«باغ کیانوش»، روایتی نو از مقاومت نوجوانان در دل یک روستا

فیلم «باغ کیانوش» در یک فضای ساده و محروم روستایی، نوجوانان را با خود همراه می‌کند و طی مسیر ضمن مروری متفاوت بر خاطرات دفاع مقدس،‌ مفاهیمی از جمله همدلی، اتحاد، دوستی و مردانگی را به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، چهاردهمین جشنواره فیلم فجر در استان اصفهان شامگاه دوشنبه _شانزدهم بهمن_با اکران فیلم «باغ کیانوش» برای اصحاب هنر و رسانه در سینما فلسطین اصفهان آغاز به‌کار کرد و با استقبال نسبتاً خوبی مواجه شد.

با آغاز اکران و پیش از شروع فیلم، تصاویر آتیلا پسیانی بر پرده سینما نقش بست و دقایق ابتدایی این جشنواره با یاد این هنرمند فقید گره خورد و با تشویق حضار مواجه شد؛ سال جاری در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر، سینمای کودک و نوجوان با سه فیلم و چهار انیمیشن حضور دارد که فیلم سینمایی «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز حداد و تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد به‌عنوان اولین محصول مشترک باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از همین فیلم‌هاست و ماجرای آن نیز حول محور چند کودک است که هرکدام در دستگیری خلبان عراقی که در میان باغ کیانوش سقوط کرده است نقش دارند.

این فیلم در واقع بر اساس کتابی با همین عنوان به قلم علی‌اصغر عزتی‌پاک محصول انتشارات کانون پرورش فکری و از مجموعه «رمان نوجوان امروز» است که در سال ۸۸ چاپ شد که روایتی متفاوت از جنگ و دفاع مقدس است؛ چرا که به‌جز چند سکانس کوتاه، در دل میدان نبرد نمی‌گذرد، بلکه متفاوت از دیگر فیلم‌های دفاع مقدس، انسان‌هایی را نشان می‌دهد که جنگ مهمان ناخوانده خانه و روستای آن‌ها شده است.

در واقع «باغ کیانوش» ماجرایی عینی و مصداقی از تجاوز دشمن به آب و خاک و حریم شخصی قهرمانان داستان و واکنش آن‌ها در مقابل این تجاوز است که خط اصلی آن مانند کتاب در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق در روستایی از توابع شهر همدان اتفاق می‌افتد که در آن علی و سینا تصمیم می‌گیرند در یک رقابت و کل‌کل بچه‌گانه در روز جشن ازدواج پسرعموی کیانوش (شهرام حقیقت‌دوست) به‌دنبال پیدا کردن درخت موز باغ کیانوش که میوه‌های آن را در ماشین نادر (عباس جمشیدی‌فر) دیدند، بروند؛ این ماجراجویی با سقوط یک هواپیمای بمب‌افکن عراقی در همان باغ هم‌زمان می‌شود و سقوط هواپیما و ورود خلبان آن به باغ کیانوش اتفاقات متفاوتی را رقم می‌زند.

خط دوم داستان با سقوط بمب‌افکن عراقی به خط نخست پیوند می‌خورد و این امر تلاش مشترک علی و سینا با دوستانشان همراه با کیانوش برای مقابله با خلبان عراقی و جلوگیری از فرار او، تقابل و رقابت میان بچه‌ها را از بین می‌برد و همه به تیم متحدی در برابر دشمن خارجی تبدیل می‌شوند؛ هم‌زمان با پخش فیلم خنده، هیجان و تعجب، میهمان صورت حاضران در سالن شد و با اینکه محوریت فیلم برای کودکان و نوجوانان بود، اما بزرگسالان نیز استقبال خوبی از آن داشتند و حتی پیشکسوتان عرصه سینما نیز پس از تماشای این فیلم، بر این نکته اذعان داشتند که لحظات این فیلم، یادآور خاطرات روزهای جنگ برای آن‌ها بود.

روایت داستان رفاقت کیانوش با مصطفی (پدر علی) و استفاده از موشن‌گرافی برای به تصویر کشیدن خاطرات کیانوش در دفاع مقدس از دیگر نکات قابل توجه داستان بود؛ شخصیت نادر، استفاده از دوقلوها، دختران جسور از جمله صبا و حتی پسربچه‌ای معلول از دیگر نکات قابل توجه فیلم بود، چرا که سهم اصلی در ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی را شخصیت‌های کودک و نوجوان ایفا می‌کنند.

این فیلم در فضای ساده و محروم روستایی، مخاطب هدف خود یعنی نوجوانان را با خود همراه می‌کند و همان‌طور که رضا کشاورز حداد، کارگردان این فیلم معتقد است که «به نظر من صداقت و راست‌گویی خاصی که در دنیای کودکان است را هیچ کجای دنیا نمی‌توان پیدا کرد. زبان کودکان و نوجوانان، زبان تخیل و قصه است که سینما چیزی نیست به‌جز همین دو عنصر تخیل و قصه. فیلم‌های دنیای امروز، باید ریتم خاصی داشته باشند که بتوانند مخاطب را ترغیب به تماشا کنند.» در این مسیر مفاهیمی از جمله همدلی، اتحاد، دوستی و مردانگی را به تصویر می‌کشد و در نهایت داستان همان‌گونه که با تصویر دست بیرون مانده و قفل شده علی از مرداب آغاز می‌شود، با همان دست به پایان خوش خود می‌رسد.

کد خبر 725969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.