عملکرد حرفه‌ای علیرضا فغانی بالاتر از سطح آسیا

کارشناسان داوری معتقدند علیرضا فغانی با یک عملکرد حرفه‌ای و قضاوت بدون اشتباه در افتتاحیه جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ نشان داد شخصیت بزرگی در بین داوران قاره‌ کهن دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شب گذشته _جمعه بیست‌ودوم دی_ علیرضا فغانی داور سرشناس ایرانی به نمایندگی از استرالیا قضاوت دیدار افتتاحیه هجدهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا بین تیم‌های ملی فوتبال قطر و لبنان را برعهده داشت. این دیدار ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه لوسیل در کشور قطر آغاز شد و میزبان با نتیجه سه بر صفر از سد لبنان گذشت.

علیرضا فغانی با قضاوت در این دیدار به نخستین داور ایرانی تبدیل شد که هم افتتاحیه و هم بازی فینال جام ملت‌های آسیا را قضاوت کرده است.

در دقیقه شش دیدار افتتاحیه جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بین قطر و لبنان، المعز، علی مهاجم عنابی‌ها گلزنی کرد که این گل به این دلیل که پیش از ورود توپ به درون دروازه، پای مهاجم به پای دروازه‌بان برخورد کرده بود، توسط علیرضا فغانی رد شد. فغانی در طول دیدار مسلط نشان داد و سعی کرد با بازیکنان ارتباط خوبی برای مدیریت بازی داشته باشد و تا جایی که امکان داشت بازی را متوقف نکرد و از کارت استفاده نکرد تا بازی از آهنگ خود خارج نشود.

اوج کار فغانی در نیمه اول مسابقه بود؛ جایی که صحنه‌ای مشکوک به پنالتی و برخورد توپ به دست بازیکن لبنان در محوطه جریمه رخ داد، اما وی بازی را ادامه داد. علیرضا فغانی، داور برجسته فوتبال ایران، از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی به عنوان داور استرالیایی به فعالیت خود در صحنه بین‌المللی فوتبال ادامه می‌دهد و فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا به‌طور رسمی نام وی را در فهرست ۱۲ نفره داوران بین‌المللی فدراسیون فوتبال استرالیا منتشر کرده است.

عملکرد حرفه‌ای علیرضا فغانی بالاتر از سطح آسیا

رسول فروغی، کارشناس داوری فوتبال کشورمان با اشاره به عملکرد علیرضا فغانی در بازی قطر و لبنان به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: علیرضا فغانی داور باتجربه‌ای است و کمیته داوران AFC روی وی حساب ویژه‌ای دارد. ضمن اینکه با توجه به پایان یافتن تاریخ مهلت ارسال اسامی داوران هر کشور به کنفدراسیون فوتبال آسیا و از آنجا که سهمیه استرالیا هفت بود به‌خاطر علیرضا فغانی این عدد به هشت افزایش یافت که این نشان‌دهنده اعتبار علیرضا فغانی است.

وی دربارهنوع رفتار حرفه‌ای علیرضا فغانی درون زمین می‌افزاید: بازیکنان هر دو تیم از علیرضا فغانی شناخت داشتند و بازیکنان و کادر فنی تیم‌ها با وی بدون برخورد بد و رفتارهای هیجانی رفتار می‌کردند. ضمن اینکه علیرضا فغانی هم با توجه به باتجربه‌بودن خود می‌دانست قضاوت کم‌اشتباهی خواهد داشت.

کارشناس داوری راجع‌به درستی تصمیم فغانی و داوران VAR در رد کردن گل المعز علی تصریح می‌کند: گل قطر روی کار کاملاً درست کمک‌داور مردود اعلام شد و VAR هم به کوبل داوری در گرفتن این تصمیم کمک کرد. در مجموع قضاوت تیم داوری بسیار خوب بود، ممکن است در طول ۹۰ دقیقه اشتباهاتی صورت گیرد، اما قضاوت علیرضا فغانی و کمک‌های وی عادلانه بود و هیچ‌کدام از دو تیم از تصمیمات داوری متضرر نشدند.

فروغی در پایان در مورد مجوز استفاده تیم‌ها از ابزار رسانه‌ای روی نیمکت می‌گوید: هر مسابقات و تورنمنت آئین‌نامه و قوانین خاص خود را دارد و در بازی‌های جام ملت‌های آسیا اعلام شده است که نیمکت‌نشینان تیم‌ها می‌توانند از ابزار الکترونیکی و رسانه‌ای استفاده کنند و همه مسئولان AFC همه‌چیز را رصد می‌کنند. ضمن اینکه در لیگ‌های اروپایی نیز این مسئله رواج دارد.

عملکرد حرفه‌ای علیرضا فغانی بالاتر از سطح آسیا

فریدون اصفهانیان، پیشکسوت مطرح داوری کشورمان نیز درباره نحوه قضاوت علیرضا فغانی در بازی افتتاحیه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مشکل خاصی در قضاوت کوبل‌داوری علیرضا فغانی وجود نداشت و سیستم کمک‌داور ویدئویی هم بیشتر در بحث آفساید به کمک آمد. در مجموع همه‌چیز تحت کنترل علیرضا فغانی بود و در صحنه مردود شدن گل قطر، اگر VAR هم نبود گل را مردود اعلام می‌کردند، اما صبر کردند تا پس از زدن ضربه نهایی، از اتاق VAR استفاده کنند.

وی با اشاره به اهمیت دیدار افتتاحیه در هر تورنمنت و سپرده شدن آن به علیرضا فغانی می‌افزاید: دیدار افتتاحیه همیشه اهمیت ویژه دارد، اما علیرضا فغانی به‌همراه کمک‌های خود از تجربه بالا استفاده کرد و نحوه برخوردی که با اعضای دو تیم داشت نشان‌دهنده همین تجربه بالای وی بود. به‌خصوص اینکه در برخی مواقع که بازیکنان به فغانی اعتراض می‌کردند از زبان بدن خود به‌درستی استفاده کرد.

پیشکسوت داوری در پایان درباره احتمال سپرده شدن دیدار فینال جام ملت‌های آسیا به علیرضا فغانی خاطرنشان می‌کند: این اتفاق بستگی به سایر دیدارها دارد و داوران در طول مسابقه آنالیز می‌شوند. قضاوت همه داوران را باید دید تا مشخص شود کدام داور شانس قضاوت بیشتری در بازی فینال را دارد.

کد خبر 719522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.