیر انقلاب خارج می‌شویم.

وی افزود: اگر در جایی بین آنچه باید باشیم و آنچه از زخم‌هایی وجود دارد، باید در جبران و ترمیم این زخم‌ها تلاش کنیم.

مدیون مردم هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید بدانیم انقلاب ما زنگ شروع تحول است و نه نقطه پایان تحول، گفت: انقلاب ما از جنس انقلاب‌هایی نیست که اتفاق نیفتاد یا ادامه پیدا نکرد یا از آرمان‌های خود دست برداشت. ما در مسیر انقلاب راهی طولانی داریم و مسیری که دین بر عهده ما گذاشته را طی خواهیم کرد.

قالیباف تاکید کرد: باید تلاش کنیم صادقانه پای کار انقلاب باشیم، ما مدیون مردم هستیم، هرجا نارسایی هست حق الناس است باید با همه توان به خدمت مردم برویم. ما باید در قیامت در برابر مردم پاسخگو باشیم.

وی افزود: اگر می‌خواهیم گامی برای مردم برداریم باید اصول انقلاب را حفظ کنیم که عبارت از «عقلانیت»، «معنویت» و «عدالت» است و تجلی آن در شعار مردم در ابتدای انقلاب یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بیان شده است.

محافظه‌کاری قتلگاه انقلابی‌گری است

قالیباف خاطرنشان کرد: باور ما این است که محافظه‌کاری قتلگاه انقلابی‌گری است، یکی از بزرگترین خطرات موانع انقلاب ما رکود و تحجر و انفعال است که باید به آن توجه کنیم، این در تضاد با عقلانیت دینی و عدالت و معنویت است.

وی افزود: باید از روش‌ها و ابزارهای مناسب استفاده کنیم و پیش برویم تا بر اساس بیانیه گام دوم تحول مورد نظر مقام معظم رهبری را در همان مسیر حرکت محقق کنیم.

قالیباف در ادامه گفت: امروز روز تجدید عهد ما با امام (ره) و انقلاب و حرکت در مسیر این تحول است.

انتخابات یک پنجره طلایی و یک فرصت تحول‌آفرین است

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انتخابات یک فرصت تحول‌آفرین است که مردم آن را نباید از دست بدهند.

وی خاطرنشان کرد: باید رقابت نامزدها و فهرست‌ها در مسیر حرکت‌های تحول‌ساز به سود مردم باشد. نه حاشیه‌سازی و قبیله‌سازی که موجب دلزدگی مردم شود.

قالیباف تاکید کرد: بر اساس بیانیه گام دوم، انقلاب اسلامی همواره آماده تصحیح خطاهاست، انتخابات یک فرصت و پنجره طلایی است برای مردم که بدون انفعال و به دست خود سرنوشت خود را رقم بزنند.

وی افزود: البته دشمنان همیشه در صحنه هستند و همواره در مسیر مبارزه با انقلاب بر مردم فشار می‌آورند.

برنامه پنج ساله، میثاقی بین قوای سه‌گانه و مردم و بخش خصوصی

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مردم برنامه پنج ساله که مراحل تصویب خود را در مجلس می‌گذارند بتواند بخشی از تحول را در عرصه‌های مختلف رقم بزند، خاطرنشان کرد: امیدواریم این برنامه میثاق ملی بین قوای سه‌گانه و مردم و بخش خصوصی باشد.

وی افزود: باید دست به دست هم بتوانیم با اجرای دقیق این برنامه، شاهد ثبات اقتصادی باشیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: ما این مسیر تحول انقلاب را نعمت الهی می‌دانیم و شکر می‌گذاریم و با امام (ره) و رهبری و شهدا و مردم پیمان می‌بندیم تا تحقق این تحول لحظه‌ای آرام ننشینیم.

کد خبر 727353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.