سرزندگی فضای سبز اصفهان نیازمند ۱۷۰۰ لیتر آب بر ثانیه است/ دشت‌های کشور معضل فرونشست دارد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان حدود شش هزار هکتار محیط زیست اکولوژیک دارد که این میزان فضای سبز برای سرزندگی نیازمند ۱۷۰۰ لیتر آب بر ثانیه و برای پایداری نیازمند حداقل ۱۲۰۰ لیتر آب بر ثانیه است.

محمد نورصالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری نخستین کنگره ملی پایداری محیط زیست بر پایه مدیریت هوشمند منابع آب که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: این کنگره توسط فراکسیون محیط زیست مجلس تشکیل شد و محوریت آن پایداری محیط زیست بر مبنای بهره‌برداری هوشمند از منابع آب بود.

وی با بیان اینکه بیشتر مباحث در این کنگره پیرامون مدیریت منابع آب در کشور بود، افزود: در این کنگره شورای اسلامی شهر، وزارت نیرو، سازمان جغرافیای نیروهای مسلح، مرکز پژوهش‌های مجلس و اساتید دانشگاه که در حوزه آب و مدیریت منابع آب فعالیت می‌کنند، شرکت کرده بودند و اطلاعات خوبی درباره آسیب‌های ناشی از ضعف مدیریت در منابع آب کشور در این کنگره مطرح شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بعضی تالاب‌های کشور به‌واسطه آسیب‌های ناشی از ضعف مدیریت خشک شد و تعداد زیادی از دشت‌ها در سطح کشور با معضل فرونشست مواجه شده است، تاکید کر: در طول چهار دهه گذشته بیش از ۱۴۰ میلیارد متر مکعب برداشت از منابع زیرزمینی در کل کشور صورت گرفته و جایگزینی برای این برداشت در نظر گرفته نشده است، همچنین این برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی موجب ایجاد فرونشست بعضی دشت‌های کشور از جمله دشت برخوار در اصفهان شده است.

نورصالحی گفت: در اینگونه همایش‌ها موضوعات علمی و تحقیقاتی مطرح می‌شود، مهم این است که این کنگره‌ها ادامه داشته باشد، از این‌رو قرار است این کنگره سال‌های آینده نیز برگزار شود.

وی ادامه داد: نخستین کنگره ملی پایداری محیط زیست بر پایه مدیریت هوشمند منابع آب برای شهردار اصفهان فرصت سخنرانی پیش‌بینی شده بود و «علی قاسم‌زاده» در سخنرانی خود اشاره‌ای به بعضی مشکلات اصفهان از جمله آسیب‌های ناشی از رعایت‌نکردن الزامات زیست‌محیطی، نبود مدیریت صحیح منابع آب، خشکی زاینده‌رود و فرونشست زمین داشت.

شهرداری اصفهان تمهیداتی برای تصفیه مقدار زیادی پساب برای استفاده در فضای سبز شهر داشته است تا تمام فضای سبز اصفهان با آب‌های خاکستری آبیاری شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در این کنگره مطرح شد که اصفهان حدود شش هزار هکتار محیط زیست اکولوژیک دارد که این میزان فضای سبز برای سرزندگی نیازمند ۱۷۰۰ لیتر آب بر ثانیه و برای پایداری نیازمند حداقل ۱۲۰۰ لیتر آب بر ثانیه است، گفت: در حال حاضر حدود ۹۰۰ لیتر آب بر ثانیه در شهر برای فضای سبز وجود دارد و ۴۵۰ لیتر بر ثانیه این حجم از پساب خریداری شده از آب منطقه‌ای به‌دست می‌آید که تاکنون ۵۰ درصد حجم آب خریداری شده را دریافت کرده‌ایم، همچنین ۴۵۰ لیتر بر ثانیه دیگر از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

نورصالحی گفت: شهرداری اصفهان تمهیداتی برای تصفیه مقدار زیادی پساب برای استفاده در فضای سبز شهر داشته است تا تمام فضای سبز اصفهان با آب‌های خاکستری آبیاری شود.

وی افزود: در سخنان شهردار اصفهان به تهدیدات عوامل محیطی از جمله آب، خاک و هوا برای فضای سبز اشاره شد و تاکید کرد که یکی از پیگیری‌های همیشگی مدیریت شهری اصفهان جاری شدن آب به‌صورت دائم در زاینده‌رود است، زیرا مشکلات زیست‌محیطی بسیاری را رفع می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در این کنگره از اساتید و فعالان حوزه محیط زیست دعوت شد تا در صوتی که مایل هستند در این حوزه مطالعاتی داشته باشند و راهکارهایی را برای رفع معضلات زیست‌محیطی شهر اصفهان ارائه دهند.

نورصالحی گفت: طرح این موضوعات و برگزاری اینگونه همایش‌ها می‌تواند منجر به رشد و توسعه فرهنگ حمایت از شاخص‌های زیست‌محیطی شود تا مورد توجه مسئولان کشور و تصمیم‌گیران این حوزه قرار گیرد و با رفع آسیب‌های زیست‌محیطی همراه باشد.

کد خبر 725035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.