بازیافت ته‌سیگارها به نفع جاده‌سازی در اسلواکی

براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی، روشی خلاقانه برای بازیافت ته‌سیگار پیدا کرده است؛ این کشور اولین جاده جهان را از زباله‌های ته‌سیگار ساخته است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شرکت مدیریت پسماند شهری براتیسلاوا (OLO) اعلام کرد که شروع به جمع‌آوری ته‌سیگارهای شهر در محفظه‌های مخصوص می‌کند تا در ساخت‌وسازهای عمومی شهر مورد استفاده قرار دهد. این شرکت با همکاری شورای شهر براتیسلاوا، در تبدیل مواد دورریخته شده به آسفالت جاده‌ها کمک می‌کند.

شورای شهر از تمام بازدیدکنندگان جشنواره‌ها یا رویدادهای شهری درخواست کرد که ته‌سیگارها خود یا دیگران را در ظروف مخصوصی بیندازند که برای این کار در نظر گرفته شده است. سطل‌های جمع‌آوری جدید برای بازیافت فیلترهای استاندارد سیگار و دستگاه‌های تنباکو به صورت مدرن طراحی شده‌اند. این اقدام نه‌تنها محیطی پاک‌تر را فراهم می‌آورد، بلکه به بازیابی مواد این نوع زباله‌های آسیب‌رسان کمک بسیاری می‌کند.

بازیافت ته‌سیگارها به نفع جاده‌سازی در اسلواکی

بازنگری در مورد ضایعات ته‌سیگار

فیلترهای سیگار را می‌توان به الیاف خاصی تبدیل کرد که به عنوان ماده افزودنی برای تهیه آسفالت برای پوشش جاده‌ها استفاده می‌شود. در واقع، در حال حاضر جاده‌ای در اسلواکی وجود دارد که از مواد ته‌سیگار ساخته شده است و اولین مورد در نوع خود در سراسر جهان محسوب می‌شود.

اکثر فیلترهای سیگار دور ریخته‌شده پس از کشیدن سیگار روی زمین انداخته می‌شوند که برای محیط زیست بسیار مشکل‌ساز است زیرا دارای مواد سمی هستند که می‌توانند خاک، آب و اکوسیستم را هنگام بارندگی آلوده کنند.

بازیافت ته‌سیگارها به نفع جاده‌سازی در اسلواکی

پیش از این نیز نشان داده شده که ته‌سیگار را می‌توان به عنوان مصالح ساختمانی برای خانه‌ها استفاده کرد. مخلوط کردن آنها با آسفالت باعث می‌شود سطوح جاده‌ها مقاوم‌تر و کمتر جذب گرما شوند.

تیمی از محققان در دانشگاه RMIT در ملبورن استرالیا نشان داده‌اند که آسفالت تقویت‌شده با ته‌سیگار می‌تواند ترافیک سنگین را تحمل کند زیرا از شکسته شدن آسفالت جلوگیری می‌کند. این مخلوط همچنین باعث کاهش رسانایی حرارتی می‌شود زیرا گرمای کمتری از خورشید جذب می‌کند و در نتیجه سطح آسفالت را خنک‌تر نگه می‌دارد.

آسفالت مخلوط شده با ته‌سیگار می‌تواند به کاهش اثر جزیره گرمایی در شهرها کمک کند که این یک مزیت بسیار چشمگیری برای شهرها محسوب می‌شود، به‌ویژه این‌که دما در دهه‌های اخیر با گرمایش جهانی افزایش یافته است.

بازیافت ته‌سیگارها به نفع جاده‌سازی در اسلواکی

کد خبر 718022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.