آیا شاگردان ژنرال متفاوت ظاهر خواهند شد؟

در فاصله هفت روز مانده تا شروع رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا، عملکرد تیم‌ملی فوتبال کشورمان در ضربات پنالتی مراحل حذفی این تورنمنت به‌طور ویژه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا از پنج‌شنبه _بیست‌ویکم دی_ با دیدار دو تیم ملی فوتبال قطر به‌عنوان میزبان رقابت‌ها و لبنان در ورزشگاه لوسیل (ورزشگاه دیدار نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲) آغاز می‌شود. تیم ملی فوتبال ایران نیز در این رقابت‌ها در گروه دوم با تیم‌های ملی فوتبال فلسطین، هنگ‌کنگ و امارات هم‌گروه است.

در فاصله هفت روز مانده تا شروع مسابقات جام ملت‌های فوتبال ۲۰۲۳ آسیا، عملکرد تیم‌ملی فوتبال ایران و سایر تیم‌های ملی مدعی در ضربات پنالتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که در ادامه جزئیاتی از آن را خواهید خواند.

در تاریخ برگزاری جام ملت‌های آسیا، سرنوشت دیدارهای زیادی توسط ضربات پنالتی مشخص‌شده و ایران با هشت حضور در ضربات پنالتی در این زمینه رکورددار است. نکته جالب این‌که یوزه‌ای ایرانی طی این هشت دیدار، تنها دو بار موفق به کسب پیروزی شده‌اند و ۶ دیدار دیگر با شکست ایران همراه شده است. پس از کشورمان، کره جنوبی با هفت بار حضور در ضربات پنالتی، جایگاه دوم را در اختیار دارد.

آیا باید منتظر تابوشکنی شاگردان ژنرال در قطر باشیم؟

تیم ملی فوتبال ایران تاکنون سه بار در نیمه‌نهایی تاریخ جام ملت‌های آسیا مقابل حریفان به ضربات پنالتی رفته (دو بار مقابل عربستان و یک‌بار مقابل چین) و دو بار هم در مرحله یک‌چهارم نهایی بازی‌های تیم ملی فوتبال کشورمان به ضربات پنالتی کشیده شده (مقابل تیم‌های ملی عراق و کره‌جنوبی) که از مجموع این پنج مرتبه، هر پنج دفعه را بازنده بوده است. بازی‌های ایران همچنین سه‌بار در رده‌بندی به ضربات پنالتی کشیده که دو بار (مقابل کویت و چین) پیروز شده و یک بار نیز (مقابل کویت) شکست خورده است.

کره‌ای‌ها طی این هفت دیدار سه پیروزی و چهار شکست را تجربه کرده‌اند. ژاپن با پنج بار حضور در ضربات پنالتی، در رتبه سوم این رده‌بندی قرارگرفته است. سامورایی‌ها طی این پنج دیدار، به سه پیروزی و دو شکست رسیده‌اند. همچنین تیم‌های ملی عربستان و عراق تاکنون به ترتیب چهار و سه بار سرنوشت‌شان در ضربات پنالتی مشخص‌شده و به‌طور جالبی همیشه تیم برنده ضربات پنالتی بوده‌اند.

در ادامه همچنین به نتایج تیم ملی فوتبال کشورمان در بازی‌هایی که در تاریخ جام ملت‌های آسیا به ضربات پنالتی کشیده شده اشاره خواهیم کرد؛

جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۴ - سنگاپور

ایران بعد از سومی در جام ملت‌های ۱۹۷۰، این بار با سرمربی‌گری محمود یاوری به این تورنمنت رفت. تیم یک‌دست و خوب ایران امیدها را برای قهرمانی افزایش داده بود؛ بازی‌ها در دو گروه پنج تیمی برگذار شد و ایران بعد از دو برد مقابل چین و امارات با دو تساوی عجیب به‌عنوان تیم دوم بعد از چین (به‌خاطر تفاضل) به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرد. در مرحله نیمه‌نهایی چین با کویت بازی کرد که موفق به شکست قهرمان دور قبلی مسابقات شد و ایران به مصاف عربستانی رفت که اولین جام ملت‌های خود را تجربه می‌کرد.

آیا باید منتظر تابوشکنی شاگردان ژنرال در قطر باشیم؟

ایران با گل شاهرخ بیانی یک بر صفر از حریف پیش بود و در حالی که تقریباً همه‌چیز تمام شده بود گل‌به‌خودی دقیقه ۸۸ شاهین بیانی باعث تساوی بازی و رفتن بازی به وقت‌های اضافه و سپس ضربات پنالتی شد. در ضربات پنالتی برای ایران اصغر حاجیلو، مختاری‌فر و حمید درخشان ضربات خود را تبدیل به گل کردند و عربستان هم تمام ضربات خود را گل کرد، اما در پنالتی چهارم محمد پنجعلی پنالتی خود را از دست داد و عربستان پنالتی‌اش را گل کرد. شاهرخ بیانی پنالتی پنجم را به تور دروازه رساند تا اندک امیدی برای ایران باقی‌بماند؛ اما فهد المصیبیح هافبک الهلال و عربستان پنالتی پنجم عربستان هم تبدیل به گل کرد.

در آن بازی و ضربات پنالتی، حافظ طاحونی دروازه‌بان ایران نتوانست هیچ‌کدام از پنالتی‌ها را مهار کند و عربستان در اولین حضور خود راهی فینال جام ملت‌های آسیا و با شکست دو بر صفر چین قهرمان مسابقات شد. ایران هم در بازی رده‌بندی بار دیگر نتوانست در ضربات پنالتی پیروز شود و با نتیجه پنج بر سه بازی را واگذار کرد و در آن مسابقات چهارم شد، مختاری‌فر پنالتی ایران در دیدار رده بندی ضربه پنالتی‌اش را از دست داد؛ ضمن اینکه دروازه‌بان کشورمان در آن بازی بهروز سلطانی بود.

جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۸ - قطر

ایران در این جام نیز در مرحله نیمه‌نهایی با تک گل ماجد عبدالله مهاجم سرشناس عربستان مغلوب شد و راهی دیدار رده‌بندی شد، در دیدار رده‌بندی ایران و چین پس از تساوی بدون‌گل در ضربات پنالتی مقابل همدیگر به‌میدان رفتند که تیم ملی فوتبال ایران ترک عادت کرد و توانست با درخشش احمدرضا عابدزاده سه بر صفر چین را شکست دهد، پنالتی‌های ایران را مجتبی محرمی، محمدحسن انصاری‌فر و مرحوم سیروس قایقران تبدیل به گل کردند. در آن دوره سرمربی ایران زنده‌یاد پرویز دهداری بود. احمدرضا عابدزاده مقابل چین دو پنالتی را مهار کرد. در فینال هم عربستان در ضربات پنالتی کره‌جنوبی را شکست داد و برای دومین سال پیاپی قهرمان شد.

جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ - امارات

ایران بعد از ناکامی خود در دوره قبلی جام ملت‌های آسیا و حذف در دور گروهی، با تغییر نسل و نسل‌طلایی به مربی‌گری محمد مایلی‌کهن وارد امارات شد و در دور گروهی با شکست مقابل عراق کار خود را شروع کرد، اما در دو بازی بعدی خود مقابل تایلند و عربستان با نتیجه سه صفر پیروز شد. اوج کار ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی بود که در یک بازی تاریخی با پوکر علی دایی مقابل کره‌جنوبی با نتیجه شش بر دو پیروز شد و به مرحله نیمه‌نهایی رسید و باز هم به مصاف عربستان رقیب قدیمی خود رفت.

آیا باید منتظر تابوشکنی شاگردان ژنرال در قطر باشیم؟

ایران با وجود برد سه بر صفر مقابل عربستان در مرحله گروهی و برخلاف اینکه همگان منتظر صعود و انتقام بودند باز هم نتوانست این طلسم را بشکند و بعد از اینکه در وقت‌های معمول و اضافه گلی ردوبدل نشد بازی به ضربات‌پنالتی رفت و ایران بار دیگر مغلوب عربستان شد. محمد مایلی‌کهن در بازی احمدرضا عابدزاده را جایگزین نیما نکیسا کرد و گلر کشورمان از شش شوت دو ضربه را مهار کرد اما علی دایی ضربه خود را به اوت و یزدانی و محمد خاکپور پنالتی‌های خود را به دستان گلر زدند و ایران از صعود به فینال باز ماند. عربستان هم در فینال باز هم با استفاده از خط دفاعی بدون اشتباه خود مقابل امارات در ضربات‌پنالتی برنده شد و قهرمانی جام ملت‌های آسیا را برای سومین بار به‌دست آورد. ایران نیز در دیدار رده‌بندی پس از تساوی یک بر یک مقابل کویت، در ضربات پنالتی با وجود اینکه مجتبی محرمی اولین پنالتی را برای ایران از دست داده بود توانست با درخشش مجدد احمدرضا عابدزاده کویت را سه بر دو شکست دهد و به سومی این تورنمنت رضایت دهد.

جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ - چین

تیم ملی فوتبال ایران به سرمربی‌گری برانکو ایوانکوویچ با تلفیقی از نسل جدید و قدیم پای به این مسابقات گذاشت و پس از عبور از مرحله گروهی، در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل کره‌جنوبی قرار گرفت انتقام سال ۲۰۰۰ را از کره‌ای‌ها گرفت. ملی‌پوشان فوتبال کشورمان در نیمه‌نهایی به مصاف چین رفتند که بازی با تساوی یک بر یک به پایان رسید و در پنالتی‌ها در شرایطی که ایران یک پنالتی از حریف خود جلو بود با از دست دادن دو پنالتی پشت‌سر هم توسط ایمان مبعلی و یحیی گل‌محمدی که آن ضربه چیپ معروف را زد، تن به شکست داد و از صعود به فینال باز ماند. شاگردان برانکو ایوانکوویچ در دیدار رده‌بندی بحرین را شکست دادند و سوم شدند.

آیا باید منتظر تابوشکنی شاگردان ژنرال در قطر باشیم؟

جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ - ویتنام، اندونزی، تایلند، مالزی

بعد از جام‌جهانی ۲۰۰۶ امیر قلعه‌نویی با خرد جمعی بین بزرگان فوتبال به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد و به این رقابت‌ها رفت. ایران در مرحله گروهی با شکست دادن ازبکستان و مالزی و مساوی مقابل چین به‌عنوان صدرنشین به مرحله حذفی کرد و تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره‌جنوبی برای سومین بار پیاپی در مرحله یک‌چهارم نهایی به یکدیگر برخورد کردند.

ایران که در ترکیب خود از لژیونرهای زیادی بهره می‌برد در طول ۱۲۰ دقیقه وقت‌های معمول و اضافه بازی مقابل کره‌جنوبی به تساوی بدون‌گل رسید، قبل از شروع پنالتی‌ها، وحید طالب‌لو که دروازه‌بان پنالتی‌گیرتری نسبت به محمدرضا رودباریان بود وارد زمین شد، اما باز هم ایران با ناکامی دیگری مواجه شد. ابتدا مهدی مهدوی‌کیا پنالتی خود را از دست داد و در ادامه وحید طالب‌لو یکی از پنالتی‌های کره‌ای‌ها را مهار کرد، اما باز هم دروازه‌بان کره‌جنوبی خوش‌درخشید و پنالتی رسول خطیبی را مهار کرد و ایران در نهایت چهار بر سه مغلوب کره‌جنوبی شد. در پایان آن جام، کره‌جنوبی رتبه سوم را به‌دست آورد و عراق با برتری مقابل عربستان برای نخستین‌بار به قهرمانی در قاره‌کهن رسید.

جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ - استرالیا

یوزه‌ای ایرانی این‌بار با سرمربی نام‌دار خود کارلوس کی‌روش راهی جام ملت‌های آسیا شدند و در مرحله گروهی با برتری مقابل امارات، قطر و بحرین با ۹ امتیاز بدون گل‌خورده به مرحله بعد صعود کردند. سپس در مرحله یک‌چهارم نهایی به عراق برخورد کردند و تیم ملی فوتبال ایران ابتدا با گل سردار آزمون به برتری رسید، اما اخراج سخت‌گیرانه مهرداد پولادی در اواخر نیمه اول کار را برای ایران سخت کرد. عراق در نیمه دوم گل مساوی را زد و بازی به وقت‌های اضافه رفت. در همان اوایل وقت اضافه اول عراق گل دوم را به‌ثمر رساند، اما ایران توسط مرتضی پورعلی‌گنجی در اواخر وقت اضافه به گل مساوی رسید. بازی به دقیقه ۱۱۵ رسیده بود که داور برای عراق یک پنالتی گرفت و یونس محمود بازیکن باتجربه عراق بازی را سه بر دو کرد و در حالی که همه منتظر سوت پایان بازی بودند رضا قوچان‌نژاد در دقیقه ۱۱۹ برای ایران به‌شکل دراماتیکی گل مساوی را زد و کار به ضربات مرگ‌بار پنالتی رسید.

آیا باید منتظر تابوشکنی شاگردان ژنرال در قطر باشیم؟

پنالتی‌های اول هر دو تیم از دست رفت، سپس احسان حاجی‌صفی پنالتی ایران را خراب کرد اما از پنالتی دوم ماراتون گل‌زنی‌ها شروع شد و به‌ترتیب مرتضی پورعلی‌گنجی، جواد نکونام، سیدجلال حسینی، وریا غفوری و آندرانیک تیموریان ضربات خود را مانند عراقی‌ها به گل تبدیل کردند اما پنالتی هشتم برای ایران خوش‌یُمن نبود، وحید امیری پنالتی خود را به تیرک عمودی سمت چپ زد و موقعیت ویژه‌ای را از دست داد و بازیکن عراق پنالتی پایانی و تعیین‌کننده را با ضربه چیپ وارد دروازه علیرضا حقیقی کرد تا طلسم پنالتی‌ها برای ایران همچنان ادامه داشته باشد.

کد خبر 717357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.