توفیق اجباری فدراسیون از تخلفات فوتبالی‌ها

کارشناس حقوقی‌ مطرح ورزش کشور معتقد است فدراسیون فوتبال از رفتارهای ناشایست باشگاه‌ها و اعضای آن‌ها سود می‌برد، اما بهتر است حکم جرایم مالی به‌جای سنگین شدن روی دوش باشگاه، علیه تخطی‌گران صادر شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به‌تازگی اعداد و ارقامی درباره احکام و جرایم سنگین مالی صورت‌گرفته علیه باشگاه‌های لیگ برتری از سوی فدراسیون فوتبال مطرح شده که شاید کمتر کسی نسبت به آن واکنش داشته است. در نیم‌فصل اول لیگ برتر فوتبال و طی فقط ۱۵ بازی، کمیته‌های استیناف، اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال در مجموع ۷۱ حکم مالی علیه تیم‌های لیگ برتری یا اعضای آن‌ها صادر کردند که مجموع این جرایم به ۶۰ میلیارد و ۹۴۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد. ضمن اینکه این رقم مجموع جرایمی است که در وبگاه فدراسیون یا رسانه‌های باشگاه‌ها منتشر شده است.

اگر بخواهیم لیست کامل شکایات و هزینه‌های دادرسی را نیز بررسی کنیم آمار بسیار سنگین‌تری خواهد شد و نشان می‌دهد که رفتارها و صحبت‌های باشگاه‌ها، بازیکنان، سرمربیان و مدیران علیه یکدیگر و فدراسیون فوتبال و کمیته‌های آن، شرایط را برای مدیران ارشد فدراسیون فوتبال به‌خصوص در بخش انضباطی به‌گونه‌ای فراهم کرده است تا به‌نوعی از این طریق درآمدزایی کنند.

توفیق اجباری فدراسیون از تخلفات فوتبالی‌ها

۵۰ میلیارد از این اعداد و ارقام فقط از دو باشگاه دریافت شده است؛ چرا که کمیته انضباطی و در تأیید آن کمیته استیناف فدراسیون فوتبال پس از شکایت باشگاه‌ها علیه یکدیگر درخصوص قانون جدید و گزارش کارگروه ناظر بر قراردادهای ورزشی علیه باشگاه‌های سپاهان و پرسپولیس درباره سقف قرارداد و پرداخت مالیات بازیکنان و مربیان خارجی، این دو باشگاه را به‌ترتیب به مبلغ ۱۰ و ۴۰ میلیارد تومان جریمه نقدی کرد.

جدا از آن، اکثر باشگاه‌ها به‌علت ارتکاب برخی رفتارهای نادرست، بیانیه‌های پیاپی، قانون‌شکنی، بی‌توجهی اعضای تیم و هواداران با جرایم دیگری از سوی کمیته‌های فدراسیون فوتبال مواجه شده‌اند که رقم اعلام‌شده آن نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان است و اگر ارقام دقیق‌تری منتشر می‌شد این رقم چند برابر هم افزایش پیدا می‌کرد.

در کنار آن، جرایم دیگری با مبالغ مالی سنگین از سوی کمیته انضباطی صادر شده که بیشترین آن‌ها مربوط به باشگاه‌های سرخابی و سرمربیان آن‌ها است. جدا از همه احکام انضباطی سنگین برای سایر باشگاه‌ها از جمله مس رفسنجان، سپاهان، ذوب‌آهن اصفهان، هوادار تهران و شمس‌آذر قزوین، دو تیم پایتخت هم جرایم سنگینی به‌خاطر دیدار رودررویشان داشتند و البته جواد نکونام نیز به‌خاطر دیداری که در ورزشگاه فولادشهر برگزار شد، باید جریمه سنگینی را پرداخت کند.

آرای انضباطی دربی ۱۰۲ چند هفته قبل اعلام شد که طبق آن، هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌دلیل فحاشی و پرتاب اشیا از سوی تماشاگرانشان، به‌طور جداگانه به سه میلیارد جریمه نقدی و یک جلسه محرومیت از حضور تماشاگران در مسابقه رسمی محکوم شدند که البته می‌توانند به آن اعتراض کنند.

توفیق اجباری فدراسیون از تخلفات فوتبالی‌ها

یحیی گل‌محمدی، سرمربی وقت تیم فوتبال پرسپولیس و علی سامره مدیر تیم فوتبال استقلال هم که اظهارات جنجالی پس از دربی ۱۰۲ داشتند با جریمه مشابه دو میلیارد ریالی و یک جلسه محرومیت تعلیقی مواجه شدند، اما علاوه بر آن‌ها جواد نکونام هم به‌خاطر صحبت‌هایی که پس از دیدار هفته یازدهم لیگ برتر مقابل ذوب‌آهن انجام داد، با جریمه دو میلیارد ریالی مواجه شد و یک جلسه محرومیت هم باید پشت سر بگذارد که احتمال دارد تأیید شود و البته باشگاه استقلال هم در همین دیدار به‌خاطر تخلف هواداران باید ۵۱۰ میلیون ریال جریمه پرداخت کند.

جدا از جریمه مالی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، جواد نکونام، یحیی گل‌محمدی و علی سامره، علی شاجانی، ماساژور آبی‌پوشان هم به‌خاطر نقض مقررات و تحریک تماشاگران باید ۲۶۰ میلیون ریال جریمه دهد. اگر بدون در نظر گرفتن جرایمی که به‌خاطر تخطی از قوانین نقل‌وانتقالات در نظر گرفته شده، از جرایم انضباطی در جریان یا پس از پایان دربی ۱۰۲ پایتخت و دیدار استقلال برابر ذوب‌آهن که جریمه میلیاردی علیه آن‌ها در نظر گرفته شده است را به‌طور سرانگشتی حساب کنیم، رقم عجیبی می‌شود.

با جرایمی که فقط علیه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در دربی ۱۰۲ پایتخت و بازی آبی‌پوشان در اصفهان بوده و احتساب آرای یحیی گل‌محمدی، جواد نکونام، علی سامره و ماساژور استقلال باید این باشگاه‌ها و افراد در مجموع مبلغ یک میلیارد و ۲۷۷ میلیون تومان به حساب کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال واریز کنند. پس از صدور این جرایم مالی عجیب و غریب و سنگین، سوال هم پیش می‌آید که همچون جرایم مالی انضباطی قبلی، این پول‌ها کجا هزینه می‌شود و چه سرنوشتی در انتظار پول‌های میلیاردی از جیب سرمربیان و باشگاه‌هاست.

جدا از اینکه جرایم مالی به‌عنوان عامل بازدارنده در فوتبال در نظر گرفته شده، اما به شکل عجیبی جرایم همیشه سنگین‌تر شده که هیچ فایده‌ای هم نداشته است و فدراسیون نیز درآمدزایی چشمگیری از این مسئله خواهد داشت؛ درآمدی که هر هفته با جرایم انضباطی به حساب فدراسیون می‌آید.

توفیق اجباری فدراسیون از تخلفات فوتبالی‌ها

در همین رابطه با رسول باختر، وکیل و کارشناس حقوقی‌ورزشی مطرح کشورمان به گفت‌وگو پرداختیم تا در بطن ماجرا احکام صادرشده توسط کمیته‌های انضباطی، استیناف و اخلاق فدراسیون فوتبال علیه باشگاه‌ها و اعضای آن‌ها را بررسی کنیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

ایمنا: صدور احکام مالی سنگین علیه باشگاه‌ها و اعضای آن‌ها به ۶۱ میلیارد در یک نیم‌فصل رسیده است؛ آیا این موضوع عجیب نیست؟

باختر: جرایمی که علیه باشگاه‌های لیگ برتری ثبت شده است نسبت به سایر درآمدهای فدراسیون فوتبال که تقریباً صفر است بسیار ملموس به‌نظر می‌رسد. به‌طور طبیعی چنین جرایمی عرف نیست و باشگاه‌ها سعی می‌کنند تا آن‌جا که می‌شود تخلف نکنند، اما فضای فوتبالی‌مان در زمان کنونی می‌طلبد که بعضی از این جرایم ثبت شود؛ چرا که باشگاه‌ها خودشان را در معرض آن قرار می‌دهند تا در فضای مجازی و میان هواداران متعصب بیش از پیش مطرح شوند.

ایمنا: علت صدور این احکام و جرایم مالی را در چه رفتارهایی می‌بینید؟

باختر: همه این جرایم فقط ضرر زدن به باشگاه‌هاست و هیچ‌گونه سودی هم ندارد. همین مصاحبه‌هایی که مدیران، مسئولان و بازیکنان باشگاه‌ها انجام می‌دهند و جبهه‌گیری‌هایی که علیه فدراسیون، سازمان لیگ و داوران به‌وجود می‌آورند و مطرح می‌کنند روی هم تلنبار می‌شود و جرایم زیادی توسط کمیته‌های فدراسیون علیه باشگاه‌ها صادر می‌شود.

ایمنا: آیا این همه حکم و جریمه در کوتاه‌مدت طبیعی است؟

باختر: خیر، در سایر لیگ‌های دنیا هم ندیده‌ام باشگاه‌ها تا این اندازه با یکدیگر در جنگ باشند. آن هم در شرایطی که خودشان هم می‌دانند با چنین اقداماتی جریمه می‌شوند، اما از آن‌جا که این جرایم از جیب باشگاه پرداخت می‌شود، مشکلی هم از این بابت ندارند.

ایمنا: آیا اقدامات عجولانه و غیرحرفه‌ای باشگاه‌ها منجر به صدور جرایم می‌شود؟

باختر: درگیری باشگاه‌ها با یکدیگر و غیرحرفه‌ای بودن آن‌ها یک پکیج کامل است که موجب می‌شود فدراسیون در کمیته‌های مختلف احکامی را علیه باشگاه‌ها و اشخاص صادر کند و اقدام دیگری هم از سوی فدراسیون نمی‌تواند صورت بگیرد. فدراسیون می‌تواند در اقدامی دیگر محرومیت‌هایی صادر کند، اما به‌سمت جرایم مالی می‌رود تا فضا ملتهب‌تر نشود و از طرف دیگر این فضا همیشه وجود دارد و از آنجا که جمع‌شدنی نیست، فدراسیون نیز سود می‌کند.

ایمنا: به‌نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال از جنجال‌های فوتبال درآمدزایی می‌کند؛ همینطور است؟

باختر: فدراسیون فوتبال از رفتارهای باشگاه‌ها و اشخاص سوءاستفاده نمی‌کند و در برخی موارد حتی مستحق دریافت جریمه است. در مجموع فدراسیون فوتبال با بخش زیادی از تنش‌های میان باشگاه‌ها مخالف است؛ چرا که هجمه‌هایی علیه فدراسیون نیز ایجاد می‌شود.

ایمنا: آیا فکر می‌کنید در نیم‌فصل دوم رقم ۶۱ میلیاردی افزایش خواهد یافت؟

باختر: با توجه به عددی که رسانه‌ای شدهاست و البته باید بیشتر هم باشد، حدود ۹۰ درصد از این مبلغ به محکومیت دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به‌علت نقض قانون سقف بودجه بازمی‌گردد و اگر فدراسیون فوتبال به‌دنبال سود بردن از این نقض قوانین بود جرایم مالی سنگین‌تری برای این دو باشگاه در نظر می‌گرفت که البته در آن صورت درست و طبیعی هم نبود یا می‌توانست سایر باشگاه‌هایی که ممکن است قانون را نقض کرده باشند را جریمه کند.

در نیم‌فصل دوم ممکن نیست این رقم دو برابر شود و فقط جریمه ناشی از دور زدن قانون سقف بودجه می‌تواند چنین اتفاقی رقم بزند.

ایمنا: راهکار و پیشنهاد شما به فدراسیون فوتبال و البته باشگاه‌ها برای رهایی از این جرایم سنگین مالی چیست؟

باختر: اکثر جرایم و احکامی که فدراسیون فوتبال صادر می‌کند طبیعی است، اما بعضی از آن‌ها علیه افراد صورت می‌گیرد که باشگاه آن را پرداخت می‌کند و همین اتفاق ضربه‌ای به باشگاه‌هاست، بنابراین بهترین راهکار این است که فدراسیون فوتبال در احکام خود شخصیت‌ها را مجبور به پرداخت جرایم مالی کند. ضمن اینکه بهتر است فدراسیون فوتبال سخت‌گیرانه‌تر رفتار کند و فقط جریمه انضباطی را در نظر نگیرد.

همه این مسائل در کنار هم فضا را ملتهب‌تر می‌کند و سوءظنی که هم‌اکنون نسبت به فدراسیون فوتبال مبنی‌بر اینکه از جرایم انضباطی درآمدزایی می‌کنند، ایجاد می‌شود. جرایم سنگین‌تر می‌تواند تاثیرگذارتر باشد تا با رفتار مناسب‌تر باشگاه‌ها، بازیکنان، مربیان و مدیران شاهد این همه احکام مالی سنگین نباشیم.

کد خبر 718779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.