سوءبرداشت غرب از تغییرات قدرت در خاورمیانه

بر اساس تحلیل الجزیره، سران کشورها و رسانه‌های غربی به دلیل تعصبات عمیق خود قادر به ارزیابی دقیق قدرت رو به رشد «محور مقاومت» در خاورمیانه نیستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وبگاه شبکه خبری الجزیره در مقاله‌ای به قلم رامی خوری نوشته است که «هر وقت طی جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه یاد یمن افتادید به این ضرب‌المثل عربی قرون وسطی فکر کنید «خرد در یمن است» زیرا حملات جنبش انصارالله یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی یکی از مهم‌ترین عوامل سیاسی منطقه در دوران اخیر است.»

سوءبرداشت غرب از تغییرات قدرت در خاورمیانه

بر اساس گزارش الجزیره، حملات موشکی و پهپادی به کشتی‌های متعلق به رژیم اسرائیل یا به مقصد آن در هفته‌های اخیر، نشان‌دهنده حمایت انصارالله از فلسطینی‌های محاصره‌شده در غزه است. یمن می‌گوید تنها زمانی این حملات را متوقف خواهد کرد که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی و بمباران فلسطینیان پایان دهد. این حملات بخشی از واکنش نظامی هماهنگ سه عضو اصلی عرب «محور مقاومت» به حمایت ایران، حزب‌الله، حماس و انصارالله در واکنش به حمله اخیر رژیم صهیونیستی به فلسطینیان است.

الجزیره در ادامه نوشته است که در مقطعی، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده به طور همزمان با نیروهای محور مقاومت در غزه و کرانه باختری در فلسطین، در لبنان، سوریه، عراق و همچنین یمن به تبادل آتش مستقیم پرداختند. هر گونه ارزیابی از چگونگی تحول منطقه از ۷ اکتبر و آنچه احتمالاً در پیش است، باید سه نکته مهم مربوط به شبکه منطقه‌ای محور مقاومت، قابلیت‌های نظامی و مسیر آنها را تصدیق کند. جریان اصلی رسانه‌ها و نخبگان سیاسی آمریکا اغلب هر سه نکته را نادیده می‌گیرند که عبارتند از:

هماهنگی اعضای محور مقاومت در سطح منطقه برای ایجاد یک جبهه متحد مقابل رژیم اسرائیل

به گفته الجزیره، ترس گسترده در غرب مبنی بر اینکه این رویارویی اخیر رژیم اسرائیل و حماس جرقه یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار بین ایالات متحده و اسرائیل و ایران و متحدانش را ایجاد کند، محقق نشده است. با این حال، هیچ‌یک از این رویارویی‌ها به غزه محدود نشده است و این موجب اولین اقدام جدی هماهنگ شده در میدان جنگ توسط محور مقاومت در سراسر منطقه شده است. این منعکس‌کننده صحبت‌های حزب‌الله در تمام طول سال از «وحدت میادین» است، یعنی اعضای محور اکنون در نبرد، یا بین نبردها، در زمان آماده‌سازی، هماهنگ و به یکدیگر کمک می‌کنند.

انصارالله می‌تواند مانند حزب‌الله و حماس، رژیم اسرائیل و آمریکا را برای بازدارندگی یا گرفتن امتیاز از آنها از نظر نظامی به چالش بکشد

الجزیره در ادامه نوشته است که به مدت چندین دهه، حزب‌الله و حماس تنها دو قدرت عربی بودند که از نظر نظامی با رژیم اسرائیل مقابله کردند و آن را مجبور به آتش‌بس، تبادل اسرا و سایر امتیازات کردند. حملات مداوم پهپادی و موشکی انصارالله به مسیرهای کشتیرانی دریای سرخ احتمالاً اسرائیل را به چالش خواهد کشید. این حملات ممکن است در نهایت اهرم‌های مهمی را برای انصارالله یمن در برابر دشمنان غربی خود فراهم کند، به ویژه اگر همان‌طور که انتظار می‌رود، آمریکا و رژیم صهیونیستی نیروهای زمینی به یمن اعزام نکنند، بلکه در تلاش‌های خود برای حفاظت از مسیرهای تجاری تنها به نیروی هوایی متکی باشند.

سوءبرداشت غرب از تغییرات قدرت در خاورمیانه

هر ۳ عضو اصلی محور مقاومت در دو دهه گذشته توانایی‌های نظامی خود را به میزان قابل توجهی ارتقا داده‌اند

به گفته الجزیره، حزب الله اولین عضو محور مقاومت بود که قدرت نظامی خود را در برابر رژیم اسرائیل ثابت کرد. ناکامی رژیم اسرائیل در جنگ ۲۰۰۶ منجر به آتش‌بس غیررسمی بر اساس بازدارندگی متقابل شد. هر دو طرف دریافتند که یک جنگ تمام‌عیار صدمات شدیدی به سرمایه‌های ملی وارد می‌کند و منجر به تعداد غیرقابل قبولی از تلفات غیرنظامی در هر دو طرف می‌شود. آن‌ها از آن زمان، رویارویی خود را محدود به حملات متقابل کرده‌اند که منجر به تلفات محدود می‌شود.

همچنین در هفتم اکتبر، حماس با حمله به رژیم صهیونیستی در مقیاسی بی‌سابقه و سپس دفاع از منافع غزه تا به امروز ثابت کرد که توان نظامی قابل توجهی را ایجاد کرده است. توانایی‌های انصارالله نیز در حال بهبود است؛ پس از اینکه عربستان سعودی و امارات متحده عربی را مجبور به پایان دادن به جنگ خود علیه یمن کرد، در ماه گذشته حداقل ۱۰۰ کشتی را در دریای سرخ با کارایی بالا مورد حمله قرار داد. یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده این حملات گسترده را «بسیار قابل توجه» خواند که حداقل در «دو نسل» دیده نشده است.

از نظر رامی خوری، ما هنوز نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که این تحولات چه معنایی برای آینده دارد، اما این بسیار واضح است: قدرت جدید حماس در حمله به رژیم اسرائیل و دفاع از منافع خود، آن را از نظر کیفی برابر با توانایی‌های حزب‌الله می‌کند. همچنین، صلاحیت ثابت شده انصارالله در حملات پهپادی و موشکی علیه عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کشتیرانی دریای سرخ، مهارت نظامی آن را برجسته‌تر می‌کند.

وحدتی که روز به روز قوی‌تر می‌شود

خوری در ادامه اظهار کرده که واقعیت نوظهور این است که محور مقاومت که ایران را با بازیگران بزرگ و کوچک عرب غیردولتی و دولتی متحد می‌کند، در حال قوی‌تر شدن است و در صورت حل نشدن مسائلی که مشارکت آن‌ها را پیش می‌برد، به‌ویژه مسئله فلسطین، حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی، تهدیدها و تحریم‌ها علیه اعضای آن احتمالاً به این رویه ادامه خواهد داد.

نبیل خوری، دیپلمات سابق آمریکایی در یمن که اکنون از اعضای ارشد اندیشکده «مرکز عرب واشنگتن» است نیز در مصاحبه‌ای به الجزیره گفت که پس از پایان جنگ یمن، به نظر می‌رسد انصارالله اکنون آماده اقدام در سطح منطقه‌ای است.

الجزیره در ادامه خاطرنشان می‌کند که اگر اطلاعات شما در مورد خاورمیانه از رسانه‌های جریان اصلی ایالات متحده باشد، از این موضوع بی‌اطلاع خواهید بود زیرا رسانه‌های آمریکایی عمدتاً از نخبگان سیاسی آمریکا پیروی می‌کنند و هر دو تمایل دارند واقعیت‌های خاورمیانه را نادیده بگیرند که با پیش‌فرض‌های غربی درباره اعراب «ضعیف» که تنها استفاده از زور توسط ارتش‌های «عادل» اسرائیلی-آمریکایی را می‌فهمند، مطابقت ندارد. وقایع اخیر در فلسطین، لبنان و یمن این گونه بینش‌های نژادپرستانه را برای همیشه از بین برده است.

از نظر خوری، افزایش قدرت، همگرایی و نفوذ محور مقاومت در زمره مهم‌ترین تحولات ژئواستراتژیک خاورمیانه در نیم قرن اخیر قرار دارد. ترکیب مقاومت مسلحانه عربی توسط حزب الله (لبنان)، حماس (فلسطین) و انصارالله (یمن) در کنار مقاومت ایران در برابر تحریکات آمریکا و رژیم اسرائیل به بهترین وجه از طریق ارزش‌های زیربنایی مشترک آن‌ها یعنی «مقاومت» و «سرپیچی از زور» درک می‌شود.

بر اساس گزارش الجزیره، رسانه‌ها و طبقه سیاسی آمریکا و اکثر کشورهای غربی هنوز از دیدن یا تصدیق این امر خودداری می‌کنند، زیرا رژیم اسرائیل، ایالات متحده و متحدان عرب آن‌ها کسانی هستند که در برابر مقاومت و سرپیچی قرار می‌گیرند. آن‌ها ترجیح می‌دهند تحولات منطقه را از طریق منشور تصوری خود از افراط‌گرایی اسلامی ارزیابی کنند که کورکورانه ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی است. آنها تصور می‌کنند که می‌توانند از طریق حملات نظامی اسرائیلی-آمریکایی، تحریم‌ها یا تهدیدات، هر چالش خاورمیانه را مدیریت کنند.

خوری مدعی است که تعجبی ندارد که پژوهشگران سیاسی به طور معمول تأیید می‌کنند که رسانه‌های ایالات متحده و غرب به‌طور عمده از غزه در چارچوب‌های تحریف شده گزارش می‌دهند که معمولاً منعکس‌کننده سیاست‌های رژیم اسرائیل و ایالات متحده است. بنابراین ما باید انتظار داشته باشیم که آنها گزارشی مشابه در مورد یمن و محور مقاومت در حال گسترش از منظر ترس غرب و اسرائیل از افزایش نفوذ ایران ارائه کنند.

الجزیره در پایان نوشته است که این رویکردها شامل گام‌های اخیر اعزام ناوگان آمریکایی به منطقه و ایجاد یک ائتلاف ۱۰ کشوری برای گشت‌زنی مشترک در دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن و ارائه اطلاعات است که در روزهای اخیر با چالش‌های خود روبه‌رو شده است. واشنگتن همچنین به‌طور فعال در حال بررسی حمله نظامی علیه انصارالله است، اگرچه محور مقاومت و تاریخ یمن _مطابق با نگرش آنها نسبت به سر باز زدن از حرف زور و بی‌عدالتی_ نشان می‌دهد که این امر مانع حملات آینده علیه کشتی‌ها نخواهد شد.

کد خبر 715581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.