روزانه حدود هزار سقط جنین در کشور رخ می دهد

رئیس قرارگاه نفس در کشور گفت: در کشور روزانه حدود هزار سقط رخ می دهد در حالی که حفظ بارداری برای مادر خطری ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، محسن ذاکریان عصر امروز_ یکشنبه یکم بهمن_ در شورای اداری استان مرکزی اظهار کرد: در یک سال بین ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار مورد سقط رخ می‌دهد.

وی افزود: طبق مطالعه صورت گرفته توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ۹۰ تا ۹۳ درصد سقط‌ها از سوی زوجینی که ازدواج رسمی و دائم، قانونی و شرعی دارند، انجام می‌شود.

رئیس قرارگاه نفس در کشور، مسئله سقط را یکی از چالش‌های جمعیتی در کشور برشمرد و گفت: مرکز نفس موفق به ثبت دو هزار و ۷۰۰ مورد موفق انصراف از سقط در کشور شد.

وی اضافه کرد: با سقوط نرخ باروری در کشور از اواخر دهه ۶۰ مواجه هستیم و پایین‌ترین نرخ باروری را امروز در بین کشورهای اسلامی داریم.

ذاکریان ادامه داد: از ۳.۹ درصد نرخ رشد جمعیت در سال ۱۳۶۵ به کمتر از یک درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده‌ایم و نرخ موالید از سال ۱۳۹۴ تا ۹۹ از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به حدود یک میلیون رسیده است.

وی با بیان اینکه به سمت سالمندی در حال حرکت هستیم تصریح کرد: جمعیت ایران در ۲۱۰۰ به ۳۲ میلیون نفر می‌رسد.

رئیس قرارگاه نفس در کشور اظهار کرد: در ۷۰ سال اخیر میانگین سنی در کشور دو برابر شده است و بیش از ۸۰ درصد مردم دارای دو فرزند یا تک فرزند، بدون فرزند یا مجرد هستند.

ذاکریان اضافه کرد: همچنین سن ازدواج در دختران به حدود ۲۵ سال و مردان ۲۹.۵ سال رسیده است.

وی با بیان اینکه آمار ناباروری بسیار بالاست و با میانگین جهانی فاصله محسوسی داریم خاطرنشان کرد: موضوع سقط موضوعی است که باید فرامرزی شود و در ازای حتی یک مورد سقط در هر جای جهان واکنش نشان داد و در این زمینه می‌توانیم اقشار مختلف را با خود همراه کنیم.

رئیس قرارگاه نفس در کشور اضافه کرد: سقط یک مسئله شبکه‌ای است و مسائل اقتصادی، فرهنگی، قانونی، روحی و روانی، اجتماعی و اعتقادی، شبکه‌ای از مسائل منتهی به سقط است.

وی با بیان اینکه امروز اعتقاد و استنباط مخاطب از سقط، مانند برداشتن یک لیوان آب است گفت: فاصله تصمیم تا سقط، چند ساعت است و افراد به راحتی به امکان سقط و ابزارهای سقط دسترسی دارند.

ذاکریان ادامه داد: در دنیا بیش از یک میلیارد زوج نابارور وجود دارد و در مقابل، زوجینی قرار دارند که به راحتی تصمیم به سقط می‌گیرند.

وی با بیان اینکه باید مسئله سقط را به مردم واگذار کنیم اظهار کرد: بدون شک با اقناع این افراد نسبت به رزاقیت خداوند، تسریع وام ازدواج، اهدا بسته‌های معیشتی، کمک به اشتغالزایی، کاهش هزینه‌های درمانی و زایمان، تسهیلات قرض‌الحسنه و … می‌توان از سقط جنین جلوگیری کرد.

رئیس قرارگاه نفس در کشور اضافه کرد: برای جلوگیری از سقط باید فعالیت‌های فرهنگ سازی و آموزشی و حمایت همه جانبه با هدف تأمین مالی خانواده برای انصراف از سقط و نجات فرزند را دنبال کرد و منع از سقط را به عنوان یکی از برترین موارد نهی از منکر دنبال و پیگیری کرد.

یکی از مأموریت‌های بسیج جامعه پزشکی نجات فرزندان سقط است

مسئول بسیج جامعه پزشکان استان مرکزی هم گفت: یکی از مأموریت‌های بسیج جامعه پزشکی نجات فرزندان سقط (نفس) است.

سعید محمددوست اظهار کرد: شعب نفس در استان مرکزی از تیرماه تا آذرماه، در تمامی شهرستان‌های این استان راه اندازی و فعال شده است.

وی با اشاره به شناسایی ۱۸۰ مادر باردار که قصد سقط جنین داشتند افزود: امسال با اقناع سازی انجام شده، ۱۵۵ نفر معادل ۸۶ درصد این مادران از تصمیم خود منصرف شدند و ۲۰ نوزاد هم تاکنون متولد شده است.

مسئول بسیج جامعه پزشکان استان مرکزی با اشاره به ضرورت آموزش و آگاهی بخشی به گروه‌های هدف تصریح کرد: در این زمینه جلساتی برای کارکنان مراکز جامعه سلامت و بهورزها برگزار شده است و باید در حوزه اطلاع رسانی و تبیین و حمایت از مادران نیز تلاش وافری انجام شود تا مشکل سقط جنین در کشور و استان مرکزی رفع شود.

کد خبر 721927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.