اهمیت اجرای بازآفرینی‌های نوآورانه در فضای شهری

بازسازی فضاهای شهری اغلب با هدف پرداختن به مسائلی مانند انسجام جامعه، مشارکت اجتماعی، تعادل اکولوژیکی و نابرابری اقتصادی انجام می‌شود و یک فضای شهری با خدمات عمومی، حمل‌ونقل مناسب، امکانات فرهنگی و انسجام اجتماعی بیشتر برای زندگی ساکنین فراهم می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بازآفرینی شهری می‌تواند نقش مهمی در ارتقا و رونق یک منطقه ایفا کند و در حالت ایده آل باید برای همه اعضای جامعه مفید باشد. یکی از مزایای اصلی بازآفرینی شهری این است که با ایجاد فضاهای جذاب، امن و کاربردی برای ساکنان و بازدیدکنندگان، زیست‌پذیری در مناطق شهری افزایش می‌یابد و با پرداختن به نیازهای شهروندان مانند کیفیت مسکن، خدمات عمومی، حمل‌ونقل، فضاهای سبز و امکانات فرهنگی می‌تواند حس تعلق و هویت را در بین شهرنشینان تقویت کند. بنا بر اعلام برنامه سکونت‌گاه‌های انسانی سازمان ملل متحد (UN-Habitat) بازسازی شهری، ارزش ساختمان‌ها و فضاهای مغفول مانده را به آنها باز می‌گرداند و فرصت‌ها را برای رفاه شهری و افزایش کیفیت زندگی مجدداً توزیع می‌کند.

مزایای بازسازی فضاهای شهری

افزایش زیست پذیری

با توجه به افزایش جمعیت و تراکم شهرنشینی، استفاده از فضاهای بدون استفاده در شهرها یا تغییر مکان‌هایی که بسته به شرایط نیاز به اصلاح دارند امری ضروری در برنامه‌ریزی شهری است. اصلی‌ترین تأثیری که بازسازی فضای شهری دارد افزایش قابلیت زندگی در مناطقی است که با وجود داشتن فضای کافی، از امکانات رفاهی و تسهیلات زندگی مناسبی برخوردار نبودند.

تقویت اقتصادی

یکی دیگر از مزایای بازآفرینی شهری این است که با جذب سرمایه‌گذاری، اشتغال و حتی توسعه گردشگری، اقتصاد مناطق شهری را گسترش می‌دهد و پایه‌های اقتصادی را تقویت می‌کند.

اهمیت اجرای بازآفرینی‌های نوآورانه در فضای شهری

کاهش اثرات زیست‌محیطی

با افزایش کارایی مناطق بازسازی شده، انعطاف‌پذیری و سازگاری آنها افزایش می‌یابد و مصرف آب و انرژی، انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌ها کاهش می‌یابد. بازآفرینی شهری می‌تواند با بهبود عملکرد زیست‌محیطی و کیفیت مناطق شهری، اثرات تغییرات آب و هوایی و سایر چالش‌های زیست‌محیطی را کاهش دهد.

حفظ میراث شهری

یکی دیگر از مزیت‌های بازآفرینی شهری این است که میراث مناطق شهری را با احیای دارایی‌های تاریخی و فرهنگی آنها حفظ می‌کند و ارزش معماری، هنری و باستان‌شناسی ساختمان‌ها، بناهای تاریخی و مناظر شهری و آداب و رسوم و هویت شهری را زنده نگه می‌دارد.

افزایش سلامت جامعه

به لطف بازآفرینی شهری، ساختمان‌های متروکه و مناطق بدون استفاده که تبدیل به مکان‌های انباشت زباله و بازیافت شده‌اند، جای خود را به ساختمان‌های جدید می‌دهند و از این طریق سلامت و بهداشت جمعیت شهری را به آن باز می‌گردانند. علاوه بر این، بازآفرینی شهری می‌تواند دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی، تفریحی و امکانات و خدمات ایمنی محیط شهری را بهبود ببخشد.

اهمیت اجرای بازآفرینی‌های نوآورانه در فضای شهری

پروژه‌هایی که در ادامه آمده‌اند نمونه‌هایی از طرح‌های بازسازی فضای شهری هستند که نتایج قابل قبولی در بهبود ارتباطات جامعه و کیفیت زندگی داشته‌اند.

ایستگاه‌های کوبورگ و مورلند - استرالیا

پروژه بازسازی دو ایستگاه راه آهن پیشرفته در ملبورن انجام شده است که امکانات رفاهی در سراسر مناظر طبیعی اطراف این دو ایستگاه را ارتقا می‌دهد تا به جامعه محلی خدمات بهتری ارائه کند. توسط یک مسیر دو کیلومتری، دسترسی به ۲۲.۵ هکتار فضا را برای استفاده عمومی باز می‌کند که شامل شبکه‌ای از مسیرها، پارک‌ها، زمین‌های بازی و مجموعه‌ای از مراکز اجتماعی پویا است.

اهمیت اجرای بازآفرینی‌های نوآورانه در فضای شهری

ترمینال اتوبوس - لهستان

در Wieleń لهستان، محل یک ترمینال اتوبوس از کار افتاده به یک فضای اجتماعی متشکل از یک کافه، میدان و تسهیلات چند منظوره برای ابتکارات اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده است. این پروژه که بخشی از پروژه احیای میدان بازار شهر است، مکانی است که ترکیبی از امکانات آموزشی و تفریحی را به ساکنان و بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. هدف اصلی این پروژه، ایجاد فضایی با کیفیت جدید در چیدمان شهری بود. این منطقه در فهرست آثار تاریخی لهستان با عنوان «شهر قدیمی و جدید» ثبت شده است.

اهمیت اجرای بازآفرینی‌های نوآورانه در فضای شهری

میدان جونگ آم - کره جنوبی

دولت کلان شهر سئول یک طرح ابتکاری برای گسترش زیرساخت‌های اجتماعی و امکانات رفاهی در فضاهای بدون استفاده زیر پل‌ها ارائه کرد. بر اساس این طرح، فضای زیر ۶ پل روگذر برای بازسازی انتخاب شد که پل جونگام-دونگ یکی از آنها است. در این محل که تقاطع دو بزرگراه شلوغ شهر است، یک مرکز تفریحی با ساختمان‌های تقسیم بندی شده برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی چندمنظوره طراحی شد یک فضای فرهنگی چندمنظوره برای میزبانی فعالیت‌های اوقات فراغت، مانند کلاس‌های ورزشی، هنری و سخنرانی در نظر گرفته شد. فضای این ساختمان کاملاً انعطاف‌پذیر طراحی شده است و با توجه به شرایط و نیازها امکان تغییر کاربری در هر بخش وجود دارد.

اهمیت اجرای بازآفرینی‌های نوآورانه در فضای شهری

ساختمان فرهنگی ورزشی Gigantium - دانمارک

در آلبورگ دانمارک، یک ساختمان فرهنگی ورزشی بدون استفاده در شهر به یک میدان شهری تبدیل شد تا فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی در فضای باز را ترویج کند. گرافیک ساده این فضا نقش‌هایی بر بتن‌های قرمزرنگ است که مشوق انجام بازی‌های پرجنب‌وجوش و خلاقانه است تا به فضا جان دوباره ببخشد. بازسازی این فضا بخشی از برنامه شهرداری آلبورگ برای انسجام بیشتر بین حمل‌ونقل و توسعه شهری بود.

اهمیت اجرای بازآفرینی‌های نوآورانه در فضای شهری

پارک‌های‌لاین - نیویورک

شهرداری نیویورک بخشی از خط آهن قدیمی این شهر که به سمت منهتن می‌رفت را بازسازی و به عنوان یک فضای سبز خطی بالاتر از سطح زمین راه‌اندازی کرد. این پروژه شامل دو پل متمایز بر فراز خیابان است که محله‌ها و فضاهای عمومی را به هم پیوند می‌دهد و بخشی از یک چشم‌انداز طولانی‌مدت برای ایجاد دسترسی ایمن و لذت بخش برای عابران پیاده، ارتباط آسان مردم با حمل‌ونقل و پیوند یکپارچه فضاهای باز عمومی و سایر دارایی‌های جامعه است. بسترهای خاکی این فضای باز می‌تواند درختان بومی برگ ریز را در خود جای دهد و منظره‌ای سرسبز برای پرندگان بومی فراهم کند.

اهمیت اجرای بازآفرینی‌های نوآورانه در فضای شهری

بازسازی شهری پارک مونتورنس نورد - اسپانیا

شهرداری بارسلونا با هدف بهبود شرایط زندگی در محله‌های کوچک با فضای عمومی کم، یک مرکز ورزشی متروکه را بازسازی و به یک پارک شهری تبدیل کرد تا با ساماندهی فعالیت‌ها و برنامه‌های مشارکتی وضعیت زندگی ساکنین این محله را ارتقا دهد. این طرح، مزارع و باغ‌هایی را که زمانی در این منطقه وجود داشت، با اولویت تنوع زیستی گونه‌های بومی و کربن زدایی، دوباره به جریان انداخت و از سنگریزه‌های تخریب شده تأسیسات ورزشی موجود به عنوان مصالح برای ساختن گودال‌های زهکشی و پیاده روها استفاده کرد. با ساخت گودال‌های زهکشی از نفوذ آب باران برای آبیاری مزارع استفاده می‌شود و کمک شایانی به صرفه‌جویی در مصرف آب می‌کند.

اهمیت اجرای بازآفرینی‌های نوآورانه در فضای شهری

بازسازی حاشیه رودخانه مینهانگ - چین

حاشیه فرسوده رودخانه مینهانگ در شانگهای، با بقایای ساختمان‌های صنعتی و تأسیسات بلااستفاده‌اش، اکنون به منطقه‌ای بسیار پرجنب‌وجوش تبدیل شده است که ترکیبی از کسب‌وکارها و امکانات رفاهی متنوع را در یک پارک شهری به طول ۷۵۰ متر به هم متصل می‌کند. این پروژه پاسخی به تمایل دولت و جامعه برای رفت‌وآمد بهتر عابران پیاده و محیط زیست پایدارتر است. طراحی حاشیه رودخانه شامل نوارهای سبز پیوسته به عنوان مسیرهای پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه سواری است و شامل سه پل عابر پیاده است که ساختمان‌های مسکونی، آموزشی و تجاری را به هم مرتبط می‌کند. مناطق خطی ساحلی با شکلی انتزاعی، مجموعه‌های خلاق چمنزار، کافه، پارک ورزشی و محل تجمع را در خود جای می‌دهد.

اهمیت اجرای بازآفرینی‌های نوآورانه در فضای شهری

راهرو سبز تایچونگ - تایوان

در شهر تایچونگ تایوان، یک خط راه آهن بلااستفاده برای احیای قلمرو شهری بازسازی شد. این خط که به دلیل موقعیت مکانی خود به شکل یک مانع ظاهر شده بود، اکنون بخش‌های مختلف شهر را به شیوه‌ای پایدار به هم متصل می‌کند. فضای این راهروی سبز شامل یک پارک عمومی مرکزی است که تنوع زیستی را ترویج می‌کند، خطوط دوچرخه‌سواری و پیاده‌رو را در اولویت قرار می‌دهد و یک دیدگاه تفریحی برای جامعه محلی و جمعیت گسترده‌تر تایچونگ دارد.

اهمیت اجرای بازآفرینی‌های نوآورانه در فضای شهری

بازسازی میدان نیگارد - نروژ

میدان نیگارد زمانی حیاط خلوت یک بلوک شهری در نروژ بود که توسط خانه‌های شهری احاطه شده بود و بین خانه‌ها فضاهایی برای بازی کودکان، دامداری و محل ملاقات همسایه‌های دوستانه وجود داشت. در دهه ۱۹۷۰ این خانه‌ها تخریب شدند و با ساختمان‌های اداری جایگزین شدند که متأسفانه طرح موفقی نبود و این میدان به یک محله مرده و بی روح تبدیل شد. اخیراً پروژه‌ای برای بازسازی این منطقه با هدف افزایش و بهبود زندگی شهری و مسکن، در این منطقه اجرا شد که شامل ایجاد دو ساختمان چند منظوره با نمای آجری بود تا با قرار گرفتن در بافت تاریخی مرکز شهر، فضاهای تجاری و تاریخی را با هم ترکیب کند. این پروژه یک نمونه عالی از نقش معماری و بازسازی شهری در تبدیل مناطق ناکارآمد به فضای شهری پرطرفدار و با عملکرد بهینه است.

اهمیت اجرای بازآفرینی‌های نوآورانه در فضای شهری

اینفرا اسپیس (زیرگذر) – ایالات متحده آمریکا

این پروژه بخشی از ابتکار وزارت حمل‌ونقل ماساچوست برای احیای مناطق متروک در زیر گذرهای بزرگراه بود. پروژه‌ای به مساحت هشت هکتار در مرکز شهر بوستون، با چشم‌انداز راهکار مدیریت روان‌آب که شامل مسیرهای جدید چندوجهی، تفرجگاه ساحلی و زیرساخت‌های اجراهای هنری و فضاهای عمومی در فضای زیرین بزرگراه می‌شود. اکنون مسیرهای جدید پر پیچ‌وخم، محله‌هایی را که زمانی توسط بزرگراه جدا می‌شدند به هم متصل می‌کند و مجموعه‌ای از سازه‌های نمادین را در بر می‌گیرد که از فعالیت‌های هنری پشتیبانی می‌کند.

اهمیت اجرای بازآفرینی‌های نوآورانه در فضای شهری

کد خبر 726479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saeid IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    0 0
    باسلام واحترام ، باید در همه جهان ،امکانات زندگی در هر محدوده ای باشد تا نیازی به ماشین بازی در خیابانها نداشته باشند . به امید روزی که آلودگی هوا در دنیا نباشد *