۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
پساب؛ نجات‌بخش فضای سبز یزد

شهرداری یزد به عنوان نخستین شهرداری کشور نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای یزد اقدام کرده است و از محل آب چاه‌های شور و پساب‌های تصفیه شده شهر یزد برای آبیاری فضای سبز خود استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، فضای سبز بخش جدایی‌ناپذیر از فضاهای شهری است که نقش مهمی در سرزندگی و زیست‌پذیری شهرها دارد. طی سال‌های اخیر و با گسترش خشکسالی‌ها وسعت این فضاهای شهری تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و نگهداشت آن‌ها به دغدغه‌ای برای مدیریت شهری تبدیل شده است.

شهر یزد در استانی کویری قرار گرفته است و فضای سبز طبیعی و زیادی ندارد. این منطقه نیازمند ایجاد فضاهای سبز بیشتر برای رسیدگی است تا هم با توسعه فضای سبز از آلودگی هوا کاسته شود و هم فضای بکر و سایه خنکی برای شهروندان و تفریح خانواده‌ها باشد.

تأمین آب شرب برای استان یزد طی سال‌های متمادی با مشکلاتی روبه‌رو بوده است و بر بحران آبی سال به سال افزوده می‌شود. مردم پرتلاش شهر یزد شهر قنات، قنوت و قناعت که از دیرباز با زحمات زیادی از طریق حفر چاه و زدن قنات آب را برای مصارف روزانه به سطح زمین می‌رسانند همواره مراقبت لازم را برای مصرف بهینه آب دارند.

استفاده از پساب امروزه به عنوان راهکاری مناسب برای مدیریت منابع آبی، صرفه‌جویی در مصرف و افزایش بهره‌وری شناخته می‌شود. شهرداری یزد در این امر پیشتازی کرده و با بهره‌مندی از علم دانشجویان و محققان جوان شهر ضمن استفاده از شیوه‌های آبیاری نوین با تصفیه پساب اقدام به آبیاری فضای سبز شهر کرده است.

پساب؛ نجات‌بخش فضای سبز یزد

تعامل و همکاری شهرداری یزد با شرکت‌های دانش‌بنیان

محمدحسن منصوری‌زاده، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد می‌گوید: مساحت فضای سبز شهر یزد ۹۲۰ هکتار است که به سه طریق آبیاری تانکری، قطره‌ای و زیرسطحی انجام می‌شود و تاکنون نقش زیادی در کاهش مصرف آب داشته است.

وی ادامه می‌دهد: با تعامل و همکاری که شهرداری یزد طی سال‌های اخیر با شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است آبیاری زیرسطحی به صورت نوین اجرا می‌شود که برای درختان و گیاهان بهره‌وری بیشتری دارد.

منصوری‌زاده خاطرنشان می‌کند: آبیاری‌های زیرسطحی به صورت کوزه‌ای و تشتکی است که هر کدام تأمین آب در عمق را برای گیاه فراهم می‌کند، این طرح‌ها در چند میدان سطح شهر یزد اجرا شده است. این طرح برای فراگیری بیشتر باید در محل‌های بیشتری به عنوان پایلوت اجرا شود تا بهره‌وری از آب را افزایش دهد.

وی عنوان می‌کند: در سیستم آبیاری تانکری آب از چندین حلقه چاه سطح شهر برداشت می‌شود و در مناطقی که در حال توسعه است و زیرساخت‌های آبیاری آن مناطق به پایان نرسیده است، استفاده می‌شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد تصریح می‌کند: لوله‌گذاری از محل چاه‌های در اختیار برای انتقال آب انجام شده است و برای آبیاری فضای سبز از آب این چاه‌ها استفاده می‌کنیم، البته بعضی بوستان‌ها به دلیل اینکه از قدیم انشعابی وجود نداشته و مصارف برای سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، آب آشامیدنی و آبخوری وجود داشته است، مجهز به کنتور آب شرب بود.

پساب؛ نجات‌بخش فضای سبز یزد

چشم‌اندازه ۵ ساله شهرداری یزد برای جداسازی آب شرب و فضای سبز

منصوری‌زاده با اشاره به اینکه شهرداری ۳۶۰ کنتور آب در اختیار داشته است، تاکید می‌کند: با هماهنگی آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای یزد، سال گذشته تعداد ۱۰۰ کنتور آب پرمصرف حذف و جداسازی شد، همچنین طرح جداسازی برای ۵۷ کنتور آب پرمصرف مربوط به بلوارها و بوستان‌ها سال جاری در حال اجرا است.

وی اضافه می‌کند: با هدف کاهش مصرف آب توسط شهرداری یزد، توافقات لازم با شرکت آب منطقه‌ای انجام شده است تا آب پساب شهر را در اختیار شهرداری برای آبیاری فضای سبز مجموعه شهرداری قرار دهند یا سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد از چاه‌های آب شور و غیر آب شرب استفاده کند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد تاکید می‌کند: بدین واسطه شهرداری یزد برای نخستین‌بار در کشور قرارداد تخصیص پساب برای آبیاری فضای سبز را با آب منطقه‌ای منعقد کرد که بر اساس این قرارداد سالانه مجوز برداشت ۵۰ لیتر آب در ثانیه داده شد که تحویل شهرداری می‌شود تا تنها فضای سبزی که در اطراف شهر یزد قرار دارد را با تانکر آبیاری کنیم، با این وجود هنوز امکان استفاده از این آب برای آبیاری فضای سبز داخل شهر فراهم نیست.

منصوری‌زاده ادامه می‌دهد: از محل خط سبز آب‌رسان، پنج کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است که در مخزن زین‌آباد جاده تفت، در فضای سبز ۵۹ هکتاری و ۳۳ هکتاری که حکم کمربند سبز یزد را دارد، همچنین برای مجموعه شهرداری یزد که خدمات نگهداری آن را انجام می‌دهد از این آب تصفیه شده برداشت می‌کنند.

وی می‌گوید: در حال حاضر دو مرتبه تحویل آب برای آبیاری فضای سبز انجام شده است که پس از نهایی شدن مباحث کیفیت‌سنجی آب، گزارش آن ارائه خواهد شد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد اظهار می‌کند: با احداث مخازن و لوله‌گذاری در اراضی منطقه کاریزلند در مسیر جاده تفت-یزد، فضای سبز یزد آبیاری می‌شود، همچنین در سمت دیگر شهر یزد در بلوار جمهوری از محل مخزن الغدیر نیاز به ۲.۵ کیلومتر اجرای لوله‌گذاری است که پس از برنده شدن در مناقصه و با موافقت آب و فاضلاب یزد آب پساب را از محل تصفیه‌خانه الغدیر به فضای سبز اکوپارک یزد و تعدادی از پارک‌های پیرامون شهر انتقال خواهیم داد تا از آب فاضلاب تصفیه شده استفاده کنیم.

منصوری‌زاده ادامه می‌دهد: یزد نخستین شهرداری است که در کشور با شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای قرارداد همکاری داشته و با همراهی و توافق مؤسسه کوثر گام مهمی در کیفیت‌بخشی و آبیاری درختان برداشته است.

وی عنوان می‌کند: در تلاش هستیم تا سیستم جداسازی و حذف کنتورها را داشته باشیم و حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در امر احداث مخازن و لوله‌گذاری‌ها در سطح مناطق پنج‌گانه شهر یزد انجام شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد ادامه می‌دهد: بنا به درخواست شهرداری‌های مناطق مختلف شهر، اختصاص اعتبار لازم و با همراهی معاونت خدمات و زیربنایی حدود ۶۰ مخزن در شهر یزد احداث شده است که با اتصالات مربوطه آب را در اختیار گیاهان قرار می‌دهد.

منصوری‌زاده با اشاره به چشم‌انداز پنج‌ساله شهر یزد در احداث مخازن برای آبیاری فضای سبز می‌گوید: تا پایان سال ۱۰ مخزن دیگر و تا سال آینده ۳۰ تا ۴۰ مخزن احداث خواهد شد.

پساب؛ نجات‌بخش فضای سبز یزد

شهرداری یزد پیشرو در جداسازی آب در آبیاری فضای سبز شهری

عزیزالله سیفی، رئیس شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه شهرداری یزد اقدام به جداسازی آب شرب از آب مصرفی فضای سبز کرده است، اظهار می‌کند: شهرداری یزد در حوزه مدیریت مصرف آب اقدامات ارزنده و خوبی انجام داده و موفقیت‌ها و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه می‌دهد: سازمان سیما و منظر شهرداری اعلام کرده است که تعداد زیادی انشعاب آب شرب از فضای سبز خارج شده است و از این چاه‌ها برای آبیاری فضای سبز استفاده نمی‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد با تاکید بر اینکه تحویل پساب فاضلاب شهری یزد به شهرداری برای مدیریت شهری اهمیت زیادی دارد، می‌گوید: آب منطقه‌ای تاکید کرده است که مشکلی برای تحویل این آب به شهرداری وجود ندارد و امکان استفاده از آن برای فضای سبز شهری نیست.

فضای سبز برای شهرهای خشک، صنعتی، آلوده و بدون جلوه‌های طبیعی ضرورتی انکارناپذیر است. بر اساس مباحث زیست‌محیطی حفظ سرانه فضای سبز در شهرها و افزایش این سرانه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ بنابراین لازم است مسئولان امر با جدیت بیشتری نسبت به این مهم تلاش کنند و با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آبیاری که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود ضمن کاهش مصرف آب از آب‌های غیرقابل شرب برای آبیاری این فضاها استفاده کنند.

کد خبر 723898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.