لایحه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۳ شهرداری شیراز  به شورای اسلامی شهر تحویل شد

شهردار کلان‌شهر شیراز در یکصدو چهل و چهارمین صحن علنی شورای اسلامی شهر لایحه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۳ را تقدیم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمد حسن اسدی عصر امروز_ یکشنبه یکم بهمن_ در یکصد و چهل و چهارمین صحن علنی شورای اسلامی شهر با ارائه کلیاتی از بودجه پیشنهادی شهرداری شیراز اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ بودجه ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۱۴۰۳ با افزایشی چشمگیر به میزان ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد می‌شود.

وی با بیان اینکه کلیات بودجه ۱۴۰۳ رشد ۶۳ درصدی را نشان می‌دهد، افزود: کلیات بودجه در حوزه منابع و در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای معادل ۷۵۶ میلیارد تومان است و در حوزه دارایی‌های مالی ۳,۳۰۰ میلیارد تومان و درآمدها ۱۸ هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان است.

شهردار کلان‌شهر شیراز در ادامه با تشریح جزئیاتی از کلیات این بودجه پیشنهادی به شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: عوارض عمومی ۱۳ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان، عوارض اختصاصی ۵۳۱ میلیارد تومان، بهای خدمات و درآمد مؤسسات ۲۳۰ میلیارد تومان، درآمد وجوه اموال ۱,۳۳۸ میلیارد تومان و کمک‌های اعطایی دولت ۷۸۵ تومان تعیین شده است.

اسدی مبلغ پیش بینی شده برای فروش اموال غیرمنقول را معادل ۴,۵۰۰ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: ارزش فروش سرقفلی‌ها ۲,۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و میزان اوراق مشارکت ۱,۸۰۰ میلیارد تومان است.

وی رسالت مدیریت شهری شیراز را سعادتی بزرگ برشمرد و تصریح کرد: در بخش مصارف ۶,۹۰۰ میلیارد تومان سهم بخش جبران خدمات در نظر گرفته شده و ۴,۴۰۰ میلیارد تومان سهم نگهداری شهر که معادل ۱۵ درصد از سهم کل بودجه برای این بخش پیش بینی می‌شود.

شهردار کلان شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه جزئیاتی از بودجه عمرانی، خاطر نشان کرد: مبلغ پیش بینی شده برای این بخش معادل ۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که ۴۰ درصد آن به حوزه اقدامات حوزه حمل و نقل و ترافیک تعلق می‌یابد.

اسدی با اشاره به برنامه تحولی شهرداری شیراز در حوزه حمل‌ونقل افزود: توسعه و تجهیز و نگهداری ناوگان حمل‌ونقل عمومی غیرریلی، توسعه و تجهیز و نگهداری ناوگان حمل‌ونقل ریلی به همراه توسعه زیرساخت‌های عبور و مرور و در نهایت مدیریت و هوشمندسازی ترافیک از برنامه‌ریزی بودجه‌ای شهرداری شیراز برای این حوزه است.

وی با تشریح بودجه‌هایی که به حوزه‌های زیست محیطی و بحران اختصاص یافته، اضافه کرد: سهم پیش بینی شده حوزه زیست محیطی و بحران از بودجه معادل ۲۲۹ میلیارد تومان است که در بخش مدیریت منابع آب، حفظ و ارتقای فضای سبز شهری و باغات معادل ۲,۸۶۷ میلیارد تومان است.

این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز با تاکید بر حفظ جغرافیای پاک این کلان شهر افزود: برای مدیریت پسماندهای شهری و امنیت بهداشتی شیراز ۷۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و در بخش افزایش ایمنی و مدیریت بحران در جهت بهبود تاب‌آوری شهری ۱,۰۸۳ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

اسدی سهم حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کلان شهر شیراز از بودجه ۱۴۰۳ به طور قابل ملاحظه‌ای چشمگیری افزایش یافت، اظهار امیدواری کرد: با این بودجه ظرفیت‌های کلان‌شهر شیراز را به سومین حرم اهل بیت (ع) نزدیک کنیم.

وی اهمیت مؤلفه‌های فرهنگی و ارزشی را پر اهمیت ارزیابی کرد و افزود: در بخش افزایش مشارکت شهروندان با رویکرد مسجد محوری و محله محوری بودجه‌ای معادل ۳۶۰ میلیارد تومان اختصاص یافته و در بخش ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی و گردشگری ۱,۹۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

شهردار شیراز با بیان اینکه در بخش عدالت ورزی و برخورداری آحاد شهروندان از خدمات شهری متوازن ۳۶۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است، تصریح کرد: تلاش مستمر برای بروز و اعتلای مظاهر فرهنگی انقلاب اسلامی مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان اختصاص یافته و برای ایجاد و توسعه زائرین و مجاورین به حرم های مطهر ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

اسدی ادامه داد: در حوزه شهرسازی و معماری کلان‌شهر شیراز با چالش‌های عدیده‌ای نظیر بافت‌های فرسوده حاشیه‌ای و اسکان غیررسمی، کم توجهی به حفظ و نگهداشت و احیای بافت تاریخی شهر و عدم توازن کاربری‌های خدماتی بودجه‌ای روبرو هستیم که در این راستا بخشی از ابرپروژه‌ها در حوزه معماری و شهرسازی به بخش‌هایی نظیر ارتقای کیفیت معماری و سیما و منظر شهری با اختصاص بودجه‌ای به مبلغ ۳۰۲ میلیارد تومان، مرمت و احیا بافت تاریخی و فرسوده شیراز ۱۱۰۹ میلیارد تومان، اجرا و پیاده سازی طرح‌های توسعه و تفصیلی شهر ۳,۰۲۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است.

وی حوزه مدیریت شهری را به چهار بخش هوشمندسازی، ساماندهی منابع انسانی، تحول اداری، برنامه و بودجه و ارتباطات و رسانه‌ای تقسیم کرد و افزود: برای ارتقای یکپارچه‌سازی سامانه‌های شهرداری و رصد خانه شهری مبلغ ۹۶ میلیارد تومان پیشنهاد می‌شود.

این مقام ارشد مدیریت شهری پروژه‌های حاصل از مشارکت و سرمایه‌گذاری‌های شهرداری شیراز را ۱,۶۴۵ میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: برای توسعه شهرداری الکترونیک و ارتقای زیرساخت‌ها و فناوری‌های نوین ۲۷۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

اسدی در بخش پایانی سخنان خود با تقدیر از مشارکت شهروندان و تلاش جهادی کارکنان مدیریت شهری اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ بودجه شهرداری شیراز معادل ۶,۱۶۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۱۵ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت و در سال ۱۴۰۲ این بودجه ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شد. که بر این اساس در سال ۱۴۰۳ به ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است که این رقم از سال تحویل شورای ششم به رشد ۴۷۸ درصدی رسیده است.

کد خبر 721903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.