از ضرورت مشارکت تا اهمیت فعالیت حزبی

نشست دانشجویی «انتخابات؛ ملاک جمهوریت و اسلامیت نظام» با حضور تعدادی از نمایندگان احزاب در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ظهر امروز _یکشنبه دهم دی_ نشست دانشجویی «انتخابات؛ ملاک جمهوریت و اسلامیت نظام» با حضور تعدادی از نمایندگان احزاب در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این نشست مرتضی طهرانی رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان با اشاره به عوامل افزایش مشارکت اظهار کرد: خانه ملت باید برای همه ملت با همه سلایق و گرایش‌های سیاسی باشد؛ هرکس که شناسنامه ایرانی دارد و قانون اساسی ایران را پذیرفته حق دارد انتخاب شونده و انتخاب کننده باشد.

رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان ادامه داد: محدودیت‌هایی برای مشارکت و کاندیدا شدن‌ها ایجاد می‌کنیم که یکی از موانع بزرگ در راه مشارکت توده مردم و برگزاری انتخابات پرشور است.

وی با اشاره به انتخابات پرشور در سال‌های ۷۶ و ۸۸ تصریح کرد: مشخص است وقتی کاندیداهایی سلایق مردم را با گرایش‌های مختلف پوشش می‌دهند، مردم برای آمدن در صحنه رغبت خواهند کرد.

طهرانی با بیان اینکه انتخابات یک بحث فیصله بخشی به موازات سیاسی است، گفت: در همه جوامع اختلافاتی وجود دارد و در قرآن هم اختلاف پذیرفته شده است و چیز بدی نیست؛ اختلاف عقیده لازم است تا توسعه و پیشرفت اتفاق بیفتد و انتخابات برای این است که مدیریت کشور و امورات و مدیریت مردم فیصله پیدا کند.

وی ادامه داد: در انتخابات فردی که اکثریت رأی‌دهنده را به خود جلب کند حاکم است، در صورتی که باید حقوق اقلیت را هم به رسمیت شناخت.

اصلاح طلب بدون صندوق رأی مفهومی ندارد

رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان اذعان کرد: اگر انتخابات را به عنوان یک امر فیصله‌بخش نگاه کنیم می‌بینیم که انتخابات یک شرایطی دارد؛ انتخابات وقتی انتخابات است که رقابتی باشد و همه توده‌ها احساس کنند که نماینده دارند و می‌توانند حرفشان را به حاکمیت برسانند.

وی تاکید کرد: هر قدر از این گرایش‌ها و سلایق را به هر طریقی حذف کنیم، به همان میزان از مشارکت مردم کاسته خواهد شد و باید خودمان مراجعه کنیم ببینیم چرا مردم پای صندوق نمی‌آیند.

طهرانی ادامه داد: وقتی مردم ببینند کاندیداها از یک گرایش خاصی هستند قطعاً بخشی از آن‌ها در صحنه نخواهند آمد؛ جناح مجلس فعلی اصولگرا است و نمی‌توان گفت چون شش نفر اصلاح طلب هم در آن حضور دارند گرایش دیگری هم دارد.

رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان در ادامه اظهار کرد: ما حزب به معنای درست در ایران نداریم. ساختار حزبی خیلی فراتر از این‌ها است. احزاب باید در حد دولت امکانات داشته باشند، حزب سوسیال دموکرات فرانسه را ببینید در حد ساختمان وزارت کشور ما امکانات دارد.

وی افزود: اگر حزبی ۴۰ درصد رأی مردم را بیاورد به میزانی که رأی مردم را می‌آورد برای اداره کشور بودجه می‌گیرد اما در کشور ما این طور نیست و باید دست در جیب خودمان بکنیم.

طهرانی در ادامه اظهار کرد: هیچ دولتی در دنیا نیست که همه خواسته‌های مردم و شعارهای خود را عمل کند. نارضایتی را چگونه حل می‌کنند؟ دانش سیاسی می‌گوید با چرخش قدرت بخشی از آلام و نارضایتی مردم تسکین پیدا می‌کند، اما چرخش قدرت باید واقعی باشد.

وی افزود: ما اصلاح طلبان سهم خود را در قدرت داریم. حاضرم به همه آنچه که در مدیریت من در استان رخ داده پاسخگو باشم. دولت اصلاحات سیاست خارجی تهاجمی را کنار گذاشت و سیاست خارجی تعاملی را پیش گرفت، همانطور که آقای رئیسی سیاست خارجی تعاملی را با شرق پیش گرفته است.

رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان در واکنش به موضوع کاهش سرمایه اجتماعی جبهه اصلاحات بین مردم اظهار کرد: صندوق رأی را هیچگاه از گزینه‌هایمان رد نمی‌کنیم. اصلاح طلب بدون صندوق رأی مفهومی ندارد. البته صندوق رأی باید شرایط حداقلی را داشته باشد.

وی با ابراز ناراحتی از محدودیت‌های صد درصدی افزود: آن‌هایی که رد صلاحیت می‌کنند چه کسانی هستند؟ ایران برای همه ایرانیان است. اگر کسی محکومیت قضائی دارد یا ارتباط با خارج دارد، خوب رد صلاحیت شود اما رد صلاحیت‌ها سلیقه‌ای نباشد.

طهرانی ادامه داد: من فرماندار بودم، معاون استاندار بودم و سمت‌هایی داشته‌ام و در فرآیندها گی انتخابات بوده و هستم. گزارش می‌آید که فلانی صلاحیت ندارد. چرا ندارد؟ دلیل آن را نمی‌گویند. ما به این اعتراض داریم نه اینکه محدودیت‌های قانونی اعمال شود.

وی تاکید کرد: قانون، قانون است. ممکن است به قانون اعتراض داشته باشیم که داریم، اما تا زمانی که قانون است نباید سلیقه‌ای اجرا شود. نظارت استصوابی کِش دارد و حد آن مشخص نیست. وی خاطرنشان کرد: افراد با شخصیت جرأت نمی‌کنند اسم بنویسند و بعد عده‌ای آن‌ها را رد صلاحیت کنند، چرا مشارکت نمی‌کنیم؟ چون جسارت از آدم‌های شجاع و فهیم گرفته شده است.

مجمع نیروهای انقلاب از شفاف‌ترین‌ها است

احمد فروزبخش، عضو شورای هماهنگی مجمع نیروهای انقلاب اسلامی در ادامه اظهار کرد: اعتقاد دارم اصولگرایان و اصلاح طلبان باید در انتخابات شرکت کنند و حاکمیت باید زمینه حضور آن‌ها را فراهم کند و از آن‌ها دعوت کند. این وظیفه حاکمیت است، اما شرط و شروطی دارد که باید رعایت شود.

وی با طرح این سوال که حزب مطلوب در انتخابات چه حزبی است؟ گفت: یکی از دلایلی که مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند این است که حزب و ساختار مطلوب نمی‌بینند. ساختاری مطلوب است که شفاف باشد.

عضو شورای هماهنگی مجمع نیروهای انقلاب اسلامی افزود: مجمع نیروهای انقلاب از شفاف‌ترین‌ها است. ساختار، مبانی و فرآیند و تعداد رای‌های ما مشخص است. برای همین هم مورد اقبال بودیم.

وی خاطر نشان کرد: احزاب مسئله‌محور نیستند، اما با ایجاد شور و انگیزه انتخاباتی می‌توانند به مشارکت کمک کنند و از همه احزاب همین توقع را داریم.

فروزبخش تصریح کرد: یکی از وظایف احزاب کمک به پرشورتر کردن انتخابات است. من از آقای طهرانی سوال می‌کنم آیا شما وقتی انگیزه دارید که حتماً احتمال حضور در قدرت را داشته باشید؟ وقتی نداشته باشید انگیزه ندارید؟ این حرف درستی نیست.

وی اضافه کرد: ما وظیفه داریم وقتی می‌گوئیم حزب و آدم سیاسی هستیم و پسوند سیاسی به ما چسبیده است، انتخابات را پرشورتر کنیم؛ حتی اگر به صورت مطالبه‌گری است که باید در راستای آن تلاش کنیم.

عضو شورای هماهنگی مجمع نیروهای انقلاب اسلامی ادامه داد: من سخنان دوستان اصلاح طلب را در دوره‌های گذشته مطالعه می‌کردم و دیدم دوستان اصفهانی در ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ گفته بودند که اصلاً امکان بستن لیست ندارند اما در کمتر از یک ماه بعد یعنی ۱۹ خرداد لیست دادند؛ پس چرا سخن از نمی‌خواهیم و نمی‌شود می‌زنید؟

وی تشریح کرد: بزرگترین وظیفه احزاب واسطه‌گری بین مردم و حاکمیت است. اگر آن‌ها بد عمل کنند رابطه بین مردم و حاکمیت مشکل پیدا می‌کند، احزاب باید کمک کنند، نه اینکه بگویند ما انگیزه نداریم و بعد از یک ماه بگویند حالا انگیزه داریم و لیست بیرون بدهند.

فروزبخش گفت: ما بین اصلاح طلبان و اصولگرایان و … تندرو، محافظه کار، بی خیال، آدم خوب و آدم بد داریم، اما نباید برچسب بزنند و باید دلیل و منطق پشت سر حرف‌ها باشد.

وی ادامه داد: تجربه سیاسی من نشان می‌دهد کسانی که اصلاح طلب و اصولگرا نیستند وقتی به قدرت می‌رسند بیشتر محافظه کار خواهند بود، چون کسی که برچسب اصولگرایی یا اصلاح طلبی را به جان می‌خرد وقتی دوره او برسد در خطر می‌افتد. برخی در ساختارهای اداری می‌گویند که مستقل هستند در حالی که محافظه کاری یعنی حاضر نیستید نگرش سیاسی خود را بروز دهید.

عضو شورای هماهنگی مجمع نیروهای انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه بحث مشارکت به کمک احزاب بسیار مهم است و احزاب باید به میدان بیایند، ابراز کرد: ما به عنوان یک حزب و تشکل چه کردیم که مشارکت افزایش یابد؟ فکر کردیم چرا مردم انتخابات مجلس برایشان کم اثر شده؟ چون حس می‌کنند رفتار نمایندگانشان برایشان کم اثر شده است؛ از این رو احزاب باید لیستی ببندند که مسئله‌محور باشد تا به مشارکت کمک کند.

فروزبخش با اشاره به عوامل افزایش مشارکت اظهار کرد: فضای انتخاباتی احتیاج به یک شور دارد که جوانان بهتر می‌توانند این شور را در ذهن بزرگ‌ترها ایجاد کنند و همیشه هم همینطور بوده است، دانشگاهیان می‌توانند برای پرشورتر کردن انتخابات اقداماتی انجام دهند.

وی گفت: محدودیت همیشه هم چیز بدی نیست و گاهی لازم است؛ نمی‌شود در مجلس باز باشد و هر کسی خواست وارد آن بشود، بلکه باید یک عامل متمایز کننده‌ای وجود داشته باشد و هر چه این عامل عادلانه تر و هوشمندانه‌تر و کارآمدتر باشد افراد از حضور در آن بیشتر لذت می‌برند.

مسئول شورای هماهنگی مجمع نیروهای انقلاب اسلامی در ادامه گفت: کسانی که مطالعه ندارند، اگر به قدرت برسند رفتارهای تندی را انجام می‌دهند چون عمیق نیستند و احتیاج به خواندن و کمتر حرف زدن دارند؛ همه به دولت و ساختار حاکمیت نقد داریم اما این دلیل نمی‌شود که انگیزه مردم را بکشیم.

وی افزود: به دوستان اصلاح طلب هم می‌گویم آنچه باعث شد بدنه رای‌تان را از دست بدهید خودتان بودید چون رأی مردم را نابود کردید و انتقاد و تخریب کردید و چیزهایی گفتید که مردم از نظام ناامید شدند.

فروزبخش با اشاره به لیست‌های حزبی تصریح کرد: لیست‌های خوبی در شهر وضع می‌شود چون اصفهانی‌ها عمیق هستند و این عمیق بودنشان ارزش دارد.

عضو شورای هماهنگی مجمع نیروهای انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: لیست‌هایی که ساختار تخصصی و دائمی شکل می‌دهند می‌تواند تأثیرگذار باشد و اصفهان در این زمینه جز شهرهای پیش رو در کشور است.

عضو شورای هماهنگی مجمع نیروهای انقلاب اسلامی در ادامه اظهار کرد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی، قانون جهش تولید، قانون شفافیت، قانون مسکن، قانون حمایت مالی از افشاگران فساد که اشاره نشد، شکستن انحصار واردسازی خودرو، جمعیت، دو برابر شدن حق عائله مندی، دو برابر شدن بیمه ناباروری، نه ماه کردن مرخصی زایمان و همه این‌ها کارهایی است که این مجلس کرده است.

فروزبخش افزود: در ائتلاف ما ۶۰ نفر ثبت‌نام کرده، ۲۱ نفر انتخاب شدند و مصاحبه تخصصی می‌شوند و در نهایت ۵ نفر در لیست ما نشان داده خواهند شد. عضو شورای هماهنگی مجمع نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به بحث شفافیت گفت: اکثر نمایندگان فعلی مجلس حقوق نمایندگی خود را نمی‌گیرند و حقوق هیئت علمی می‌گیرند، مجلس هم شفافیت را تصویب کرده و قانونش در مجمع تشخیص هست چرا سعی دارید بگویید کار نشده است؟

نگاه مردم به امور حکمرانی از اصلاح طلب و اصولگرا گذشته است

حمزه دستیار دبیر سیاسی سابق اتحادیه مستقل در ادامه این نشست با اشاره به عوامل افزایش مشارکت اظهار کرد: کشور را تاکنون دوستان اصلاح طلب و اصولگرا مدیریت کرده‌اند؛ به عنوان جوانی که بخشی از جامعه ایرانی هستم می‌بینم نگاه مردم به امور حکمرانی از اصلاح طلب و اصولگرا گذشته و در باور مردم کف جامعه نه جامعه نخبگانی، کسی بین اصلاح‌طلب و اصولگرا، تفاوتی قائل نیست.

وی تاکید کرد: این محافظه‌کاری جریان اصولگرا باعث شده تا جوانان خوش فکر نتوانند به طرح شفافیت که به آن به عنوان شعار اصلی‌شان نگاه می‌کردند در مجلس رأی بدهند.

دبیر سیاسی سابق اتحادیه مستقل تصریح کرد: در مورد اصلاح‌طلبان بحث رادیکال بودنشان مطرح است؛ اصلاح‌طلبان فکر می‌کردند از یک جایی با رفتار رادیکال مقبولیت بیشتری در جامعه دارند؛ احزاب یک حلقه واسطه بین مردم و حاکمیت هستند و اگر زمانی گسلی در بین حاکمیت و مردم اتفاق بیفتد احزاب و نخبگان سیاسی نباید اجازه دهند که این گسل اتفاق بیفتد و اختلاف بیشتر شود؛ در حالی که اصلاح‌طلبان بر روی همان زخم نشسته و سعی می‌کنند از این گسل به نفع خود استفاده کنند.

دستیار تاکید کرد: ما می‌توانیم از جمهوریت و نظارت استصوابی و شورای نگهبان و.. حرف بزنیم و تشویق هم بشویم، اما شما به بزرگترین و پرشورترین انتخابات در جمهوری اسلامی یک نه محکم گفتید و در دهان ۴۰ میلیون نفری زدید که رأی دادند و هرگز هم هیچ جایی سران اصلاح طلب به صورت رسمی و علنی از مسیرهای قانونی نه اعلام کردند و نه توانستند اثبات کنند که در انتخابات ۸۸ تقلبی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: کشور سر رادیکال گرایی شما دچار اختلاف شد و از ۸۸ به بعد مشارکت نداشتیم چون دوقطبی شدیدی در جامعه به وجود آمد، رئیس ستاد آقای موسوی گفت امکان این حجم از تقلب در انتخابات نیست و خودش هم بعد وزیر شد.

دبیر سیاسی سابق اتحادیه مستقل افزود: مسئله دیگر اصولگرایی یا اصلاح طلبی نیست بلکه دوقطبی بین کسانی است که نگاهشان برونگرا و وابسته به شرق و غرب است یا کسانی که به جوانان و ظرفیت‌های این مملکت به عنوان ایران درون زا اعتقاد دارند. دستیار تاکید کرد: امروز شما جریان اصلاح‌طلب برای حضور در انتخابات شرط می‌گذارید در حالی که هیچ جریانی در هیچ کجای تاریخ نمی‌تواند برای حاکمیت شرط بگذارد و هیچ شرطی پذیرفته شده نیست.

وی افزود: در دعواهای اصولگرایی هم هیچ کجا حرف مردم زده نمی‌شود و حرف از سهمیه زده می‌شود که من در لیست چند سهمیه می‌توانم داشته باشم.

دستیار در ادامه اظهار کرد: به ما می‌گویند شعار پوپولیستی می‌دهید؛ اگر مجلس حق رأی خود را شفاف کند در مرحله بعدی حقوق دولتی‌ها را شفاف می‌کند و گام به گام کشور شفاف می‌شود اما وقتی به مجلس مراجعه می‌کنیم می‌گوید من شفافیت مجلس، مجمع تشخیص و خبرگان را می‌دهم که بهتر است. مطالبه کوچک و صحیح شما را مطالبه غلط و حداکثری می‌کند.

وی افزود: اصلاح طلبان می‌گویند انتخابات که خوب است باید به دنبال رفراندوم باشیم. سر مردم را شیره می‌مالید. کدام کشور اصول خود را به رفراندوم گذاشته است؟ جمهوری اسلامی تنها کشوری است که قانون اساسی و موجودیت خود را به رفراندوم گذاشته است.

دبیر سیاسی سابق اتحادیه مستقل تاکید کرد: در برجامتان برای دولت آقای رئیسی بیچاره مین گذاشتید. در دولت قبل واکسن وارد نکردید و گفتید باید FATF امضا شود و گفتید:«ورود به شانگهای و بریکس امکان ندارد مگر اینکه FATF امضا شود» حالا هم عضو شانگهای و بریکس شدیم و هم واکسن وارد کردیم. دولت قبل هیچ هزینه‌ای برای مردم نداده است.

شفافیتتان کو؟

احسان امینی، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در ادامه این نشست با اشاره به عوامل افزایش مشارکت اظهار کرد: آقای دستیار به عنوان مستقل در نقد اصلاح طلبان صحبت کردید چون حمله به اصلاح طلبان هزینه‌ای ندارد و راحت‌تر است.

وی افزود: در ادوار مختلف انتخابات در نظام جمهوری اسلامی بعد از انقلاب همیشه با این سوال مواجه بودیم که چه کسی رأی می‌آورد؟ و همیشه رقابتی بین چپ و راست بود و حالا بین اصلاح طلب و اصولگرا شد و همیشه رقابت بین این دو جناح و بال سیاسی نظام وجود داشت اما امروز به دلایلی به این سوال رسیدیم که اصلاً چه کسی رأی می‌دهد؟

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: انتخابات مفهوم انتزاعی و زینتی هم نیست بلکه باید ما به ازای خارجی داشته باشد.

وی تاکید کرد: اصلاً اگر در یک نظام دیگری غیر از جمهوری اسلامی انتخاباتی برگزار شود پس از آن همه ارکان به آن عمل می‌کنند که رفاه اجتماعی و روابط سازنده با جهان، رونق اقتصادی، آزادی‌های عمومی، آزادی‌های فرهنگی اجتماعی و رضایت عمومی ملاحظه و توسط جامعه لمس شود.

امینی اضافه کرد: اگر انتخاباتی برگزار شود و ناکارآمدی‌ها پا برجا باشد، چه در سیستم انتخاباتی خود ما که ایراداتی دارد و چه در حوزه ناکارآمدی ارکانی که در نظام جمهوری اسلامی انجام می‌شود؛ با این حال هر چه با شعار مردم را ترغیب کنید، قطعاً موفق نخواهید شد.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان افزود: همه داد و بیداد این مجلس بر سر شفافیت بود. من مشاور نماینده اصفهان در مجلس بودم و هر روز دانشجویان تشکل‌های اصولگرا جلوی دفتر ما تجمع می‌کردند که چرا به شفافیت رأی نمی‌دهید؟ الان شفافیتتان کو؟

وی ادامه داد: یک نظام سیاسی شاخصه‌ها و استانداردهایی دارد که وقتی همه‌اش با هم وجود داشت یک انتخابات پرشور خواهد داشت. وی افزود: وقتی لیست و امکانات و انگیزه برای جریان سیاسی نباشد، قطعاً آن انتخابات برای آن جریان سیاسی خوب نیست.

تاکتیک قهر در تأیید صلاحیت‌ها هم تأثیری نمی‌گذارد

محمدرضا اثنی عشر عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در ادامه این نشست اظهار کرد: ۱۴ سال پیش انتخاباتی برگزار شد که در آن ۸۵ درصد مردم شرکت کردند و جریانی برای اولین بار در تاریخ انتخابات این کشور از زمان مشروطیت تاکنون نتایج انتخابات را نپذیرفت و به رأی مردم تمکین نکرد و نه ماه کشور را به آشوب کشید و آسیب رساند و بعد مدعی است که بقیه به انتخابات اهمیت نمی‌دهند یا اعتقادی ندارند. این پدیده جدیدی است که به رأی مردم تمکین نکنی و باز در انتخابات‌ها بگویی ما پای انتخابات هستیم.

وی ادامه داد: به نمایندگی از قرارگاه انتخاباتی گام دوم که متشکل از تشکل رویش نیروهای انقلاب و جبهه پایداری است و به عنوان قرارگاهی که گزاره‌های انتخاباتی خود را منتشر کرده است، گفتیم به چه چیزهایی پایبند هستیم و چه چیزهایی را مهم می‌دانیم و مبنای خود را برای مشارکت در امر انتخابات مشخص کردیم. فکر نمی‌کنم جریان دیگری به این دقت و صحت و به این نحو به انتخابات ورود کند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری تاکید کرد: چند گزاره را می‌خوانم؛ یکی اینکه انتخابات تقلیدی نیست و اعتقاد داریم مردم با انتخاب‌های خود رشد می‌کنند و کسی که می‌گفت با آمریکا ببندیم همه چیز حل می‌شود نه با آمریکا بست و نه چیزی حل شد و مردم فهمیدند و به جریان آن‌ها رأی هم نمی‌دهند و تاکتیک قهر در تأیید صلاحیت‌ها هم تأثیری نمی‌گذارد.

وی تاکید کرد: بدنه اصولگرایی سیاسی و انقلابی پا به پای انقلاب می‌آید و به کاندیداهایش رأی می‌دهد و شور انتخاباتی دارد و مشارکت می‌کند. این بدنه اصلاح طلبی است که از شما روی برگردانده است. کسی که به روحانی رأی داده می‌گوید در انتخابات شرکت نمی‌کنم. چرا و چه کار کردید با این بدنه؟

اثنی عشر در ادامه این نشست با اشاره ائتلاف جبهه پایداری با سایر احزاب اظهار کرد: اگر سطح اشتراکات بالا برود این امکان وجود دارد که ائتلاف صورت گیرد. در اصفهان بحث اشتراک‌سازی را بردارید و اگر شد ائتلاف کنید، با سایر اصولگرایان اختلافاتی داریم، اما همانطور که گفتند آن‌ها را برادر خود می‌دانیم و سعی می‌کنیم مسائل را درون جریانی حل کنیم.

وی با بیان اینکه در تهران ائتلاف رخ داد، اما در اصفهان این اتفاق نمی‌افتد، افزود: آنچه در تهران رخ داد اتفاق مثبتی بود و باید تلاش کرد تا هم‌افزایی‌ها بیشتر شود.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با اشاره به دیدگاه اصلاح طلبان، ابراز کرد: با دوستان فعال سیاسی اصلاح طلب صحبت کردیم، لفظ صریحشان این است که مقام معظم رهبری معتقد به جوان‌گرایی هستند، اما در اصلاح‌طلبان پیرمردها نمی‌گذارند ما آب بخوریم.

اثنی‌عشر در ادامه اظهار کرد: راهکار دو خطی برای توسعه غلط است. یک بار تست کردیم. اساساً توسعه یک اتفاق چند بعدی است. همه کشورها توسعه پیدا نمی‌کنند. قطعاً سیاست خارجه در توسعه مهم است اما همه چیز در سیاست خارجه نیست.

وی افزود: همانطور که در چین اصلاحات از درون شروع شد و توسعه یافت و پیشرفت کرد. هنوز قوانین علیه چین در آمریکا است. مردم در سال ۹۲ رأی دادند و نتیجه رایشان را دیدند و درس گرفتند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری اذعان کرد: اصلاح طلبان با اشتباهات حکمرانی خود را از عرصه حذف کردند و انگشت اتهام را به سمت بقیه می‌گیرند.

وی افزود: در بحث‌های اقتصادی شعار می‌دهند؛ شعار نقطه و هدف است؛ شما از مسیر برای مردم بگویید.‌

کد خبر 716257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.