۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
سرانجام لاستیکِ دولتی

عرضه لاستیک دولتی و برطرف کردن مشکلات این حوزه با تدابیری که مسئولان اندیشیده‌اند در حال انجام است؛ با افزایش تولید و واردات، چالش کمبود رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ در حال برطرف شدن است، اما همچنان در زمینه سامانه فروش نیاز به بازنگری و برنامه‌ریزی احساس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، موضوع عرضه لاستیک‌های دولتی در بازار چند وقتی است به یکی از چالش‌های اصلی این کالا تبدیل شده و دغدغه مسئولان این حوزه در عرضه به‌موقع و بی‌نقص آن به متقاضیان است.

در مطالب پیشین عنوان شد که توزیع لاستیک‌های دولتی همچنان با مشکلاتی مانند احتکار، سودجویی دلالان، عرضه و تأمین نشدن سایزهای پرتقاضا ۱۳ و ۱۴، تخصیص نیافتن به‌موقع ارز و گسترش توزیع آن مواجه بوده است.

حذف محدودیت عرضه دو حلقه‌ای لاستیک

در همین راستا سیدعلی لطفی‌زاده، دستیار ویژه وزیر صمت با اشاره به جبران رفع کسری بازار اظهار کرد: با تدبیری که اندیشیده شده است، به‌زودی محدودیت عرضه دو حلقه‌ای لاستیک برداشته خواهد شد تا آرامش بیشتری در بازار حاکم شود.

وی همچنین با اشاره به نیاز مبرم بازار به یک سایز خاص از لاستیک، نسبت به اقدام کارخانه‌ها برای تحمیل خرید سبدی لاستیک در سایزهای مختلف انتقاد کرد و افزود: با اینکه عمده تقاضای بازار برای تأمین لاستیک سایز ۱۳ و ۱۴ است، کارخانه‌ها علی‌رغم آگاهی به این موضوع، لاستیک‌های سایزهای کم‌تقاضای خود را نیز در قاب سبد خرید به متقاضیان تحمیل می‌کنند؛ این فروش سبدی و اجباری موجب شده است که انبار فروشندگان مملو از لاستیک‌هایی شود که تقاضایی برای آن‌ها وجود نداشته باشد و این موضوع بیم احتکار را از سوی سازمان‌های ناظر ایجاد می‌کند، این در حالی است که فروشندگان اگر ۸۰ درصد از این سبد خریداری شده خود را به فروش نرسانند و خارج نکنند، امکان ثبت خرید جدید را ندارند.

دستیار ویژه وزیر صمت درباره رفع این مشکل ادامه داد: درباره سبدفروشی کارخانجات لاستیک، این پیگیری را انجام خواهیم داد که دیگر بحث سبد فروشی مطرح نباشد و هر سایزی که عمده فروش تقاضا می‌کند، در اختیارش قرار گیرد، به این ترتیب مشکل ثبت سفارش پس از خروج ۸۰ درصد از کالاهای خریداری شده هم برطرف خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

افزایش عرضه راه مقابله با گران فروشی و احتکار

می‌دانیم که هرچه عرضه یک محصول پرتقاضا بیشتر باشد، از مشکلاتی همچون گران‌فروشی آن در بازار آزاد و سودجویی افرادی که در لباس عمده‌فروش یا خرده‌فروش ظاهر می‌شوند، کاسته خواهد شد و در این بین مردم کمتر دچار ضرر می‌شوند، اما باید به این نکته هم توجه داشت که تأمین آن به چه صورت است؛ آیا راهکارهای پیشنهادی و عملی موجب متضرر شدن کارخانه‌های تولیدی در تولید و فروش لاستیک پرتقاضا می‌شود یا خیر و برای اینکه چنین اتفاقی رخ ندهد، برنامه یا طرحی از سوی دولت پیشنهاد و عملی خواهد شد؟

لطفی‌زاده با اشاره به مشکلات به‌وجود آمده در بازار لاستیک که ناشی از نبود تناسب عرضه و تقاضا است، عنوان کرد: بر همین اساس تلاش می‌کنیم به اتفاق اتاق اصناف ایران «عرضه» را به صورت گسترده انجام دهیم و در ادامه «توزیع» را نیز از طریق همه بسترهای ممکن، چه از طریق کاسبان محلی و چه از طریق سکوهای فروش مجازی، در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم.

وی درباره کسری بازار گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده وضعیت تولید و واردات خوب است و دلیل اصلی آن تأمین ارز بدون وقفه و محدودیت تولیدکننده و وارد کننده است، به همین دلیل کسری بازار به مرور در حال جبران شدن است و در ادامه با تدبیری که در اتاق اصناف ایران اندیشیده شده است، محدودیت عرضه دو حلقه‌ای لاستیک را هم برمی‌داریم تا آرامش بیشتری در بازار حاکم شود و همه این توفیقات حاصل همکاری مشترک ما است.

افزایش هشت برابری واردات لاستیک

دستیار ویژه وزیر صمت با ارائه گزارشی درباره واردات لاستیک ادامه داد: واردات لاستیک سایز ۱۳ نسبت به سال گذشته هشت برابر افزایش یافته است و این لاستیک‌ها به زودی به وفور وارد بازار خواهد شد؛ امیدواریم با این حجم واردات، تقلیلی که در سود بازرگانی و گمرکی ایجاد شد و اقداماتی که در جهت تأمین ارز انجام گرفت، هرچه زودتر به قیمت مطلوب برسیم، چرا که قیمت ما هنوز با قیمت مصوب فاصله دارد و این موضوع نشان می‌دهد که اقدامات ما همچنان باید با جدیت ادامه پیدا کند.

سرانجام لاستیک دولتی

افزایش تعداد عرضه راهکار حل مسئله نیست

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تایرسازان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره برداشته شدن عرضه دو حلقه لاستیک و تأثیر آن بر آرامش بازار اظهار می‌کند: آرامش بازار به تعداد عرضه حلقه لاستیک وابسته نیست و مسئله جای دیگر است، اقتصاد کشور موجب به وجود آمدن مسائلی شده است، با این حال ما تابع دستورات مقامات هستیم و هرچه به ما ابلاغ شود، انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به تولید رینگ ۱۳ اضافه می‌کند: تاکنون چیزی که به ما گفته شده، تنها مشکل باقی‌مانده در این طرح همان تأمین رینگ ۱۳ است که کارخانه‌ها در حد توان خود تولید این رینگ پرتقاضا را افزایش داده‌اند و تمام آن‌ها به بازار تحویل و توزیع خواهد شد تا التهاب به وجود آمده فروکش کند.

سخنگوی انجمن تایرسازان ادامه می‌دهد: خوشبختانه به دلیل افزایش تولید مشکلی در عرضه لاستیک نداریم اما تعداد فروش به دست نمایندگی‌ها است که آن‌ها هم مطابق با ابلاغیه‌های دریافتی در تعداد مجاز فروش حلقه لاستیک آن را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند، نبود محدودیت در فروش به نفع نمایندگی‌ها خواهد بود؛ چراکه باید ۸۰ درصد از اقلام در اختیار داشته را به‌فروش برسانند تا مجوز خرید مجدد برای آنها صادر شود، در نتیجه هرچه سریع‌تر بتوانند لاستیک‌های خود را بفروشند و علاوه‌بر گردش مالی بیشتر، سرمایه‌ای که برای کار گذاشته‌اند سود خواهد داشت.

سیستمی بودن عرضه لاستیک برای صنف تایر فروش مشکل ایجاد کرده است

تنها درباره مشکلاتی که سامانه ثبت لاستیک دارد می‌گوید: در حال حاضر فروشندگان هنگامی که کالایی را می‌فروشند باید بلافاصله آن را در سیستم ثبت کنند؛ نمایندگان ما در خصوص کند عمل کردن سیستم در تأیید شماره شاسی و هویت مالک بسیار شاکی هستند، چراکه با تأخیر زیاد و حتی قطعی سیستم مواجه می‌شوند که این موضوع نتیجه‌ای جز شلوغی نمایندگی‌ها نخواهد داشت و این شلوغی‌ها باعث به ستوه آمدن خریدار و فروشنده خواهد شد.

وی می‌گوید: اگر سیستم فروش به‌گونه‌ای طراحی شود که به جای فروشنده خود خریدار اطلاعات را وارد سیستم کند، تنها مشکل از فروشنده به خریدار و متقاضی انتقال داده‌اند، برطرف شدن این مشکل با رفع زیرساخت‌های سیستم امکان‌پذیر است؛ چراکه زیرساخت‌های فعلی متأسفانه پاسخگو نیست و انتقال آن به خریداران این نگرانی را مجدد در فروشندگان به وجود خواهد آورد که پول آن‌ها را چه‌کسی پرداخت می‌کند.

سخنگوی انجمن تایرسازان ادامه می‌دهد: اگر در سیستم بنا به پرداخت پول باشد و خریدار در مقابل تایر دریافت کند، این مسئله به وجود خواهد آمد که این پول چه چرخه‌ای با چه مدت زمانی را باید طی کند تا به دست فروشنده برسد، چرا که فروشنده باید هزینه دهد تا لاستیک دریافت کند و تا زمانی که به کارخانه پول ندهد، لاستیکی هم دریافت نخواهد کرد و این یکی از معضلات سیستم است که باید بین طرف‌های درگیر توافقاتی صورت بگیرد.

تنها در ادامه می‌گوید: پول در حال حاضر دارای ارزش است و اینکه پول دریافتی از خریدار ۲۰ روز تا یک ماه بعد به فروشنده داده شود برای فروشنده مطلوب نیست؛ چراکه در ازای کالای دریافتی باید پول نقد به کارخانه بدهد و این علاوه بر ایجاد مشکل برای نمایندگی‌ها هم به‌صرفه نخواهد بود.

سرانجام لاستیک دولتی

کارخانه‌ها قادر به تولید یک رینگ پرمتقاضی نخواهند بود

وی در ارتباط با تحمیل کالاهای کم تقاضا عنوان می‌کند: کارخانه‌ها دارای برنامه‌ها و تعداد غالب مشخص برای تولید هستند و یک کارخانه باید تمام ظرفیت‌هایش مورد بهره‌برداری قرار بگیرد به همین خار نمی‌تواند تابعی از نوسانات بازار باشد چراکه نمی‌شود تمام توان خود را برای تولید رینگ ۱۳ که پر متقاضی بگذارند و دیگر رینگ‌ها مانند رینگ ۱۵ تقاضای آن کمتر است را زمانی که شرایط بحرانی و تقاضا افزایش پیدا می‌کند تولید کنیم که یک کار غیرقابل انجام است.

سخنگوی انجمن تایر سازان می‌افزاید: ابتدای هر سال کارخانه‌ها برنامه‌ای را برای تولید طرح‌ریزی می‌کنند که بر اساس آن مواد و تجهیزات خریداری می‌شود و اگر قرار باشد برنامه مرتب تغییر پیدا کند با آنکه هرماه اداره فروش به کارخانه بازخورد می‌دهد که در یک محدوده‌ای برنامه جابه‌جا شود، اما به صورت زیرساختی و تغییر کامل برنامه در لحظه امکان‌پذیر نیست.

تنها ادامه می‌دهد: کارخانه‌ای که ۶۰ عدد دستگاه پرس برای نصب ۱۲۰ عدد قالب روی آن‌ها دارد، اگر قرار باشد تنها یک رینگ خاص مانند ۱۳ را تولید کند نیاز به ۱۸۰ عدد قالب است و این یک مسئله برای کارخانه‌های تولید خواهد بود؛ چرا که باید یک انعطاف‌پذیری در تولیدات خود داشته باشند، به‌خصوص که قیمت‌ها از پیش تعیین شده و کارخانه‌ها هم باید سیستم را به‌گونه‌ای ببندند که در مجموع سود قابل قبولی به سهام‌دارهای خود دهند، اگر قرار باشد سهامداران ضرر دهند و سود کارخانه‌ها روزبه‌روز کاهش پیدا کند، منجر به تعطیلی کارخانه خواهد شد.

سرانجام لاستیک دولتی

فراوانی رینگ‌های در خواستی با واردات

وی با اشاره به افزایش ۸ درصدی واردات رینگ پرتقاضا می‌گوید: نرخ ارز تخصیص داده شده و سود بازرگانی به واردات همان مقدار نرخی است که به تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه و تجهیزات کارخانه پرداخت می‌شود.

سخنگوی انجمن تایرسازان ادامه می‌دهد: ناراحتی ما به دلیل حمایت نشدن از سوی صنعت کشور است که در حال حاضر مقدار زیادی تایر وارد گمرک‌ها شده است و به‌زودی ترخیص خواهد شد و رینگ‌های که برای فروشندگان جذاب است، یک تا دو ماه آینده در بازار فراوان یافت خواهد شد.

تنها در ارتباط با اینکه برای ناترازی عرضه و تقاضا چه راهکارهای صورت گرفته است، می‌گوید: در حال حاضر مشکلی در تولید نداریم در صورتی که در نیمه نخست سال به دلیل تخصیص نیافتن به‌موقع ارز و کمبود مواد مشکلاتی وجود داشت و تاکنون این مشکلات تا حدودی رفع شده است، با آنکه تولید در حال انجام است ستاد تنظیم بازار نیز مرتب در حال تشکیل جلسه و نظارت بر بازار است و متناسب با آن به تولید کنندگان ابلاغیه‌هایی می‌دهد که به آن عمل می‌کنیم و تمام سیستم امیدوار هستند که بتوانند این مسئله را مدیریت کنند.

وی در پایان می‌افزاید: اگر به صورت هیجانی عمل نکنیم، بهتر خواهد بود زیرا اگر با باز کردن در واردات با همان تعرفه و نرخی که مواد اولیه و تجهیزات کارخانه‌ها تأمین می‌شود، تایر آماده را وارد کنیم، بی‌انصافی است و باید فرصت‌های شغلی جوانان خود را در کشور بیشتر حفاظت کنیم و این فرصت‌های شغلی را نباید به همین سادگی به خارجی‌ها واگذار کنیم و باید یک سیستم حمایتی برای صنعت داخلی در نظر بگیریم.

به گزارش ایمنا، با آنکه تعدادی از مشکلات گذشته همچون تخصیص ارز و تولید لاستیک برطرف شده است، اما بازهم با چالش‌های مواجه است که برای بهبود و رفع آن‌ها باید تدابیری طبق گزارش‌ها و نظر کارشناسان این حوزه صورت پذیرد زیرا تولیدکنندگان در حوزه صنعت همچنان گلایه‌هایی دارند و معتقد هستند با واردات اشتغال جوانان و استفاده از استعداد آن‌ها به خطر خواهد افتاد.

یکی از مشکلات دیگری که همچنان فروشندگان و متقاضیان با آن مواجه هستند، سامانه فروش لاستیک است که باید برای رفع مشکل آن اقداماتی شود که در این بین نه نمایندگی‌ها و نه خریداران متضرر نشوند و بتوانند به خیال آسوده و دور از تنش، تایرهای مورد نیاز خود را تهیه کنند.

کد خبر 716278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.