تعداد مجاز پلاک فعال خودرو برای هر نفر چندتاست؟

تابه‌حال با سامانه استعلام پلاک خودرو سروکار داشته‌اید؟ خریدار اتومبیل دست دوم بودید یا فروشنده اتومبیل؟ چه دلیلی برای استعلام داشتید؟

در معامله خرید و فروش خودرو، یکی از مهم‌ترین اقدامات شما باید در راستای پیگیری وضعیت پلاک باشد. ورود به سامانه استعلام پلاک خودرو برای خریدار ضرورت دارد چون بدین واسطه از سرقتی‌نبودن وسیله اطمینان حاصل می‌کند. برای فروشنده هم اهمیت دارد؛ اگر خریدار نسبت به تعویض آن اقدام نکند و بعدها با آن مرتکب جرم شود، نام دارنده اصلی پلاک در پرونده‌های جرایم قضایی ثبت می‌شود. حالا بیایید و به گفت‌وگوی بیشتری دراین‌باره بپردازیم.

منظور از پلاک فعال خودرو چیست؟

پلاک فعال، به همان شماره مندرج بر خودرو می‌گویند که در حال استفاده است. اغلب افرادی که می‌خواهند در طرح‌ فروش اتومبیل شرکت کنند، برایشان سوال است که تا چه مدت این شماره به نام آن‌ها فعال خواهد بود؟

به گفته پلیس راهور ناجا، بعد از انجام عملیات تعویض، درصورتی‌که وضعیت را در سامانه استعلام پلاک خودرو پیگیری کنید، هیچ اطلاعاتی به نام شما نمایش داده نخواهد شد.

البته این را هم بگوییم که اگر در یک معامله وکالتی، خودروی خود را به دیگری واگذار کرده‌اید، این امکان وجود دارد تا چند روز بعد، پلاک به نام شما فعال باشد. اگر در این مدت، خریدار مرتکب جرمی شود، این تخلف به نام فروشنده ثبت خواهد شد. به همین دلیل، پلیس بارها اعلام کرده است که معامله وکالتی انجام ندهید.

تعداد مجاز پلاک فعال برای هر شخص چقدر است؟

اگر وضعیت مالی خوبی دارید و شخصی هستید که خودروی محل کار، تفریح و سفر شما مجزاست، باید بگوییم که نمی‌توانید بیش از ۵ پلاک به نام خود داشته باشید. بماند که شاید اطرافیانی مانند همسر، خواهر، برادر یا دوست‌تان از شما بخواهد که خودرویشان به نام شما باشد و به کام آن‌ها.

اهمیت آگاهی از تعداد پلاک فعال در سامانه استعلام پلاک خودرو

تعداد مجاز پلاک فعال خودرو برای هر نفر چندتاست؟

یکی از مشکلاتی که خیلی از افراد بعد از نقل‌وانتقال وسیله با آن مواجه می‌شوند، عدم تعویض و فک پلاک توسط خریدار است. به همین دلیل، استعلام این وضعیت، رایج‌ترین اقدامی است که به‌واسطه فروشندگان انجام می‌شود تا از سوءاستفاده‌های هویتی جلوگیری کنند.

ضرورت استعلام پلاک‌های به نام، زمانی احساس می‌شود که فروشنده خودرو متهم به ارتکاب جرم شود؛ آن هم به‌وسیله خودرویی که مالکیت آن را به شخص دیگری واگذار کرد ولی پلاک همچنان به نام خودش است. برای پیشگیری از این وضعیت، توصیه می‌شود که بعد از فروش وسیله نقلیه حتما نسبت به استعلام اقدام کنید.

داشتن چند پلاک فعال چه خطراتی دارد؟

یکی از امکانات ضروری که رفاه و آسایش را برای زندگی ما به ارمغان می‌آورد، وسایل نقلیه هستند. البته فواید حضورشان زمانی در زندگی ما احساس می‌شود که اصول فنی و مهارت‌های استفاده از آن‌ها را بدانیم چون با اطلاع از مقررات قانونی مرتبط با این وسایل از بروز مشکلات قانونی، پیشگیری خواهیم کرد.

همان‌طور که برای استفاده از خودرو، نیاز به گواهینامه دارید، مهم است که از موارد قانونی و حقوقی که توسط شخص مالک در معرض آن‌ها قرار می‌گیرید، مطلع باشید. یکی از مواردی که به ‌دلیل عدم آگاهی افراد، می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد، عدم تعویض پلاک است. لازم است که فروشندگان در سامانه استعلام پلاک خودرو، این وضعیت را حتما پیگیری کنند.

اگر تابه‌حال خودروهای زیادی را فروخته‌اید و بعد از استعلام متوجه شدید که خریدار فک پلاک را انجام نداده است یا اتومبیل‌هایی که به نام شماست؛ اما توسط بستگان‌تان در سطح شهر در حال تردد است، می‌تواند بعدها برایتان مسئله‌ساز باشد. چون هر تخلفی که توسط راننده انجام شود، برای شما پرونده‌های قضایی تشکیل خواهد شد و شما برای پاسخگویی باید به نیروی انتظامی مراجعه کنید. این موضوع، می‌تواند سوابق خلاف برایتان بسازد.

سامانه استعلام پلاک خودرو، بهترین روش پیگیری وضعیت پلاک فعال

بهترین روشی که می‌توانید به‌واسطه آن، از پلاک فعال خودرو استعلام بگیرید، با کد ملی و به‌صورت آنلاین است. از آنجایی‌که منبع اصلی همه اطلاعات سایت‌ها و نرم‌افزارهایی که خدمات مرتبط با استعلام را انجام می‌دهند، سایت راهور است، مراحلی که ما در ادامه بیان کردیم هم، پیگیری وضعیت پلاک را در سایت راهور آموزش می‌دهد.

  • جست‌وجوی نشانی سایت راهور و ورود به آن
  • از بین گزینه‌های موجود، بر روی استعلام وضعیت پلاک فک‌شده کلیک کنید.
  • روی گزینه ثبت‌نام کلیک کنید و کد ملی خود را در جایگاه مربوط به آن بنویسید.
  • در صفحه بعد، شماره‌تلفن همراه‌تان را وارد کنید و کدی که به شما پیامک می‌شود را بنویسید.
  • بعد از تکمیل مراحل ثبت‌نام با کد ملی، می‌توانید از پلاک‌های فعال خود استعلام بگیرید.

در گذشته، استعلام پلاک فعال چگونه انجام می شد؟

قبل‌ترها، چیزی به اسم سامانه استعلام پلاک خودرو وجود نداشت. رایج‌ترین روش سنتی که البته هنوز هم شما را به استعلام وضعیت پلاک‌های فعال می‌رساند، مراجعه به دفاتر پلیس ۱۱۰ در ساعت‌های اداری بود. شما با ارائه کارت ملی، شماره گواهی‌نامه و سایر اطلاعات درخواستی، فرم‌هایی که به شما داده می‌شد را پر می‌کردید تا بتوانید اطلاعات پلاک فعال‌تان را به‌دست بیاورید.

اگر در این فرایند استعلام، مشخص شود که خودرو همچنان به نام شماست، باید از خریدار بخواهید تا وسیله را به مراکز تعویض ببرد و بعد از پرداخت هزینه، پلاک جدیدی بر روی آن نصب کند. در انتها، خریدار برای ثبت‌کردن پلاک به نام خودش و اتمام عملیات قانونی مرتبط با آن، باید به دفاتر اسناد رسمی، مراجعه داشته باشد.

اطلاع از وضعیت پلاک قبل از معامله

شما زمانی گذرتان به سامانه استعلام پلاک خودرو خواهد افتاد که بخواهید در معامله خرید و فروش خودرو شرکت کنید. شما پیش ‌از عقد قولنامه خودرو و زمانی که قصد واریزی بیعانه و امضای مبایعه‌نامه را دارید، باید از وضعیت پلاک مطلع باشید تا معامله خود را با امنیت خاطر بیشتری انجام دهید.

اگر خریدار باشید، این استعلام شما را از سرقتی‌نبودن وسیله مطمئن می‌کند و اگر در جایگاه فروشنده باشید، به همان دلایلی که گفتیم، باز هم این عمل برایتان ضروری است تا این اجازه را به دیگران ندهید که از اطلاعات هویتی شما سوءاستفاده کنند. درحال‌حاضر، می‌توانید با تلفن همراه‌تان و به‌وسیله ورود به سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، در کوتاه‌ترین زمان ممکن استعلام بگیرید.

کد خبر 727138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.