طرح‌های توسعه آلاینده را متوقف کنید/ رئیس شورای شهر: اولویت با انتقال صنایع است

اداره کل محیط زیست استان اصفهان طی نامه‌ای به شرکت ملی پالایش نفت اصفهان خواستار توقف توسعه پروژه‌های مربوطه در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، موضوع آلودگی شدید هوا این روزها مهمترین دغدغه مسئولان و شهروندان اصفهانی است؛ آنگونه که احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیر کل محیط زیست استان اصفهان می‌گوید: روند افزایشی سال‌های اخیر در اصفهان ثابت می‌کند که از ۷۲ روز هوای ناسالم در سال ۹۵ به ۱۷۲ روز هوای ناسالم در سال ۱۴۰۱ رسیده‌ایم و در واقع یک روند ۲۳۸ درصدی را پشت سر گذاشته‌ایم، مقایسه آمار آذرماه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نشان می‌دهد ۴ روز ناسالم به ۲۱ روز ناسالم تبدیل شده و برخی از روزها شاخص اصفهان تا ۲۵۱ رفته است.

از طرفی شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بروز بیشتر سرطان‌ها یکی از تأثیرات آلودگی هوا است، تصریح می‌کند: بیشترین میزان سرطان‌های ثبت شده روی کمربندی است که صنعت در آن مستقر است و این موضوع نشان می‌دهد مکانی که که آلوده‌تر باشد، احتمال بروز سرطان بیشتری دارد.

وی می‌گوید: در سال ۱۳۹۷، ۵۸۴ نفر و در سال ۱۴۰۱، ۱۶۳۱ نفر بر اثر آلودگی هوا فوت کرده‌اند و این نشان می‌دهد که هرچه ذرات آلاینده‌ها بیشتر باشد، میزان مرگ‌ومیر نیز بیشتر است.

نامه محیط زیست به مدیر عامل شرکت ملی پالایش نفت

با وجود افزایش آلایندگی اصفهان طرح‌های توسعه صنایع یکی از موضوعات مورد بحث بوده است؛ اخیراً مدیر کل محیط زیست استان اصفهان در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت ملی پالایش نفت اصفهان خواستار توقف پروژه‌های توسعه واحدهای پتروشیمی و فرایندی پایین دست واحدهای پالایش نفت به دلیل ممنوعیت قانونی شد.

در این نامه آمده است: با توجه به موقعیت استقرار آن واحد در مجاورت کلان‌شهر اصفهان و شهرهای اقماری آن و نظر به ممنوعیت قانونی احداث واحدهای پتروشیمی و سایر واحدهای فرایندی پایین دست واحدهای پالایش نفت با هر مقیاس در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان و همچنین حریم شهر شاهین‌شهر، ضروری است در اسرع وقت نسبت به توقف پروژه‌های مورد نظر (پتروشیمی ، ALB، اسید سولفوریک، کود شیمیایی و …) اقدام کنید.

این نامه می‌افزاید: در خصوص سایر پروژه‌های آن شرکت (اجرا شده یا در حال اجرا) که در راستای مصوبه هیئت محترم وزیران است، ضمن تهیه مستندات لازم شامل شرح کامل فرآیند، آنالیز تمام خروجی‌ها به محیط، نحوه مدیریت زیست محیطی خروجی‌ها و … (به تفکیک هر یک از واحدها) و نیز ارائه گزارش از اقدامات صورت گرفته در راستای شروط مصوبه هیئت محترم دولت اقدام کنید تا جهت بررسی و بازدید میدانی هماهنگی‌های لازم به عمل آید. بدیهی است در صورت عدم تمکین به توقف عملیات به خصوص بند یک، این اداره کل موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.

طرح های توسعه آلاینده را متوقف کنید/ اعضای شورای شهر: اصفهان بیش از این توان ندارد

طرح توسعه پالایشگاه باید شفاف باشد

در همین رابطه پیش‌تر محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص بررسی‌های انجام شده در زمینه توسعه پالایشگاه اظهار کرد: طرح توسعه پالایشگاه باید شفاف باشد، آیا پالایشگاه واقعاً ادعایش این است که در جهت تولیدات بهینه و کم کردن ضایعات طرح توسعه خود را اجرا می‌کند؟ اگر مجوزهای زیست محیطی آن اخذ شده باشد می‌توان از این امر مطمئن بود.

وی افزود: از آنچه در پالایشگاه اتفاق می‌افتد و در حال برنامه‌ریزی است مطلع نیستیم، سازمان محیط زیست نیز مطلع نبوده است. قرار شد طرح‌های توسعه‌ای اگر وجود دارد به اطلاع مسئولان مرتبط برسد.

نورصالحی گفت: اولویت اول مسئولان این است که این صنایع به شعاع ۵۰ کیلومتری منتقل شوند و برای هزینه انتقال و جابه‌جایی کمک مسئولان را به همراه داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر دستگاه‌ها به قانون هوای پاک که مصوب سال ۱۳۹۸ است، عمل کنند و دستگاه‌های نظارتی پیگیر این تکالیف باشند، کفایت می‌کند.

طرح های توسعه آلاینده را متوقف کنید/ اعضای شورای شهر: اصفهان بیش از این توان ندارد

طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه مجوز زیست محیطی ندارد

سیدامیر سامع، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اظهار کرد: چندی پیش جلسه‌ای با حضور مسئولان شهری و استانی و مدیران پالایشگاه اصفهان برگزار شد، اما شخص مدیرعامل این مجموعه در جلسه حضور نیافت و صحبت‌های نمایندگانش نیز مورد قبول واقع نشد.

وی گفت: آلودگی هوای این منطقه به حدی است که اجازه طرح‌های توسعه بسیاری از صنایع از جمله پالایشگاه را نمی‌دهد، بنابراین این مجموعه صنعتی نباید بخواهد به زور طرح‌های خود را جلو ببرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پالایشگاه تحت عناوینی مانند طرح‌های دانش بنیان در حال گرفتن مجوز است، گفت: به رغم پیگیری‌های چند سال قبل برخی از این مجوزها تقریباً با زور اخذ شد و به‌تازگی نیز پالایشگاه طرح‌هایی را مدنظر قرار داده که مسئولان استان تاکید می‌کنند این طرح‌ها هیچ‌گونه مجوز زیست محیطی ندارد در حالی که پالایشگاه اصرار دارد آن‌ها را اجرا کند.

وی اظهار کرد: این طرح‌های بزرگ، صنایع زیردستی پالایشگاه هستند در حالی که اصفهان توان اضافه شدن این صنایع را ندارد. اگر محصولی قرار است تولید شود باید به جای دیگر برود و پالایش ثانویه آن صورت گیرد.

سامع بیان کرد: دو هفته پیش جلسه‌ای با حضور مدیران این صنایع داشتیم، اما مدیر پالایشگاه حضور پیدا نکرد و توضیحات معاونان وی به‌هیچ‌وجه مورد پذیرش جلسه که با حضور مسئولان شهر و استان برگزار شد واقع نشد، بنابراین خواهش می‌کنیم این طرح‌ها را متوقف کند، وگرنه مباحث قانونی را متوجه پالایشگاه و مدیر آن خواهیم کرد.

طرح های توسعه آلاینده را متوقف کنید/ اعضای شورای شهر: اصفهان بیش از این توان ندارد

توسعه پالایشگاه مورد اعتراض اداره کل محیط زیست و شورای شهر است

علی صالحی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز درباره واحدهای آلاینده شرکت پالایش نفت اصفهان با تأکید بر ضرورت برخورد دستگاه‌های نظارتی و قضائی با مجموعه‌های آلاینده‌ای که خارج از محدوده شهر اصفهان فعال هستند، اظهار کرده بود: در ابتدا اینکه، ما شاهد هستیم برخی از صنایع در شمال و غرب استان و شهر اصفهان چه با مجوز و چه بدون مجوز فعالیت می‌کنند؛ دوم اینکه، مدیران این صنایع نسبت به تعهداتشان در مورد وضع موجود آلایندگی صنعتشان اهتمام کافی ندارند؛ چنانکه باید هزینه مسئولیت‌های اجتماعی و عوارض آلایندگی را پرداخت کنند تا حداقل بتوانند بخشی از خسارت‌های وارده به مردم اصفهان را جبران کنند.

وی گفته بود: در همین راستا شاهد چند برنامه توسعه‌ای در مجموعه پالایشگاه اصفهان هستیم که این موضوع مورد اعتراض مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان قرار گرفت. توسعه پالایشگاه در حالی است که همچنان در ضریب کیفی این مجموعه ابهام‌های جدی وجود دارد که چشمگیر است. این موضوع بر وضعیت آلایندگی شهر اصفهان و شهرهای مجاور آن و بر ارزیابی‌هایی که سازمان‌های مختلف از جمله سازمان حفاظت از محیط‌زیست انجام داده، صحه گذاشته است.

وی اضافه کرد: اگر پالایشگاه بخواهد مجموعه جدیدی برخلاف قوانین بالادستی بدون تناسب با شرایط زیست‌محیطی و اخذ مجوزهای لازم احداث کند، به‌طور قطع بار مضاعفی برای شهر اصفهان خواهد داشت؛ به‌علاوه اینکه این مجموعه تعهدهای خود را بر اساس قانون، چه در حوزه پرداخت عوارض آلایندگی و چه در حوزه انجام تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی در خصوص کلان‌شهر اصفهان و شهرهای اطراف به نحو احسن انجام نداده است.

سخنگو و عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: برخی از مدیران درصدد توسعه سایر مجموعه‌های صنعتی اطراف اصفهان هستند، توسعه‌ای که در صنایع پتروشیمی انجام می‌شود و بخش کمتری از آن هم در داخل اصفهان در حال اجراست که باید با استانداردهای زیست‌محیطی هم‌تراز باشد یا اینکه توسعه به مجموعه خارج از استان تعلق بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی توسعه صنایع، چه در فلات مرکزی کشور و چه در بخش‌های دیگری از صنایع که در محدوده کلان‌شهر اصفهان وجود دارد، صحیح نیست، اذعان داشت: وجود صنایع آلاینده خرد بدون رعایت فاصله شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان نگران‌کننده است و چنان‌که قرار است با مجوزهای اخیر شهرک صنعتی شهرضا در شعاع کمتر از ۵۰ کیلومتر اصفهان ایجاد شود، نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد.

طرح های توسعه آلاینده را متوقف کنید/ اعضای شورای شهر: اصفهان بیش از این توان ندارد

مسئولان عالی وزارت نفت تصمیمات جایگزین را در دستور کار خود قرار دهند

مصطفی نباتی‌نژاد، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این خصوص نوشت: نامه اخیر مدیر کل محیط زیست استان در خصوص توقف برخی از پروژه‌های آلاینده شرکت پالایش نفت اصفهان دغدغه‌مندانه و از سر دلسوزی است.

ضمن حمایت از این حرکت، امیدواریم مسئولان عالی وزارت نفت تصمیمات جایگزین را در دستور کار خود قرار دهند تا وضعیت زیست‌پذیری اصفهان وخیم‌تر نشود.

کد خبر 715550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.