رینگ پساب اصفهان تا سال آینده تکمیل می‌شود

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم سال آینده رینگ پساب تکمیل و مسئله انتقال آب با تانکر حل شود، گفت: در نظر داریم تا سال ۱۴۱۰ ، ۱۷۰۰ لیتر بر ثانیه فاضلاب خام تأمین، تصفیه و انتقال داده شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی بقایی امروز _چهارشنبه یازدهم بهمن_ در آئین بهره‌برداری از نخستین تصفیه‌خانه شهری نانواوزون کشور در اصفهان در قالب بیست‌وهفتمین ویژه‌برنامه «به احترام مردم اصفهان» اظهار کرد: حدود ۱۵ سال پیش تصفیه‌خانه تکمیلی در سپاهان‌شهر افتتاح شد که گندزدایی آن به شیوه اوزون است.

وی با بیان اینکه گندزدایی در گذشته با کلر انجام می‌شد که به‌واسطه استفاده زیاد هزینه‌بر است و خاک را دچار شوری می‌کند و به همین خاطر اوزون جایگزین آن شد، افزود: در دوران تحریم‌ها شرکت سازنده، صادرات دستگاه اوزون‌ساز را به کشور قطع کرد، اما در اصفهان با تلاش متخصصان این سیستم بومی‌سازی شد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان ادامه داد: در قرارگاه آب نیز این اهتمام وجود داشت که تصفیه‌خانه شهری نانواوزون افتتاح شود، پیشنهاد شد که از اوزون به‌عنوان تصفیه‌کننده به جای گندزدا استفاده کنیم، البته تست اولیه به‌خوبی انجام و به‌صورت علمی بررسی شد.

بقایی با بیان اینکه در اصفهان برکتی به نام شهرک علمی تحقیقاتی وجود دارد، ادامه داد: طبق تجربه قبلی مشخص شد نانو حباب‌های اوزون می‌تواند نقش تصفیه‌کننده را ایفا کند، در این راستا اردیبهشت قراردادی با شرکت دانش‌بنیان امضا شد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به رده‌های مختلف که بهداشت برای پساب شهری تعریف می‌کند، رده کنونی پساب A است که در چمن‌کاری و تزریق آبخوان می‌توانیم از آن استفاده کنیم، گفت: در زمستان که کمتر نیاز به پساب داریم می‌توانیم آن را به مادی‌ها تزریق کنیم تا آبخوان را تصفیه کنیم و کیفیت بهتری برای سایر موارد داشته باشیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به اینکه خروجی تصفیه‌خانه در حال حاضر ۵۰ لیتر بر ثانیه است، ادامه داد: این تصفیه‌خانه تا قبل از تابستان با ۲۰۰ لیتر خروجی نانواوزون آماده خواهد بود.

بقایی با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه شهری نانواوزون مزایای خوبی از جمله کاهش هزینه جاری و نگهداری دارد، خاطرنشان کرد: طی چهار ماه در قرارگاه آب تمام تکنولوژی‌های کشور و دنیا را امتحان کردیم؛ در رابطه با مدل تکنولوژی جدیدی با یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی مذاکراتی انجام شده است و تصفیه فاضلاب خام را به‌عنوان تصفیه اولیه در این روش استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه احداث تصفیه‌خانه ۲۰۰ لیتر بر ثانیه در شمال و ۲۴۰ لیتر بر ثانیه در جنوب در مرحله مناقصه است، گفت: برای پساب باید سه مرحله تأمین، تصفیه و انتقال به کل شهر انجام شود، حتی شهرهایی که در دنیا مشکلات آبی ندارند، از پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کنند که در اصفهان نیز به دلیل شرایط کنونی استفاده از پساب ضروری است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم سال آینده رینگ پساب تکمیل و مسئله انتقال آب با تانکر حل شود، افزود: سال آینده حدود ۴۰۰ لیتر فاضلاب خام را با شرکت آبفا قرار داد داریم، نیاز آبی ما ۱۷۰۰ لیتر بر ثانیه است که در نظر داریم تا سال ۱۴۱۰ این مقدار فاضلاب خام تأمین، تصفیه و انتقال داده شود.

کد خبر 724445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.