لایحه تعطیلی آخر هفته در کمیسیون اجتماعی مسکوت ماند

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته مدتی است در مجلس مسکوت باقی مانده و به‌نظر می‌رسد اختلاف نظر بر سر تعطیلی شنبه‌ها و پنجشنبه‌ها دلیل اصلی این موضوع است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در پنجم آذرماه سال گذشته از سوی دولت به مجلس ارسال شد و پس از بررسی در کمیسیون اجتماعی اواخر خردادماه برای بررسی به صحن علنی مجلس ارجاع داده شد.

در ابتدا ارجاع این لایحه به مجلس با هدف تعطیلی پنجشنبه‌ها صورت گرفت اما با ورود به کمیسیون اجتماعی مجلس طرح دیگری مطرح شد که روزهای شنبه تعطیل شود.

کمیسیون اجتماعی مجلس لایحه دولت و طرح مجلس را با یکدیگر ادغام کرده و مقرر شد با تصویب این طرح در مجلس ساعات کاری ادارات در طول هفته از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش یابد.

قرار بود این لایحه بعد از بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد، اما مدتی است که بحثی درباره زمان طرح این لایحه در صحن علنی مجلس مطرح نیست و به‌نظر می‌رسد علت مسکوت ماندن طرح، اختلاف نظر بر سر تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌هاست.

با توجه به اختلاف نظر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این رابطه به بررسی موضوع پرداختیم.

برخی معتقدند اصلاً به تعطیلات اضافه نشود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این باره اظهار کرد: تمایل به تعطیلی شنبه‌ها از سوی صنوف، اتحادیه‌ها و اتاق‌های بازرگانی مطرح است؛ در عین حال دیدگاه‌های متفاوتی در این باره وجود دارد؛ حتی برخی معتقدند اصلاً به تعطیلات اضافه نشود و وضعیت به همین نحو موجود باقی بماند.

مهدی طغیانی افزود: در کمیسیون اجتماعی بحث درباره این نگاه‌ها و اختلاف سلایق مطرح می‌شود و جمع بندی نهایی اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: نظر دولت در این لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها در سراسر کشور است و اینکه به تعطیلات آخر هفته یک روز اضافه شود.

افزایش تعطیلات به توزیع منابع و ثروت در کشور کمک خواهد کرد

وی ابراز کرد: حداقل این دو روز از نظر توزیع منابع و ثروت در کشور و همچنین رونق سفر و صنعت گردشگری کمک خواهد کرد که از نکات مثبت لایحه است.

طغیانی تاکید کرد: بحث بر سر شنبه یا پنجشنبه بودن تعطیلات موضوعی فرعی است و استدلال‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مرتبط است.

دیدگاه فرهنگی تعطیلات آخر هفته مورد اقبال مردم است

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آنچه مورد بحث است افزایش یک روز در هفته به عنوان تعطیلات آخر هفته است اما اینکه چه روزی باشد هنوز مورد اختلاف است.

محمدصالح جوکار افزود: دیدگاهی وجود دارد که با توجه به فرهنگ عمومی کشور و زیارت اهل قبور و انجام مناسک دینی و دعا و زیارت که معمولاً در روزهای پنجشنبه انجام می‌شود؛ این روز تعطیل اعلام شود.

وی اضافه کرد: اما نگاه دیگری وجود دارد مبتنی بر اینکه چون روز شنبه در مناسبات جاری بین‌المللی تعطیل است، باید بنا را بر تطبیق تعطیلات با دیگران بگذاریم تا در پیگیری مسائل مالی با مشکلات کمتری مواجه شویم.

جوکار تاکید کرد: این دو نگاه چه در مجلس و چه در بیرون از مجلس وجود دارد و باید در کمیسیون اجتماعی به آن رسیدگی شود که جمع بندی آن در مجلس انجام خواهد شد.

باید به مطالبه جامعه در این خصوص پاسخ داده شود

جوکار با بیان اینکه لایحه دولت فعلاً در کمیسیون اجتماعی است، خاطر نشان کرد: برآوردی از اینکه کدام نگاه فرهنگی یا اقتصادی موفق‌تر است وجود ندارد و باید به مطالبه جامعه در این خصوص پاسخ داده شود که تعطیلی مبتنی بر فرهنگ باشد یا اقتصاد؟

وی ابراز کرد: به نظر می‌رسد از نگاه مردم و جامعه، دیدگاه فرهنگی در این باره موفق شود.

کد خبر 717791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مردم IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    آقای جوکار مجلس کی از عموم مردم با مشاغل، دیدگاه ها، تحصیلات و شرایط مختلف نظرسنجی کرده که تعطیلی شنبه رو به نفع پنجشنبه رد میکنید؟ ثواب اعمال مذهبی و دینی که ذکر شده در روزهای جمعه کمتر از پنجشنبه نیست و اگر مردم بدونن جمعه و شنبه تعطیل هستند، اون اعمال مثل زیارت اهل قبور و زیارت و دعا رو جمعه هم میتونن انجام بدن