آب‌انبار قاجاری مریم‌آباد جانی تازه می‌گیرد

مدیر منطقه 2 شهرداری یزد گفت: آب‌انبار قدیمی مریم‌آباد یزد معروف به آب‌انبار نو، متعلق به دوران قاجار، احیا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط‌عمومی شهرداری یزد، علیرضا ابویی در بازدید مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از آب‌انبار نوی مریم‌آباد اظهار کرد: با توافقی که میان انجمن زرتشتیان یزد، منطقه ۲ شهرداری یزد و اداره کل میراث فرهنگی استان صورت گرفته است و بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده، آب‌انبار قدیمی و تاریخی مریم‌آباد احیا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در جریان توسعه شهری، آثار ارزشمند تاریخی و بناهای قدیمی دارای ارزش معماری و تاریخی باید حفظ شود، افزود: آب‌انبار تاریخی محله مریم‌آباد از جمله بناهایی است که می‌تواند در هویت‌بخشی به محلات بسیار اثرگذار باشد.

ابویی عنوان کرد: بعضی بناهای تاریخی در محلات نظیر آب‌انبارها، نشان‌دهنده فرهنگ حاکم بر محلات و زندگی مسالمیت‌آمیز ادیان در کنار یکدیگر است.

مدیر منطقه ۲ شهرداری یزد با اشاره به انجام عملیات بازپیرایی و احیای این آب‌انبار بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده افزود: این عملیات شامل محوطه‌سازی، بدنه‌سازی و نورپردازی است.

ابویی برآورد اولیه احیا و بازپیرایی این آب‌انبار قدیمی را بیش از ۳۵ میلیارد ریال اعلام کرد.

به گزارش ایمنا، آب‌انبار نوی مریم‌آباد متعلق به اواخر دوره قاجار است و در سال ۱۲۹۰ شمسی احداث شده و در اردیبهشت ۱۳۸۳ با شماره ۸۵۳۰، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کد خبر 724432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.