شهر خوی سرزمین عرفان اسلامی و معرفت دینی است

معاون استاندار و فرماندار ویژه خوی شهرستان گفت: آرامگاه شمس تبریزی در خوی نشانه‌ای از پیشینه کهن این شهر و غنای حکمت و عرفان اسلامی در این سرزمین و عمق معرفت دینی در این دیار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، کریم علی‌نژاد در اختتامیه ششمین جشنواره ملی شمس و مولانا اظهار کرد: امروز باید با برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی و در این رویدادها نشان دهیم که شمس تبریزی میراث معنوی انسانیت است که می‌تواند موجب هم‌نوایی انسان‌ها شود.

وی افزود: شمس تبریزی کیمیاگری است که اگر قدر داشته شود مثل وجود انسان افزون زده امروز را به زر ناب تبدیل می‌کند، او عارفی است که گستره جغرافیایی زبان فارسی و عرفان اسلامی را روشن ساخته و نابغه‌ای چون مولانا را شوریده و شیفته اندیشه و فلسفه خویش ساخته است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان خوی از ارادت مردم خوی به شمس تبریزی گفت و ادامه داد: امروز خوی به عنوان دارالقرار شمس تبریزی به خود می‌بالد که میزبان شمس تبریزی است و الحق والانصاف که مردمان این شهر با برگزاری برنامه‌های مختلف علمی و فرهنگی و هنری سعی در قدر دانستن این مقام و منزلت هستند.

علی‌نژاد با اشاره به معرفی شهر خوی یادآور شد: شهر خوی که از دیرباز شهر فقاهت به خاطر تولد یافتن حضرت آقای آیت‌الله خویی مرجع عالی قدر جهان تشیع در آن شهر، شهر رشادت به خاطر بیش از یک هزار شهیدش در دوران دفاع مقدس و شهر پایمردی مردان مرد به گواه تاریخ است.

وی همچنین با اشاره به آرامگاه شمس تبریزی تاکید کرد: انتظار مردم از دولت نیز این است که تکمیل طرح توسعه و ساماندهی آرامگاه شمس تبریزی را با اهمیت دادن به مشارکت خیرین، تسهیل و سرعت دهند.

افزایش مشارکت کنندگان در جشنواره، نشان از کیفیت بالای آن است

حسن نصرالله‌پور، شهردار خوی نیز این مراسم با اشاره میلاد با سعادت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) و روز پدر اظهار کرد: مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی شمس و مولانا مصادف با شب میلاد حضرت علی (ع) بوده و شور بسیار دل انگیزی برای جشنواره بخشیده است.

وی افزود: در سال گذشته تعداد ۲۸۱ گروه و سال‌جاری نیز ۳۵۰ گروه در ششمین جشنواره ملی موسیقی شمس و مولانا ثبت نام کرده‌اند که افزایش ۲۴ درصدی را شاهد هستیم.

شهردار خوی ضمن تشریح اقدامات عمرانی شهرداری خوی گفت: شهرداری خوی در کنار فعالیت‌های عمرانی در دو و نیم سال گذشته بودجه خود را متحول کرده و با وجود کرونا و زلزله افزایش بی‌سابقه‌ای و چشم‌گیری را شاهد هستیم و نیز مسیرگشایی‌های متعدد و بی‌سابقه در ۲۰ سال اخیر را در سطح شهر بویژه در بافت تاریخی و فرسوده و کمربندی شهید سلیمانی داشتیم.

نصرالله‌پور ادامه داد: علاوه بر اینکه پروژه فاخر کمربندی شهید سلیمانی نیز در سال‌جاری افتتاح خواهد شد، همچنین نهضت آسفالت با تأمین قیر رایگان در سال‌های اخیر صورت گرفته که در نوع خود بی‌سابقه بود.

وی تاکید کرد: در عرصه فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری دو ویژه برنامه ارزشمند با باقیان و فرزند خوی را طی سال جاری برگزار کرد که استقبال بسیار خوبی از سوی اهالی مختلف شهر خوی، صنوف مختلف، اهالی دانشگاه و رزمندگان دوران دفاع مقدس قرار گرفته و جزو فعالیت‌های شاخص و جزو پروژه‌های ماندگار فرهنگی مذهبی شهرداری خوی هستند.

گفتنی است، ششمین جشنواره ملی شمس و مولانا از دوم تا چهارم بهمن با استقبال بی‌نظیر مردم فرهنگ مدار خوی برگزار شد.

کد خبر 722993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.