سند «منظر فرهنگی تاریخی شهر اصفهان» برای ثبت یونسکو در حال تدوین است

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان از تدوین سند «منظر فرهنگی تاریخی شهر اصفهان» برای ثبت یونسکو در سال آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر اصفهان سه پرونده ثبت‌شده در یونسکو دارد، اما با توجه به اینکه سایر استان‌ها نیز در تلاش برای ثبت آثار تاریخی هستند، این پرونده در حال آماده‌سازی است.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در پاسخ به این پرسش که آیا اخطاری در مدت اخیر از یونسکو نسبت به ساخت‌وساز در بافت تاریخی اصفهان گزارش شده است؟، اظهار کرد: پس از هشدار کاهش ارتفاع ارگ جهان‌نما در دهه گذشته تاکنون هشدار یا اخطار جدی از یونسکو نسبت به ساخت‌وساز و سیما و منظر شهری اصفهان دریافت نکرده‌ایم.

وی افزود: یونسکو زمانی که یک بنای تاریخی در شرایط بحران قرار بگیرد، به آن می‌پردازد، اما به آن معنا نیست که خطری بناهای تاریخی نصف‌جهان را تهدید نمی‌کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در اصفهان آثار جدیدی برای ثبت ملی آماده شده است، خاطرنشان کرد: به‌دنبال تدوین سند منظر طرح فرهنگی تاریخی شهر اصفهان هستیم زیرا نصف‌جهان ۴۰۰ بنای تاریخی دارد که با توجه به اینکه یونسکو هر سال یک پرونده را از هر کشور می‌پذیرد، ثبت جهانی آثار تاریخی در اصفهان ۴۰۰ سال طول می‌کشد که برای حل این مسئله یک پرونده واحد با عنوان «منظر فرهنگی تاریخی شهر اصفهان» با کمک سازمان میراث فرهنگی در حال تهیه است.

ایزدخواستی اضافه کرد: در حال حاضر اصفهان سه پرونده ثبت شده در یونسکو دارد، اما با توجه به اینکه سایر استان‌ها نیز در حال تلاش برای ثبت آثار تاریخی هستند، این پرونده در حال آماده‌سازی است تا آن را در قالب منظر فرهنگی تاریخی شهر اصفهان در سال آینده ثبت کنیم.

وی با اشاره به مهم‌ترین بافت تاریخی اصفهان گفت: در اصفهان تقسیم‌بندی تحت عنوان «مهم‌ترین بافت تاریخی» نداریم، زیرا اصفهان یک بافت تاریخی وسیعی دارد که هر کدام نماینده یک دوره از گذشته از جمله قاجاری، صفوی و سلجوقی است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان افزود: به‌عنوان مثال بافت شمال مسجد جامع نماینده دوران سلجوقی و دولتخانه صفوی یادگار بافت قاجاری است، اما مهم‌ترین چالش فعلی اصفهان در بافت تاریخی انبوه مسئله یعنی میزان رضایتمندی ساکنان در بافت تاریخی است.

ایزدخواستی تصریح کرد: البته شهرداری موظف است شرایط زندگی ساکنان بافت تاریخی را به‌گونه‌ای فراهم کند که برای شهروندان ساکن بافت تاریخی افتخارآفرین باشد.

وی ادامه داد: شناخت ناکافی مسئولان جامعه از بافت تاریخی و آگاه نبودن شهروندان از اهمیت آن، دیگر مشکلات در بافت تاریخی است و این در حالی است که بسیاری از شهروندان ساکن در اینگونه بافت‌ها اهمیت اینکه در همسایگی چه بنایی زندگی می‌کنند و چقدر در حفاظت آن بنا می‌توانند نقش داشته باشند، بی‌اطلاع هستند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به دیگر مشکلات بافت تاریخی گفت: منابع مالی موجود درصد بسیار محدودی از نیاز بافت تاریخی اصفهان را تأمین می‌کند، در صورتی که حفاظت کالبدی این بافت‌های نیاز به منبع مالی زیادی دارد و کسر نیاز واقعی تأمین مالی احیای بافت تاریخی یکی از چالش‌های شهر اصفهان است.

کد خبر 718688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.