پایان فعالیت‌ کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی در اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا با توافق سیاسی در مورد استانداردهای CO2 برای کامیون‌ها و اتوبوس‌ها، گام مهم دیگری در تلاش‌های خود برای سبز کردن حمل‌ونقل جاده‌ای برداشت که به معنای حذف تقریباً کامل مدل‌های دیزلی تا سال ۲۰۴۰ است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، قانون‌گذاران اروپایی موافقت کرده‌اند که میانگین تولید دی‌اکسیدکربن ناشی از کامیون‌ها و واگن‌های جدید فروخته شده در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۴۰ باید ۹۰ درصد کمتر از سطح فعلی باشد و اتوبوس‌های شهری باید پنج سال قبل از این تاریخ کاملاً بدون آلاینده شوند. قوانین محدودیت دیزل به‌رغم معافیت‌های مختلف تا سال ۲۰۳۵ برای کامیون‌های زباله اعمال نمی‌شود.

این تصمیم بر اساس پیشنهاد کمیسیون اروپا و توافق‌های متوالی نمایندگان پارلمان اروپا و مقامات دولتی در بروکسل، به‌دنبال توافق مشابهی در مورد ممنوعیت عملی انتشار از خودروها و وانت‌های موتور احتراق داخلی گرفته شده است که در پی آن انتشار دی‌اکسید کربن از اگزوز ماشین‌ها باید از سال ۲۰۳۵ به صفر برسد.

پایان خط کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی در اتحادیه اروپا

تشدید تدریجی قوانین کربن‌صفر برای وسایل‌نقلیه سنگین

اکثر وسایل نقلیه سنگین اتحادیه اروپا با کاهش ۴۵ درصدی انتشار آلاینده‌ها نسبت به میانگین فعلی تا پایان این دهه و افزایش این نسبت به ۶۵ درصد در سال ۲۰۳۵، به‌تدریج مشمول تشدید استانداردهای CO2 خواهند شد. برای اتوبوس‌های شهری، هدف موقت ۹۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ تعیین شده است، ضمن اینکه اتوبوس‌ها برای حرکت در مسیرهای بین شهری مشمول مجموعه محدودهای کمتری خواهند بود.

زیرساخت شارژ الکتریکی و پر کردن مجدد هیدروژن، طرح‌های جامع قیمت‌گذاری کربن و اقدامات حمایتی معنادار برای اپراتورهای حمل‌ونقل برای سرمایه‌گذاری سریع، عناصر کلیدی برای کربن‌زدایی سریع بخش حمل‌ونقل سنگین در کنار توسعه وسایل نقلیه بدون آلایندگی محسوب می‌شوند.

از سوی دیگر همان‌طور که در مورد استانداردهای جداگانه برای خودروها، ون‌ها و کامیون‌ها اتفاق افتاد، بحث‌های تجاری هوشمندانه سیاسی منجر به این امر نیز شده است که مدیران اجرایی اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۷ پتانسیل ثبت کامیون‌هایی را مورد ارزیابی قرار دهند که به‌طور انحصاری با سوخت‌های کربن‌خنثی کار می‌کنند. البته این اقدام یک عمل بالقوه پیچیده است، زیرا نه‌تنها شامل تعیین دقیق نوع سوخت‌های زیستی یا مصنوعی مانند دیزل الکترونیکی ساخته شده با هیدروژن سبز است، بلکه شامل ابداع سیستمی می‌شود که از کارکرد کامیون‌های معمولی با سوخت فسیلی جلوگیری کند.

پایان خط کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی در اتحادیه اروپا

این توافق مورد استقبال گروه‌هایی قرار گرفته است که تمرکز خود را بر پاکسازی حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان تنها بخش قابل‌توجهی قرار داده‌اند که طی دهه‌های اخیر شاهد افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای به جای کاهش بوده و اکنون یک چهارم کل تولید دی‌اکسید کربن اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می‌دهد.

اتحادیه اروپا به‌وضوح به کامیون‌سازان اعلام کرده است که تقریباً کل وسایل‌نقلیه آن‌ها باید صفرآلاینده باشند، به این ترتیب تولیدکنندگان اروپایی اکنون مسیر روشنی برای افزایش تولید دکل‌های برقی و هیدروژنی دارند و آماده مقابله با چالش تسلا و رقبای چینی هستند.

انجمن خودروسازان اروپا به نمایندگی از خودروسازان، استانداردهای اتحادیه اروپا را سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای جهان معرفی و اظهار کرد در غیاب شرایط فعال‌کننده حیاتی، جدول زمانی برای اجرا بسیار چالش‌برانگیز است.

پایان خط کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی در اتحادیه اروپا

کد خبر 721400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.