تاریخچه لگو؛ اسباب‌بازی‌ای که دنیا را به تسخیر درآورد

روز جهانی لگو هر سال ۲۸ ژانویه است تا توجه بیشتری به این اسباب‌بازی ساده اما محبوب شود. لگو اکنون به عنوان قدرتمندترین برند جهان شناخته می‌شود و بالاتر از گوگل، نایک و فراری مقام اول را به خود اختصاص داده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، لگوهای کوچک پلاستیکی رنگی، تقریباً ۷۰ سال است که خلاقیت و شادی را در کودکان و بزرگسالان در تمام سنین برانگیخته‌اند. به لطف طراحی مبتکرانه‌شان، می‌توان از این اسباب‌بازی‌های همه‌کاره برای ساختن هر چیزی از ماشین‌ها گرفته تا دایناسورها بهره برد. لگو اکنون به عنوان قدرتمندترین برند جهان شناخته می‌شود و بالاتر از گوگل، نایک و فراری مقام اول محبوبیت را به خود اختصاص داده است.

تاریخچه لگو

گرامیداشت روز جهانی لگو درست همان روزی برگزار می‌شود که گودفرد کرک کریستینسن، نجار دانمارکی برای اولین بار حق اختراع خود را برای آجر لگو در سال ۱۹۵۸ ثبت کرد.

تاریخچه لگو؛ اسباب‌بازی که دنیا را به تسخیر درآورد

گودفرد نه‌تنها اختراع طرح تک‌آجر لگوی خود را به ثبت رساند، بلکه مفهوم استفاده از چندین آجر با هم در یک سیستم ساختمانی را نیز به ثبت رساند و این امر باعث شد که طرح او از ربوده شدن توسط رقبا محافظت شود. اگرچه این روز اغلب به‌عنوان زادروز لگو در نظر گرفته می‌شود، اما شرکت لگو در واقع توسط گودفرد در سال ۱۹۳۲ تأسیس شد و انواع اسباب‌بازی‌های چوبی را ایجاد کرد و نام لگو را از واژه‌های دانمارکی «LEg GOdt» با ترجمه «خوب بازی کن» انتخاب کرد.

لگو یکی از اولین شرکت‌های تولید اسباب‌بازی بود که یک دستگاه قالب تزریقی برای ساخت اسباب‌بازی‌های پلاستیکی خریداری کرد، اقدامی که در مدت کوتاهی باعث شد که آن‌ها اولین آجر پلاستیکی لگو را در سال ۱۹۴۹ بسازند. طی ۱۷ سال از ۱۹۴۹ تا ۱۹۶۶، لگو به طور تصاعدی به یک شرکت جهانی تبدیل شد که در ۴۲ کشور خرده‌فروشی می‌کرد. کارخانه‌های لگو در آن سال‌ها بیش از ۷۰۶ میلیون قطعه لگو را در هر سال تولید می‌کردند.

تاریخچه لگو؛ اسباب‌بازی که دنیا را به تسخیر درآورد

۱۰ حقیقت جالب در مورد لگو

  • در سال ۲۰۱۶ لندروور با ماکت عظیم تاور بریج به ارتفاع ۴۳ فوت، رکورد جهانی بزرگترین قطعه ساخت لگو را به نام خود ثبت کرد. این سازه عظیم از پنج میلیون و ۸۰۵ هزار و ۸۴۶ قطعه لگو استفاده می‌کرد که اگر پشت سر هم ساخته می‌شد تا پاریس در فرانسه کشیده می‌شد.
  • اگر قطعات لگو به عنوان یک جمعیت طبقه‌بندی شوند، با بیش از ۴ میلیارد تکه، در مجموع بزرگترین جمعیت جهان خواهند بود.
  • طراحی لگو از گذشته تا به امروز فرقی نکرده است به‌طوری‌که قطعات لگوی تولید شده در ۱۹۵۸ را می‌توان به لگوهای امروزی متصل کرد و سازه جدید ساخت.
  • در سال ۲۰۰۹، شخصی به نام جیمز می خانه‌ای کاملاً از لگو ساخت که در ایجاد آن بیش از ۳.۳ میلیون آجر لگویی مصرف شد.
  • لگو اکنون آن‌قدر محبوب شده است که در هر ثانیه ۷ مجموعه فروخته می‌شود.
  • تقریباً ۸۶ درصد از مینی‌فیگورهای لگو مرد است و باور بر این می‌رود که برابری جنسیتی در آن رعایت نشده است.
  • اگر تمام آجرهای لگو در جهان را جمع‌‎آوری کنید و آن‌ها را روی هم بچینید، ارتفاع به دو میلیون و ۳۸۶ هزار و ۶۵ مایل می‌رسد.
  • لگو به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تایر در جهان نیز طبقه‌بندی می‌شود زیرا هر سال بیش از ۴۰۰ میلیون لاستیک تولید می‌کند تا ناوگان خودروهای لگوی مختلف خود را به‌روز نگه دارد.
  • تاریخچه لگو؛ اسباب‌بازی که دنیا را به تسخیر درآورد

کد خبر 723637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    5 2
    خوشم میاد ما ایرانیا هر چیزی رو میخوایم جنسیتی کنیم اینکه مینیفیگور ها مرد یا زن هست بستگی به ست و یا صحنه باز سازی شده شده از فیلم داره و اتفاقا هیچ ربطی به برابری و اینا نداره ،ماشالا فمینیست تا کجا نفوذ کرده خدا قوت ای زن سالار✌🏻✋🏻