تحقق مطالبه چندین ساله اهالی اطشاران/ «حصه» صاحب پارک ۲۶ هزار متری می‌شود

طرح «هر هفته با یک منطقه» هفته جاری به منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان رسیده است؛ مدیر این منطقه در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا ظرفیت‌ها، پروژه‌های در حال اجرا، بودجه و اعتبارات این منطقه را تشریح کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان در بخش شمال شرقی این کلان‌شهر با گستره حریم ۵۱۹ هکتار و محدوده قانونی ۱۶۲۷ هکتار واقع شده است.

در مجموع کل محدوده و حریم این منطقه ۲۱۶۴ هکتار است و به‌طور نسبی ۲۴ درصد از کل مساحت مذکور سهم حریم و ۷۶ درصد سهم محدوده قانونی است؛ حدود چهارگانه محدوده و حریم این منطقه از شمال میدان لاله در امتداد اتوبان چمران تا حصه، از شرق حصه - جوهران - بوزان تا خیابان جی، از سمت جنوب محله بوزان در امتداد خیابان جی تا میدان احمدآباد و از غرب میدان احمدآباد در امتداد خیابان سروش تا میدان قدس در امتداد خیابان لاله تا میدان لاله است.

منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با جمعیت حدود ۲۳۰ هزار نفر دومین منطقه پرجمعیت شهر اصفهان است؛ یکی از ویژگی‌های مذهبی این منطقه آن است که مامن چند امام‌زاده از جمله امام‌زاده سید ابراهیم ابن موسی ابن جعفر (ع) در محله گرکان، امام‌زاده سید ابراهیم بن سیدبهاء‌الدین بن شاه میرحمزه بن موسی بن جعفر (ع) در خیابان سروش، چهارراه عسکریه و امام‌زاده‌ای به نام حسن ابن ابوابراهیم ابن موسی کاظم (ع) در اطشاران است.

در این منطقه که محله‌های برخورداری همچون دشتستان و عسکریه و محله‌های کم‌برخورداری همچون حصه و گرکان وجود دارد، پروژه‌های مشارکتی و محله‌محوری خوبی برای افزایش رفاه شهروندان اجرا شده و در حال انجام است که ارزش افزوده خوبی را برای ساکنان به‌همراه داشته است.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با محمد صیرفی‌نژاد، مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان برای آگاهی شهروندان از روند برنامه‌ها و اقدامات شهرداری در این منطقه است.

تحقق مطالبه چندین ساله اهالی اطشاران/ «حصه» صاحب پارک ۲۶ هزار متری می‌شود

ایمنا: در این منطقه چه قومیت‌هایی زندگی می‌کنند و چه ظرفیت‌هایی وجود دارد؟

صیرفی‌نژاد: منطقه ۱۰ با جمعیتی بالغ بر ۲۳۰ هزار نفر یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق شهرداری اصفهان است و بالغ بر ۲۱۶۰ هکتار مساحت دارد که از این مساحت ۱۶۰۰ هکتار قانونی و ۵۰۰ هکتار در حریم شهر قرار گرفته است.

۱۷ محله با جمعیت بالا و تنوع فرهنگی و اقتصادی در منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان وجود دارد و در این منطقه محله‌های کم‌برخورداری همچون حصه، گرکان، شیخ طوسی و ۲۴ متری تا محله‌های برخورداری از جمله دشتستان را شاهد هستیم.

تنوع قومی، فرهنگی و زیست‌بوم این منطقه می‌طلبد تا متناسب با هر کدام از محلات آن برنامه‌ریزی داشته باشیم، شناسایی معضلات اجتماعی خاص هر کدام را داشته باشیم و متناسب با وضعیت زیست‌بوم محله‌ها بتوانیم برنامه‌ریزی و اقدامات عمرانی و فرهنگی را انجام دهیم.

افزایش ۴۰ درصدی بودجه منطقه ۱۰ در سال ۱۴۰۳

ایمنا: وضعیت بودجه و اعتبارات این منطقه چگونه است؟

صیرفی‌نژاد: بودجه سال جاری منطقه ۶۵۰ میلیارد تومان است که برای سال آینده با حدود ۴۰ درصد افزایش معادل ۳۰۰ میلیارد تومان، آن را به عدد ۹۵۰ میلیارد تومان می‌رسانیم.

با توجه به این اعداد و ارقام، بعضی اقدامات را برای توسعه و آبادانی شهر به ارمغان آوردیم؛ به‌عنوان مثال سال جاری اقدامات خوبی را در دستور کار داریم از جمله اینکه در مجاورت محله حصه احداث «خیابان شهید رئیسی» حدفاصل میدان مدرس تا میدان عروج که به‌زودی بهره‌برداری می‌شود.

میدانی به نام «شش راه» در انتهای محله حصه به سمت خاتون‌آباد وجود داشت که به‌رغم وضعیت ترافیکی، ایمنی و امنیتی پایین، تردد زیادی داشت، از این‌رو اقدامات آزادسازی و احداثی آن تکمیل و میدان بزرگ ۱۸ هزار متر مربعی به نام «عروج» احداث شده است.

در حال حاضر مراحل نهایی پروژه از جمله روکش آسفالت و نصب علائم ترافیکی و روشنایی معابر آن در حال انجام است که امیدواریم با احداث میدان عروج و خیابان شهید رئیسی معضل ترافیکی شدیدی که در این محدوده داشتیم، رفع شود و حمل‌ونقل روان، سریع و ایمن را برای شهروندان در مجاورت محله حصه داشته باشیم.

بی‌شک این اقدامات می‌تواند به ارتقای کیفی و رشد محله حصه کمک کند و شرایط زیست‌محیطی آن را بهبود بخشد.

یکی دیگر از اقدامات، احداث خیابان گرکان در این محله به طول ۵۰۰ متر و عرض ۳۶ متر حدفاصل اتوبان شهید اردستانی تا انتهای محله گرکان است که در مرحله مناقصه برای احداث قرار دارد؛ این خیابان سال‌ها مطالبه اهالی محله گرکان بود و می‌تواند محرک توسعه‌ای برای این محله محروم باشد.

یکی دیگر از خیابان‌های در حال احداث، خیابان کوشش در خیابان شهید خزایی در مجاورت تفکیکی‌های اصحاب هاشمی است؛ در این محل چند پروژه بلندمرتبه‌سازی در حال احداث است و نیاز به یک معبر و دسترسی مناسب داشت، از این‌رو خیابان کوشش احداث شده است و به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

برای احداث فضای سبز در مجاورت محله حصه تلاش خوبی شده است و زمینی به مساحت ۲۶ هزار متر مربع تملک و طراحی آن انجام شده است.

بودجه ۷۰ میلیاردی برای پروژه محله‌محوری

ایمنا: سال آینده چه پروژه‌هایی در دستور کار شهرداری قرار دارد؟

صیرفی‌نژاد: برای سال آینده پروژه‌های خوبی را با دید محله‌محوری و ارتقای کیفی محلات در نظر گرفتیم و سه محله کم‌برخوردار حصه، مصلی و اطشاران را سال آینده جزو محلات هدف قرار دادیم.

پروژه‌های کوچک و بزرگ متعددی همچون ارتقای کیفی پارک‌ها، آزادسازی گلوگاه‌ها، روکش آسفالت معابر، ساماندهی جداول و گذرهای ترافیکی را برای ارتقای کیفی این سه محله پیش‌بینی کردیم تا به زیست‌پذیری هرچه بیشتر این محله‌ها و ارتقای کیفی آن‌ها کمک کنیم.

غیر از پروژه‌های شاخصی که در این محله‌ها اجرا می‌شود؛ برای این سه محله در سال آینده ۷۰ میلیارد تومان بودجه محله‌محور در نظر گرفتیم.

توسعه «باغ بانوان طلوع» به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های بانوان شهر اصفهان را با توجه به استقبال بانوان در استفاده از این باغ، سال آینده در دستور کار قرار دادیم؛ سال جاری بخشی از اقدامات آن انجام شده و سال آینده اقدامات تکمیلی فاز دو باغ بانوان را انجام خواهیم داد که خبر خوبی برای بانوان نصف جهان است.

ایمنا: توسعه باغ بانوان طلوع به چه معنایی است؟

صیرفی‌نژاد: زمینی در مجاورت باغ بانوان تملک کردیم و با همان کیفیت و ایجاد امکانات تفریحی از جمله آلاچیق، ورزش مخصوص بانوان، فضاهای سبز طراحی می‌کنیم تا فاز دوم آن را ایجاد کنیم و در اختیار بانوان قرار دهیم.

ایمنا: احداث خیابان اطشاران نیز سال‌ها مورد مطالبه مردم این محله بوده است، برای آنچه برنامه‌ای دارید؟

صیرفی‌نژاد: یکی از مطالبات اهالی محله اطشاران احداث این خیابان بود که سال جاری فرایند قانونی آن را با هماهنگی استانداری و کمیسیون ماده ۵ انجام دادیم و در حال حاضر مشکل قانونی آن رفع شده است.

سال جاری جابه‌جایی تأسیسات، دیواره‌ها و فضای سبز را انجام می‌دهیم و سال آینده این گلوگاه بزرگ که سال‌ها مورد مشقت اهالی محل بوده است را باز خواهیم کرد.

احداث پارکینگ عمومی طبقاتی در محله مصلی را با توجه به وجود مراکز متعدد جمعیتی و جذب سفر در برنامه داریم که در پنج طبقه و با ظرفیت ۲۵۰ واحد پارکینگ در دستور کار قرار گرفته است تا بتوانیم برای روان‌بخشی و ایمنی تردد شهروندان در محله مصلی اقداماتی را انجام دهیم.

ادامه احداث فضای سبز محله حصه را نیز در دستور کار داریم، همچنین اقدامات کوچکی از جمله مباحث فضای سبز، خدماتی و فرهنگی نیز در نظر داریم که در قالب بودجه اجرایی خواهیم کرد.

امیدواریم سال آینده همچون سال جاری سال پرکاری برای منطقه ۱۰ شهرداری باشد و رهاورد آن توسعه و آبادانی برای شهروندان در منطقه ۱۰ باشد.

تحقق مطالبه چندین ساله اهالی اطشاران/ «حصه» صاحب پارک ۲۶ هزار متری می‌شود

شهرک سلامت بزرگ‌ترین پروژه مشارکتی منطقه ۱۰

ایمنا: به پروژه‌های سرمایه‌گذاری در منطقه و ظرفیت‌هایی که در این راستا برای جذب سرمایه‌گذاران وجود دارد، اشاره کنید.

صیرفی‌نژاد: منطقه ۱۰ یکی از مناطقی است که فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار خوبی دارد و در حال حاضر نیز اجرای پروژه‌های مشارکتی بزرگی را در سطح این منطقه شاهد هستیم.

بزرگ‌ترین پروژه مشارکتی منطقه «شهرک سلامت» در بعد ملی و منطقه‌ای است، همچنین پروژه‌های متعدد دیگری در سطح محلات منطقه در حال اجرا است.

فرصت‌ها و ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه وجود دارد که می‌توانیم با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها برای رونق و آبادانی شهر و توسعه اقدامات شهری استفاده کنیم.

سال جاری نیز پروژه‌های بزرگی همچون تفکیکی اصحاب‌هاشمی را داریم که چهار پروژه مشارکتی بلندمرتبه در حال انجام است، همچنین شهرک سلامت و احداث فرهنگسرا در محله اطشاران در قالب پروژه‌های مشارکتی در حال انجام است.

چند پروژه تجاری، اداری و خدماتی در حال اجرا است که امیدواریم سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد و شهروندان از آن بهره‌مند شوند.

با توجه به اینکه اراضی مساعدی در منطقه ۱۰ وجود دارد که قابلیت توسعه و سرمایه‌گذاری دارد، از حضور سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی استقبال و با توجه به ظرفیت‌های موجود تعامل خوبی با آن‌ها برقرار می‌کنیم تا ثمره این ارتباط و تعامل، ایجاد ارزش افزوده و بهره‌برداری اقتصادی برای سرمایه‌گذاران باشد.

ایمنا: عبور حمل‌ونقل ریلی به واسطه احداث خط دو متروی اصفهان از این منطقه یکی از ظرفیت‌های بالقوه آن به‌شمار می‌رود؛ چند ایستگاه این خط در محدوده منطقه ۱۰ قرار دارد؟

صیرفی‌نژاد: در طول خط دو مترو حدفاصل دارک تا طوقچی، سه ایستگاه مترو از جمله لاله، شاهد و طوقچی قرار گرفته است که تملک ایستگاه‌ها را تمام کردیم و احداث آن توسط سازمان قطار شهری در حال انجام است.

اگر مشکل خاصی به وجود نیاید و تأمین اعتبارات انجام شود، سال آینده خط دو متروی اصفهان حدفاصل از دارک تا طوقچی را به عنوان فاز نخست خط دو متروی اصفهان بهره‌برداری می‌کنیم.

بازآفرینی محله عطار نیشابوری انجام می‌شود

ایمنا: چقدر از وسعت این منطقه را بافت‌های فرسوده در بر گرفته است؟ البته خبرهای خوشی با توجه به بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز برای نوسازی این بافت‌ها شنیده‌ایم.

صیرفی‌نژاد: احیای بافت فرسوده و بازآفرینی شهری یکی از مواردی است که به‌طور جدی در منطقه ۱۰ دنبال می‌کنیم، این منطقه، ۲۲۲ هکتار بافت فرسوده دارد که استانداری اقدامات خوبی را در قالب بسته‌های تشویقی از جمله ارائه طبقه مازاد برای ترغیب ساکنان این بافت‌ها به نوسازی در نظر گرفته است تا مشوقی برای مالکان باشد.

محله عطار نیشابوری را به‌عنوان محله هدف برای بافت فرسوده منطقه در نظر گرفتیم، ماه گذشته طرح بازآفرینی محله عطار در کمیسیون ماده ۵ مطرح شد و با موافقت اداره کل راه و شهرسازی و حمایتی که استانداری انجام داد، مصوبه طرح بازآفرینی محله عطار را از کمیسیون ماده ۵ استانداری دریافت کردیم.

مزیت محله این است که در مجاورت محله دشتستان قرار دارد و مرز بین محله‌های کم‌برخوردار و برخوردار منطقه است، همچنین این محله محرک توسعه‌ای در امتداد آبادانی از شرق منطقه است و می‌توانیم شاهد استمرار آن باشیم.

این طرح مورد مطالعه قرار گرفته و طرح خوبی است و می‌طلبد همراهی و همکاری مالکان را داشته باشیم تا محله عطار را بر اساس شاخص‌های بازآفرینی، نونوار کنیم و با اقداماتی از جمله گذربندی و ارتفاعات جدید، پیش‌بینی سرانه‌های مورد نیاز از جمله فضای سبز، خدماتی، بهداشتی و آموزشی که انجام می‌شود، محله نمونه را در دل محلات کم‌برخوردار ایجاد کنیم.

مراحل آغازین طرح را در پیش داریم، مرحله نخست ارتباط با ساکنان و مالکان و آگاهی‌بخشی به اهالی است که امیدواریم بتوانیم مشارکت و همکاری مردم را شاهد باشیم تا پروژه بازآفرینی خوبی در دل محلات کم‌برخوردار برای بازآفرینی بافت فرسوده داشته باشیم.

تحقق مطالبه چندین ساله اهالی اطشاران/ «حصه» صاحب پارک ۲۶ هزار متری می‌شود

پرنده‌فروشان خیابان عطار ساماندهی می‌شوند

ایمنا: تا از بحث خیابان عطار نیشابوری دور نشدیم، معضل چندین ساله اهالی این محله فعالیت پرنده‌فروشان و نگرانی از فعالیت این صنف در دل بافت مسکونی منطقه است، ساماندهی پرنده‌فروشان به کجا رسید؟

صیرفی‌نژاد: بعضی مشاغل مزاحم شهری را در منطقه داریم که پیش از این در حاشیه شهر اصفهان قرار داشت، اما با رشد و توسعه شهر، در مجاورت بافت مسکونی قرار گرفت؛ از جمله این موارد پرنده‌فروشان خیابان عطار نیشابوری و ضایعات فروشی‌های خیابان شهید خزایی است.

این مشاغل آلودگی‌های زیست‌محیطی زیادی را در مجاورت بافت مسکونی دارد و شهرداری بر حسب وظیفه ذاتی خود اقداماتی را از طریق کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ برای تعطیلی مشاغل مزاحم انجام داده و برای بیشتر آن‌ها حکم تعطیلی صادر شده است.

ماه گذشته ۲۰ واحد ضایعات‌فروشی خیابان شهید خزایی تعطیل و پلمب شد و فرصت سه ماهه به متصدیان آن‌ها دادیم تا تغییر شغل یا جابه‌جایی داشته باشند.

به موازات آن با سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان هماهنگی لازم را انجام دادیم و برای ساماندهی ضایعات‌فروشی‌ها و پرنده‌فروشان در نقاط مناسب محل‌هایی در نظر گرفته شده است.

امیدواریم در فرصت مناسبی تبدیل وضعیت انجام شود و افرادی که علاقه‌مند به ادامه این شغل هستند، در مکان‌های مناسب فعالیت خود را ادامه دهند و ما محیط سالم و بدون مشکلی را در دل بافت مسکونی برای شهروندان داشته باشیم.

پایان رینگ آبیاری فضای سبز از میدان لاله تا پل سرهنگ، تا پایان سال جاری

ایمنا: سرانه فضای سبز این منطقه چگونه است؟ برای تأمین منابع آبی مورد نیاز آبیاری فضای سبز با توجه به شرایط کم‌آبی چه برنامه‌ای دارید؟

صیرفی‌نژاد: منطقه ۱۰ یکی از مناطق برخوردار به لحاظ وسعت و سرانه فضای سبز است کل فضای سبز منطقه حدود ۲۳۲ هکتار و سرانه هر شهروند ۱۱.۵ متر مربع و ۱۵۰ قطعه پارک کوچک و بزرگ شهری از جمله لاله دارد، همچنین قطعات فضای سبز زیادی در دل محلات داریم که مسئولیت ما را در نگهداری و حفظ شادابی آن سنگین می‌کند.

تمهیدات خوبی را برای تأمین آب فضای سبز پیش‌بینی کردیم، در این منطقه رینگ تأمین آب فضای سبز را داریم که سال جاری اعتبارات خوبی برای اجرای آن در نظر گرفته شد، در حال حاضر پیمانکار در حال اجرای رینگ آبیاری فضای سبز از میدان لاله تا پل سرهنگ است.

پیمانکار کار خود را از پل سرهنگ تا چهارراه پروین به سرانجام رسانده و وعده داده است سایر آن را که به میدان لاله اتصال پیدا می‌کند، تا پایان سال انجام دهد.

سال جاری شاهد کاهش نزولات آسمانی بودیم و این دغدغه را داریم که بتوانیم با تأمین منابع آبی پایدار از جمله احداث مخازن آب در مناطق مختلف شهرداری این کار را انجام دهیم.

سال آینده اعتبارات لازم برای احداث دو مخزن آب در پارک لاله و محله اطشاران در بودجه پیش‌بینی کردیم که امیدواریم با مدیریت منابع آبی کم‌ترین تنش آبی را در منطقه داشته باشیم.

ایمنا: به مشکلات منطقه اشاره کنید.

صیرفی‌نژاد: هر منطقه مشکلات مختص خود را دارد، منطقه ۱۰ با توجه به اینکه یکی از مناطق وسیع و پرجمعیت شهر اصفهان است که با ۲۳۰ هزار نفر جمعیت رتبه دوم تعدد جمعیت شهر اصفهان را دارد، دارای تنوع قومیتی، معیشتی و طبقات مختلف اقتصادی است که نیازهای مختلفی را می‌طلبد.

ما در محله حصه مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داریم که به نوبه خود باید مورد توجه قرار گیرد، تنوع قومیتی و زیست‌بوم محلات فعالیت را در منطقه سخت کرده است.

در حاشیه بودن این منطقه و در مجاورت املاک بایر موجب شده است تا تقاضاهای زیادی را از سوی مالکان برای ساخت‌وساز داشته باشیم که دست شهرداری برای ارائه مجوز بسته است، در حریم شهر شهرداری قادر به انجام فعالیت عمرانی و خدماتی نیست و نمی‌تواند مجوزی برای ساخت‌وساز صادر کند.

به‌تازگی جلساتی را در کمیسیون ماده ۵ استانداری تشکیل داده‌ایم، با مشکلاتی از جمله انجام نشدن تغییر کاربری حریم و کشاورزی دست و پنجه نرم می‌کنیم که در مجاورت بافت مسکونی کیفیت زیست‌پذیری مسکونی را در این محلات پایین می‌آورد و مانع رشد و توسعه منطقه می‌شود.

تلاش می‌کنیم اقداماتی را با همکاری راه و شهرسازی در چارچوب قوانین نسبت به اجابت درخواست شهروندان انجام دهیم و به لحاظ وضعیت ظاهری برای توسعه و آبادانی و زیست‌پذیری هرچه بیشتر محلاتی که در مجاورت حریم قرار دارد اقداماتی را انجام دهیم.

دست یاری به سوی شهروندان فهیم منطقه دراز می‌کنیم؛ شهرداری سازمان خدماتی است که با همکاری و مشارکت شهروندان می‌تواند اقدامات خود را انجام دهد.

اعلام آمادگی می‌کنیم که در عرصه‌های مختلف با یاری، مشارکت، هم‌فکری و استفاده از ظرفیت‌های فکری، مالی و اقتصادی و سایر ظرفیت‌ها که به‌صورت متنوع و متکثر در منطقه ۱۰ وجود دارد، هم‌افزایی شکل گیرد و اقدامات خوبی در راستای ارائه خدمات بهینه و با کیفیت برای شهروندان منطقه انجام دهیم.

گفت‌وگو از: راضیه کشاورز

کد خبر 726033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.