روز گنجینه میراث فرهنگی + تاریخچه و موضوع

روز گنجینه میراث فرهنگی هر سال در ۱۱ ژانویه (۲۱ دی ۱۴۰۲) برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت این میراث و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای توسعه بناهای تاریخی نمادین در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود و توجهات را به نیاز به حفاظت میراث باستانی خواه بناهای تاریخی یا حیات وحش جلب می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جهان مملو از بقایای تاریخ بشری و سرشار از سنت، میراث و الهام برای نسل‌های بعدی است. گنجینه‌های میراثی بیش از بقایایی قدیمی از گذشته هستند و ریشه‌های جوامع را در تاریخ چندین هزار ساله جهان نشان می‌دهند. این بقایا به جوامع بشری یادآوری می‌کنند که از کجا آمده‌اند و تاریخ باستانی چگونه در هر مرحله از حیات آن‌ها را به یکدیگر متصل کرده است.

روز گنجینه میراث فرهنگی روزی برای حفظ بناهای تاریخی و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای مکان‌های دیدنی نمادین در سراسر جهان است و با افزایش آگاهی، ترویج فرهنگ حفاظت و گسترش آموزش یازدهم ژانویه هر سال برگزار می‌شود. حفاظت از حیات وحش نیز بخشی از این روز است.

تاریخ روز گنجینه میراث فرهنگی ۱۴۰۲

روز گنجینه میراث فرهنگی هر سال یازدهم ژانویه برابر با بیست‌یکم دی ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و مناسبتی برای ترویج آگاهی در زمینه میراث باستانی ارزشمند شهرها و کشورهای جهان در میان جوامع بومی آن‌ها، همچنین برجسته‌سازی اهمیت حفظ این میراث برای آیندگان محسوب می‌شود.

روز گنجینه میراث فرهنگی+ تاریخچه و موضوع

میراث فرهنگی چیست؟

آثار باستانی برجای مانده از گذشته، ارزشمند و شایسته انتقال به نسل‌های آینده است. این آثار را میراث فرهنگی می‌نامند که شامل سازه‌های فیزیکی، مکان‌هایی باستان‌شناسی یا ساختمان‌های تاریخی است؛ مصنوعاتی که تاریخ بنای آن‌ها به سال‌ها و حتی قرن‌ها قبل باز می‌گردد، توسط نسل‌های گوناگون مورد محافظت و نگهداری قرار گرفته و به جوامع پس از آن‌ها منتقل شده است. ساختمان‌ها، مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و کتاب‌ها همه میراث فرهنگی به‌شمار می‌روند که به آن‌ها میراث فرهنگی ملموس گفته می‌شود.

با این حال این گنجینه‌های ارزشمند تنها شامل بناهای تاریخی و اشیا فیزیکی نیست و هنرهای نمایشی، مهارت‌های سنتی و سنت‌های شفاهی باقی‌مانده از نسل‌های گذشته تا امروز، همچنین آداب و رسوم، آئین‌ها، مراسم‌ها، هنرها، صنایع دستی، موسیقی، سیاست و حتی باورهای ایدئولوژیکی که بر فرهنگ و رفتار تأثیر می‌گذارند، همه نمونه‌های میراث فرهنگی ناملموس به‌شمار می‌روند که نسل‌به‌نسل و سینه‌به‌سینه تا امروز منتقل شده‌اند. فولکلور، سنت‌ها و زبان نیز در همین دسته جای دارد و همچون سایر انواع میراث فرهنگی ارزشمند در حفظ تنوع فرهنگی اهمیتی چشمگیری دارد.

میراث طبیعی شامل ساختارها و مناطق طبیعی، تشکیلات فیزیولوژیکی و زمین‌شناسی که زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری در حال انقراض است نیز بخشی از گنجینه میراث فرهنگی زمین است که همه باید حفظ و به نسل‌های آینده منتقل شود. این میراث همه در کنار هم اهمیت حفظ تاریخ مشترک جوامع نه‌تنها درون مرزهای بومی یک کشور یا شهر، بلکه در سراسر جهان را فریاد می‌زنند و روز گنجینه میراث فرهنگی مناسبتی برای برجسته‌سازی این امر محسوب می‌شود.

روز گنجینه میراث فرهنگی+ تاریخچه و موضوع

تاریخچه روز گنجینه میراث فرهنگی

روز گنجینه میراث فرهنگی توسط صندوق قرعه‌کشی میراث فرهنگی بریتانیا تأسیس شد و از سال ۱۹۹۴ برای حفظ بخش‌های مهم تاریخ بشری تلاش کرده است. از زمان معرفی این روز، صندوق یادشده تاکنون نزدیک به هشت میلیارد پوند به حمایت از بیش از ۴۰ هزار پروژه حفظ میراث فرهنگی اهدا کرده است. این سازمان برنامه‌های مالی متعددی دارد که هر کدام مقادیر متفاوتی از بودجه را برای پروژه‌های مختلف فراهم می‌کند که به حفظ سازه‌ها و مکان‌های باستان‌شناسی، حیات‌وحش کمیاب و موزه‌ها اختصاص دارد.

کد خبر 719173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.