از انتخابات پاکستان تا خیز اسرائیل برای حمله به رفح

حوادث و اظهارنظرهای مقامات در خصوص اتفاقات مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

بودجه آمریکا قربانی حمایت بایدن از اوکراین

جو بایدن تهدید کرد، لایحه جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را که فقط کمک به اسرائیل را شامل می‌شود و جنگ اوکراین را در نظر نمی‌گیرد، وتو خواهد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا این لایحه را یک مانور سیاسی خواند که هدف از آن آسیب زدن به فرصت‌های تصویب قوانین گسترده‌تر به منظور تأمین بودجه برای اسرائیل، اوکراین، تایوان و مرز آمریکاست. دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد «دولت بشدت با این دسیسه که هیچ کاری برای امنیت مرزها انجام نمی‌دهد، کمکی به اوکراین برای دفاع از خود در برابر تجاوزات پوتین نمی‌کند مخالف است». جانسون در پاسخ به تهدید وتوی بایدن، آن را «خیانت» به اسرائیل خواند.

خیز اسرائیل برای حمله زمینی به رفح

رژیم صهیونیستی بعد از یورش زمینی و پیشروی‌ها در نوار غزه اکنون در منطقه جنوبی بویژه خان یونس در رویارویی با جنبش مقاومت فلسطین حماس بشدت درگیر شده است. از طرفی دیگر حجم حملات جنایت‌بار و تمرکز ارتش رژیم در جنوب غزه و به خصوص منطقه رفح گویای آن است که کابینه جنگ نقشه شوم دیگری را در سر می‌پروراند. این در حالی است که این منطقه از همان ابتدای حملات رژیم صهیونیستی از سوی مقامات رژیم یک منطقه امن نامیده شد و مردم نیز بالاجبار به آنجا گسیل داده شدند.
به نظر می‌رسد، به نتیجه نرسیدن طرح کوچ اجباری مردم غزه که اکنون در منطقه رفح واقع در جنوب غزه به سر می‌برند، رژیم صهیونیستی را بر آن داشته تا برنامه جدیدی را در این منطقه پیاده کند. در همین ارتباط منابع صهیونیستی خبر دادند، مقامات رژیم اشغالگر در حال بررسی مراحل و مقدمات حمله نظامی احتمالی به شهر رفح در جنوب نوار غزه پس از تکمیل حملات آن در خان یونس هستند. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پیش‌تر با همان بهانه همیشگی دسترسی به مقرهای حماس اعلام کرده بود، هدف بعدی ارتش صهیونیستی حمله به رفح خواهد بود.

با وجود ادعاهای دروغین رژیم صهیونیستی مبنی بر امن بودن این منطقه اما هم‌اکنون نیز رفح زیر حملات ارتش صهیونیستی قرار دارد. روز گذشته، منابع خبری از حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب نوار غزه خبر دادند که طی آن اماکنی که آوارگان فلسطینی در آن پناه گرفته بودند، بمباران شد که به شهادت شماری از آنها منجر شده است.
به گفته ناظران حقوق بشر سازمان‌ملل هم‌اکنون بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه اکنون در شهر کوچک رفح تجمع کرده‌اند که با خطر بی‌آبی، نبود برق، غذا و خدمات بهداشتی و درمانی و انواع بیماری‌های واگیر بویژه برای کودکان مواجه هستند.

شمارش معکوس اعلام نتایج انتخابات پاکستان

زمان رسمی اخذ رأی در تمامی حوزه‌های انتخاباتی مجالس ملی و ایالتی در شهرهای مختلف پاکستان ساعت ۱۷ عصر (به وقت محلی) روز گذشته به پایان رسید و شمارش آرا همچنان ادامه دارد.
کمیسیون انتخابات پاکستان با گذشت ۱۰ ساعت پس از پایان مهلت اخذ رأی، اعلام نتایج رسمی شمارش آرا از حوزه‌های انتخاباتی را به صورت مرحله‌ای آغاز کرد اما همزمان شبکه‌های خبری پاکستان نیز نتایج غیررسمی شمارش آرای انتخابات را منتشر کردند.
آنچه از نیمه شب گذشته در شبکه‌های مختلف پاکستان منعکس می‌شود حاکی از پیشتازی فوق‌العاده نامزدهای انتخاباتی وابسته به حزب عمران خان (جنبش عدالت) است در عین حال کمیسیون انتخابات این کشور اعلام کرد که تنها مرجع اصلی و قطعی برای انتشار نتایج انتخابات است.

در همین حال رئیس حزب جنبش عدالت پاکستان نیز مدعی پیشتازی نامزدهای خود در انتخابات شد و گفت که نمایندگان عمران خان سرنوشت دولت آتی پاکستان را مشخص می‌کنند.
حساب رسمی حزب عمران خان در شبکه اجتماعی ایکس نیز با ادعای پیروی قاطع در انتخابات روز گذشته افزود که «بگذارید دنیا مشاهده نماید که چگونه رأی قاطع مردم پاکستان در حال ربوده شدن است.»
این حزب مسؤولان برگزاری انتخابات در حوزه‌های مختلف را به تغییر غیرقانونی نتایج شمارش آرا و تقلب متهم ساخته و افزود: گزارش‌ها حاکی از آن است که نامزدهای این حزب که با اکثریت قاطع پیروز شده‌اند اکنون به طور ناگهانی در حوزه‌های مختلف انتخاباتی شکست خورده‌اند.

قاضی لبنانی حامی فلسطین رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری شد

قاضی «نواف سلام» لبنانی برای سه سال ریاست جدید دیوان بین‌المللی دادگستری را برعهده گرفته است. وی از سال ۲۰۱۸ عضو این دادگاه و قبلاً هم نماینده بیروت در سازمان ملل بوده است. به نقل از شبکه خبری راشاتودی، سلام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: انتخاب من به عنوان رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری مسؤولیت بزرگ در تحقق عدالت بین‌المللی و حمایت از حقوق بین‌الملل است.

رئیس جدید این دادگاه در طول سال‌ها چندین بار از سیاست‌های رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینی‌ها انتقاد کرده و گفته است که این رژیم «باید خشونت را متوقف کند» و به اشغال نظامی خود در کرانه باختری در سال ۲۰۱۵ پایان دهد. نواف سلام همچنین به نفع عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد صحبت کرده است. این قاضی با انتخابش به سمت عالی‌ترین مقام دیوان بین‌المللی دادگستری، اکنون ریاست پرونده نسل کشی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی را بر عهده خواهد داشت که در دسامبر گذشته میلادی به دلیل اتهاماتی مبنی بر اینکه اقدام نظامی اشغالگران در غزه نقض قوانین بین‌المللی است، آغاز شد.

واکنش نخست‌وزیر عراق به ترور و شهادت فرمانده کتائب حزب‌الله

دفتر نخست‌وزیر عراق به ترور و شهادت «ابوباقر الساعدی» یکی از فرماندهان کتائب حزب‌الله عراق توسط آمریکایی‌ها واکنش نشان داد. «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به حمله تروریستی آمریکایی خاطرنشان کرد این حملات دولت عراق را به سمت پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت امر واشنگتن که به عاملی برای بی‌ثباتی در عراق تبدیل شده است، پیش می‌برد. بر اساس گزارش شبکه المیادین، در این بیانیه همچنین آمده است که این حملات پیاپی آمریکا صلح و آرامش را سلب کرده، حاکمیت عراق را نقض می‌کند و همچنین جان مردم را به خطر می‌اندازد.

پیش‌تر منابع عراقی اعلام کردند در جریان حمله به یک خودرو در شرق بغداد «ابوباقر الساعدی» از فرماندهان کتائب حزب‌الله عراق به شهادت رسید. منابع عراقی گزارش کردند، شهید ابوباقر الساعدی، مسئول حملات راکتی و ارکان العلیاوی، مسئول اطلاعات کتائب حزب‌الله عراق به پایگاه‌های آمریکا بود. یک مقام آمریکایی هم تأیید کرد که نیروهای آمریکایی شامگاه چهارشنبه در عراق حملاتی را انجام دادند. شبکه خبری سی‌بی‌اس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش کرد: «آمریکا علیه یکی از رهبران ارشد کتائب حزب‌الله عراق حمله پهپادی انجام داد.»

کد خبر 726844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.