۱۶ برنامه برای احیای تالاب میانکاله تدوین شده است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: ۱۶ برنامه برای احیای تالاب میانکاله تدوین شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، اسماعیل سلاجقه، امروز_ شنبه چهاردهم بهمن_ در حاشیه همایش بین‌المللی کنوانسیون تالاب‌ها به میزبانی رامسر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دفاتر مجمع منطقه‌ای غرب و جنوب آسیا به عنوان مصوبات سال گذشته هیئت وزیران در کنوانسیون رامسر تشکیل شده است، اظهار کرد: این مجمع با دبیرخانه کنوانسیون رامسر به راه‌اندازی چهار مرکز پرداخت که نخستین مرکز به نام جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان مرکز غرب و آسیا تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه ۱۵ کشور عضو این مجمع هستند، افزود: طی چند سال گذشته این دفاتر فعالیتی نداشته و رو به رکود قرار گرفته بود که در این دولت مردمی با تغییر و تحولاتی دوبار فعالیت خود را از سر گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور با اشاره به اینکه با وجود فعالیت یک ساله دفتر غرب کشور هنوز به آن جایگاه مناسب نرسیده است، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید همان نامی که برای رامسر در حوزه تالاب‌ها تعیین کرده در همان عرصه گام بردارد.

وی با تاکید بر اینکه طبق برنامه‌ریزی برای این مرکز یک شخصیت برجسته حقوقی و مالی تعیین و مشخص می‌شود، اظهار داشت: سعی می‌شود تا نخستین نشست منطقه‌ای با حضور وزرای کشور در سال ۲۰۲۴ در رامسر برگزار شود تا یک برنامه‌ریزی مدون در این امر داشته باشیم.

سلاجقه با اشاره به موضوع میانکاله و آخرین وضعیت آن بیان کرد: با توجه به مشکلات عدیده در منطقه خلیج گرگان با حضور میدانی و تأکیدات رئیس‌جمهور بر این منطقه برای نخستین‌بار با پیوست محیط زیستی به اقتصادی بر خلاف نگاهی بر اقتصادی محیط زیستی در این منطقه رقم خورد.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: این رویکرد متناسب برای خود مردم و دولت خواهد بود تا از بخش مشارکتی خوبی با وجود مردم استفاده ببریم.

وی با بیان اینکه در راستای احیای تالاب نیز اقدامات خوبی انجام شده، به طوری که حدود دو هزار هکتار افزایش سطح داشته است، افزود: با توجه به عقب‌نشینی دریای خزر و ایجاد کاهش تراز آب برای احیای تالاب میانکاله پیش‌بینی انجام چند سناریو را دستور کار داریم.

سلاجقه عنوان کرد: برای احیای این تالاب ۱۶ برنامه دستور کار است که کار اصلی آن یعنی لایروبی با تلاش آبخیزداری انجام شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور با بیان اینکه در ادامه عملیات آبخیزداری در پایین دست و آب‌روهای تالاب باید انجام شود، یادآور شد: مدیریت حاشیه تالاب و مسائل نگهداری آب تالاب و تداوم بارندگی طی فصول سال و ذخیره‌سازی آن اقداماتی است که برای میانکاله برنامه‌ریزی شد.

کد خبر 725230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.