تیمساز آذرفر آسمانی شد / روایتی از پیامی که امام(ره) برای این فرمانده فرستاد

تیمسار غضنفر آذرفر، قهرمان ملی ایران و فرمانده دلاور لشکر ۶۴ ارومیه آسمانی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیمسار غضنفر آذرفر، قهرمان ملی ایران و فرمانده دلاور لشکر ۶۴ ارومیه آسمانی شد.

امیر سرتیپ دوم «غضنفر آذرفر» یکی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که سال ۱۳۱۸ در روستای «مغانک» واقع در جنوب شهرستان «الیگودرز» در استان «لرستان» متولد شد و پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، در سال ۱۳۳۶ وارد دانشکده افسری شد و در طول تحصیل به زبان‌های انگلیسی و عربی تسلط پیدا کرد؛ آذرفر در دوره‌های آموزش تکمیلی ارتش، دوره مقدماتی، دوره هوابرد، رنجری، همچنین دوره جنگ‌های ویژه (کلاه‌سبزهای ایران) در شمار دانشجویان عالی قرار داشت و دوره‌های تکاوری، هوابرد و جنگ‌های ویژه شامل جنگ‌های نامنظم، عملیات ویژه گریز، فرار و جنگ‌های روانی، دوره‌های جنگ در کوهستان شامل‌زیست در کوهستان‌های بلند و برف‌گیر، اسکی نظامی، بهمن‌شناسی و رزم در برف را با موفقیت طی کرد.

تیمسار آذرفر همراه با لشکر خود عملیات «کربلای ۷» در اسفند ۶۵ را طراحی و اجرا کرد. طی این عملیات، نیروهای تحت امر آذرفر ارتفاعات ۲۵۱۹ در داخل خاک عراق را تسخیر کردند؛ در بیشتر صحنه‌های این عملیات می‌تواند جلوه‌هایی از نبوغ نظامی و ابتکار عمل این فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران را مشاهده کرد.

پیشکسوت ارتشی در بخشی از خاطرات خود درباره گرامیداشت مقام سرباز روایت می‌کند: «یکبار می‌خواستیم به سربازی ۲۰۰ هزار تومان جایزه بدهیم. می‌خواستم بزرگی سرباز و مقام او را به چشم افسران بکشم. به ترتیب در صف ایستاده بودند. قبلاً یک دسته پول درشت تهیه و آن را آماده در جیب شلوارم گذاشته بودم.

وقتی به آن سرباز رسیدم جویای حالش شدم. همان‌طور که صحبت می‌کردیم گفتم سرباز پای راست را بلند کن ببینم. سرباز که از همه‌جا بی‌خبر بود بدون اینکه اعتراض کند یک پایش را بالا آورد. دولا شدم و سریع پول را به کف پوتین او تکیه دادم و گفتم پایت را بگذار زمین.

وقتی متوجه شد زیر پایش نامیزان شده پا را کنار کشید و پول را دید. از یک‌طرف خیلی خوشحال شده بود که یک دسته اسکناس زیر پایش گذاشته‌ام، از طرف دیگر تعجب کرده بود که چرا این کار را کرده‌ام؟ سر صف بالای جایگاه در حین سخنرانی گفتم، حتماً سوال می‌کنید چرا پول را به‌جای اینکه به دست سرباز بدهم زیر پای او قراردادم.

اولاً به شما بگویم پول ارزش آن را ندارد که یک‌وقتی به خاطر آن دست به کارهای خلاف بزنید. دوماً با این کار خواستم به شما بگویم من حاضرم در برابر سربازانم زانو بزنم و تعظیم کنم، اما جلوی افسران خود این کار را نمی‌کنم. در آن لحظه لبخند شادی را در لب‌های سربازان و برق شوق و قدرشناسی را در چشمان آن‌ها دیدم. وقتی کاری را باهدف انجام می‌دادم به نتایج آن اهمیت می‌دادم این‌طور نبود که دیمی و باری به هر جهت کاری را انجام بدهم.»

از جمله سوابق وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرماندهی لشکر ۶۴ ارومیه ۱۳۶۷–۱۳۶۵
  • در سال‌های ۱۳۳۶ تا ۱۳۳۸ و سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۳، خدمت در کردستان (وی هم‌زمان در این مناطق به تدریس مباحثی چون ریاضیات و زبان در دبیرستان‌ها پرداخت.)
  • فرماندهی لشکر ۲۸ کردستان
  • فرماندهی لشکر ۸۴ لرستان
  • فرماندهی قرارگاه غرب

به دنبال پیروزی لشکر ۶۴ ارومیه در عملیات کربلای ۷ در اسفند ۱۳۶۶ حضرت امام خمینی (ره) طی تماس بی‌سیمی به وی تبریک گفتند: «آقای سرهنگ آذرفر، ما به مردان جنگی شما افتخار می‌کنیم و داریم برای پیروزی شما دعا می‌کنیم.»

پیام تسلیت مدیریت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا در استان اصفهان

در پی درگذشت تیمسار غضنفر آذرفر، مدیریت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا در استان اصفهان در پیامی درگذشت این قهرمان ملی را تسلیت گفت

در پیام سرهنگ حسین حاج علی عسگری آمده است: «خبر درگذشت ناگهانی و عروج آسمانی قهرمان ملی، سرباز ایران امیر سرتیپ دوم آذرفر، موجب تأسف و تأثر گردید. اینجانب درگذشت امیر سرتیپ دوم غضنفر آذرفر را خدمت خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و از درگاه خداوند متعال، برای آن مرحوم علوّ درجات و برای بازماندگان صبر جمیل را خواهانم.»

کد خبر 725360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.