در سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟
در سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟ GoToSafar

یکی از نکات مهم برای مسافران ترکیه، تصمیم در رابطه با همراه ‌داشتن لیر و دلار و میزان آنها است.

خبر خوش درباره این موضوع اینکه، چون ترکیه یک کشور محبوب گردشگری است، برای همین شما می‌توانید هم لیر و دلار را همراهتان ببرید؛ در واقع، بهتر است مبلغ کمی را لیر جهت پرداخت هزینه‌های تردد در شهر، خورد و خوراک، ورودیه جاذبه‌های دیدنی مانند موزه و تهیه مایحتاج اولیه خودتان، همراه داشته باشید و برای خریدکردن از مراکز خرید و... دلار با خود ببرید.

نکته مهم: هر مسافر هنگام سفر به ترکیه، می‌تواند صرفا 5000 دلار یا معادل آن را به‌صورت نقدی و به‌ازای هر نفر، همراه خود ببرد (لیر، یورو، پوند و...). به بیان دیگر، محدودیتی از بابت مبلغ موجود در کارت اعتباری شما که می‌خواهید در ترکیه آن را همراه خود ببرید تا برخی از هزینه‌هایتان را با آن بپردازید، وجود ندارد، اما در رابطه با پول نقد، نمی‌توان بیش از 5 هزار دلار را در سفر به ترکیه همراه برد.

چرا در سفر به ترکیه دلار بهتر است؟

باتوجه‌به جایگاه و ارزش دلار در سیستم مالی جهانی، همراه‌داشتن و استفاده از آن در سفر به کشورهای دیگر (به‌ویژه کشورهای گردشگری)، امری رایج برای مسافران و سیستم مالی کشور مقصد می‌باشد؛ در عین حال، وقتی شما به ترکیه سفر می‌کنید، بهتر است مقداری لیر نیز همراه داشته باشید. از این رو، در پاسخ به سؤال «چرا دلار بهتر است؟» باید گفت دلار ارزش بالاتری نسبت به لیر داشته و باتوجه ‌به قیمت هر لیر ترکیه در ایران، به هم‌وطنان توصیه می‌شود هنگام سفر به این کشور تاریخی، مبلغی در حدود 2 الی 5 هزار لیر داشته باشند.

این مبلغ که عمدتا صرف هزینه‌هایی مانند خرید مواد غذایی، حمل‌ونقل عمومی، ورودیه به اماکن دیدنی و سایر مایحتاج‌های اولیه می‌گردد، بهتر است برای پرداخت سایر هزینه‌ها و کمترشدن حجم پول نقد همراهی، مابقی کسر 2 الی 5 هزار لیر را دلار همراهتان باشد.

نکته مهم: شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌های خود در سفر به ترکیه و هر یک از شهرهای محبوب آن، بجای پرداخت کرایه بالای تاکسی، سردرگمی برای پیداکردن ایستگاه‌های مترو و اتوبوس یا انتخاب مناسب‌ترین مسیر برای رفتن به یک یا چندین مکان، می‌توانید اقدام به اجاره ماشین در استانبول کنید تا هزینه‌های شما کمتر شود؛ چراکه به‌عنوان مثال، شما با هزینه کرایه تاکسی از فرودگاه صبیحا در استانبول به میدان تقسیم، می‌توانید یک خودرو را برای یک روز کامل اجاره کنید.

همچنین، اجاره روزانه آپارتمان مبله در استانبول بجای رزرو اتاق در هتل، از دیگر راهکارهای کاهش هزینه‌های سفر به ترکیه هستند، مخصوصا اگر آنها را از طریق وب‌سایت‌های معتبری مانند GoToSafar انجام دهید که سال‌های تجربه موفق با پشتیبانی 24 ساعته دارند. گفتنی است، هنگام رنت ماشین از این مجموعه، کسری از مبلغ در ایران و به تومان به‌عنوان پیش‌پرداخت دریافت می‌گردد و مابقی به لیر یا دلار در ترکیه هنگام دریافت خودرو از شرکت؛ اما در رابطه با اجاره‌خانه آپارتمان مبله در ترکیه، تمامی مبلغ به تومان یا دلار یا لیر و از طریق درگاه‌های مالی معتبر ایرانی و بین‌المللی، قابل‌پرداخت هستند.

 اجاره روزانه آپارتمان مبله در استانبول GoToSafar

چه زمانی در سفر به ترکیه لیر ببریم؟

همان‌گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، بهتر است همه مسافران در سفر به ترکیه، حتما مقدار کمی از ارز مجاز جهت همراه‌داشتن در این کشور را، به لیر و مابقی آن را به دلار همراه خود ببرند. یکی از عمده‌ترین دلایل این امر، مدنظر قراردادن حجم پول همراه خود می‌باشد، چراکه به دلیل مجاز بودن صرفا 5 هزار دلار به‌ازای هر مسافر هنگام سفر، معادل این مبلغ به لیر ترکیه، حدودا 150 هزار لیر می‌گردد که حجم بسیار بالایی است. به همین دلیل، به مسافران توصیه می‌شود فقط مقدار کمی از مبلغ مجاز برای همراه داشتن در سفر را به لیر و مابقی را دلار ببرند.

بر همین اساس، در پاسخ به پرسش «چه زمانی در سفر به ترکیه لیر ببریم؟» می‌توان گفت: همیشه همراه داشتن مقداری لیر در حدود 2 الی 5 هزار لیر، تصمیم درست و معقولانه‌ای است؛ اما اگر شما به هر دلیلی تصمیم دارید بخش بیشتری از مبلغ همراه خود را لیر و مبلغ کمتری را دلار ببرید، پس باید برای مدیریت حجم بالای پولتان، فکر جدی و قابل اتکایی بکنید.

در یک جمع‌بندی کلی و با ذکر یک مثال، وقتی شما برای افزایش آسایش و حریم خصوصی خود، اقدام به اجاره خانه مبله در ترکیه می‌کنید، می‌توانید با خرید مواد اولیه غذایی، غذاهای دلخواهتان را بپزید که نه‌تنها هزینه‌های شما بابت خورد و خوراک کاهش پیدا می‌کند، بلکه همراه داشتن لیر برایتان بهتر خواهد بود. لازم به ذکر است، وب‌سایت GoToSafar با ارائه انواع خانه برای اجاره به مسافرین در تمامی شهرهای ترکیه، توانسته کمک شایانی به کاهش هزینه‌های سفر به این کشور و افزایش رضایتمندی، رفاه و در اختیار داشتن حریم خصوصی و اختصاصی بیشتر، در سفر به ترکیه داشته باشد.

نکات قابل‌توجه هنگام تبدیل دلار به لیر در ترکیه

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این رابطه مدنظر قرار دهید، تفاوت در میزان درصدی است که بانک‌ها، صرافی‌های واقع در سطح شهر و مراکز تبدیل ارز در فرودگاه‌های ترکیه با هم دارند؛ بر این اساس، کمترین میزان به ترتیب مربوط به: بانک‌ها، سپس صرافی‌ها در شهر و در نهایت، مراکز تبدیل ارز در فرودگاه‌ها هستند. به بیان دیگر، اگر شما مجبور نیاز به تبدیل دلار به لیر دارید، بهتر است در ساعت کاری بانک‌ها، به این مراکز مراجعه کنید و اگر در سایر ساعات روز نیاز به تبدیل ارز دارید، به صرافی‌های معتبر بروید.

 اجاره ماشین در استانبول GoToSafar

بر این اساس، تبدیل هرگونه ارز خارجی به لیر ترکیه را (مخصوصا دلار)، فقط در زمانی در فرودگاه‌های این کشور انجام دهید که نیاز ضروری به تبدیل دلار به لیر دارید. توجه داشته باشید، نرخ تبدیل ارز در هر یک از مراکز ذکر شده، متغیر بوده و نمی‌توان به رقم مشخصی اشاره داشت، اما به طور رایج، اگر در بانک‌های ترکیه این میزان برابر با 2% و در صرافی‌ها 10% باشد، در فرودگاه‌ها 9% بیشتر از صرافی‌ها خواهد بود.

در سفر به ترکیه چه مقدار پول را می‌توان از کشور خارج کرد؟

بنا بر قوانین بین‌المللی و توافقات بین دولت‌ها، مبلغ مجاز هنگام خروج از یک کشور و ورود به کشوری دیگر از هر یک از مرزهای هوایی، زمینی ریلی و دریایی، متفاوت بوده که بیا پیش از سفرهای خارجی، از این موضوع و آژانس‌های معتبر مسافرتی - گردشگری، کسب اطلاع کنید. در همین رابطه، ایرانیان هنگام سفر هوایی به ترکیه، مجاز به همراه داشتن مبلغی معادل 5000 دلار به‌صورت نقدی بوده و در سفرهای زمینی و ریلی، نهایتا 2000 دلار.

نکته مهم: هیچ محدودیتی از بابت مبلغ موجودی شما در کارت اعتباری بین‌المللی یا ترکیه‌ای که همراهتان دارید، وجود نداشته و می‌توانید مبالغ بالاتر را به‌راحتی با آن بپردازید.

آیا ورودی جاذبه‌های گردشگری ترکیه را می‌توان به دلار پرداخت کرد؟

در حالت کلی، به دلیل تعدد حضور گردشگران در ترکیه و محبوبیت آن به‌عنوان یک مقصد گردشگری در جهان، پرداختی برخی هزینه‌های به دلار، امری رایج می‌باشد. بدین ترتیب، شما می‌توانید در سفر به ترکیه و هنگام بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن مانند موزه‌ها، کاخ‌ها، پارک‌های جنگلی و... ورودیه بیشتر آنها را به دلار بپردازید؛ از این رو، مسافران و گردشگران مشکلی از این بابت نخواهند داشت ولی توصیه می‌شود مقداری لیر نیز، همراه داشته باشید.

کد خبر 724748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرامرز ثنازاده IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    0 0
    ماه گذشته با سایت gotosafar آشنا شدم و تونستم یه ماشین برای 3 روز و یه واحد مبله ازشون اجاره کنم، از رفتار محترم پشتیبانی و نگرفتن دپوزیت بگم تا پشتیبانی خوبشون تو خود ترکیه، ماشین رو به موقع تحویل گرفتم و راحت بودم کلا، یه تیم کاملا منسجم و عالی هستن.