تامین آب برای عشایر استان فارس با چالش مواجه است

استاندار فارس گفت: با توجه به کمبود تعداد تانکرهای حمل آب در سفر اول و دوم ریاست جمهوری مصوباتی برای رفع این مشکل اخذ شد، اما همچنان با کمبود آب مواجه هستیم که نیاز است با مشارکت سازمان امور عشایر و سایر دستگاه‌های اجرایی این مشکل رفع شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمد هادی ایمانیه امروز_ سه شنبه پنجم دی_ در جلسه شورای عشایر استان فارس اظهار کرد: عشایر استان فارس غیرتمندانه از امنیت استان به ویژه امنیت غذایی حمایت می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه ۷۰ سازمان در قبال عشایر وظیفه دارند، ضرورت دارد یک سامانه ایجاد و وظایف هر سازمان ذکر شود. باید هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد هر سازمان تشریح شود تا برنامه انجام شده در خصوص وظایف قانونی سازمان‌ها در قبال عشایر مورد بررسی قرار گیرد.

استاندار فارس در این جلسه از سرپرست سازمان امور عشایر کشور درخواست کرد تا یک چهارم از بودجه‌ها به موضوعات مورد درخواست جامعه عشایری همچون بازسازی مدارس چه ثابت و چه کانکسی، خانه بهداشت عشایر، اشتغال و حوزه ایل راه که بسیج سازندگی در سال جاری مجموعه اقدامات خود را بر ساماندهی ایل راه متمرکز کرده است، اختصاص پیدا کند.

ایمانیه اضافه کرد: با توجه به کمبود تعداد تانکرهای حمل آب، در سفر اول و دوم ریاست جمهوری مصوباتی برای رفع این مشکل اخذ شد، اما همچنان با کمبود آب مواجه هستیم؛ بنابراین نیاز است با مشارکت سازمان امور عشایر و سایر دستگاه‌های اجرایی بتوان این مشکل را رفع کرد.

وی اضافه کرد: موضوع آموزش و پرورش عشایر شهرستان‌های رستم و نورآباد تا تحقق کامل آن پیگیری می‌شود تا زیرمجموعه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس محسوب شود.

استاندار فارس تاکید کرد: مدیریت امور عشایر استان فارس نسبت به تشکیل یک معاونت فرهنگی اقدام کند، چراکه این موضوع ریشه‌ای است و نباید به آن کم‌توجهی شود.

ایمانیه از سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ه) در حوزه گیاهان دارویی استان فارس خبر داد و اضافه کرد: مقرر شد طی هفته آینده تیم تحقیق و اجرایی از تهران به استان فارس اعزام شود.

وی پیشنهاد شراکت سازمان امور عشایر با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را در موضوع سرمایه‌گذاری در حوزه گیاهان دارویی مطرح کرد و ادامه داد: با توجه به چهار فصل بودن استان فارس در حوزه تنوع و کشت گیاهان دارویی که در رتبه اول کشور قرار دارد، مشارکت سرمایه‌گذاری در توسعه این حوزه می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

استاندار فارس با اشاره به موضوع گردشگری عشایر، ادامه داد: در این حوزه پای کار هستیم که به بوم‌گردی استان و حوزه صنایع دستی عشایر کمک خواهد شد. عشایر استان فارس یک سوم از تولید گوشت کشور را تأمین می‌کنند؛ بنابراین بر تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز تاکید و نسبت به شکل گیری این زنجیره اعلام آمادگی می‌کنیم.

تخصیص پنل‌های خورشیدی بر اساس دستور رئیس جمهور به استان فارس، موضوع رفع مشکلات سوخت عشایر به ویژه در خرید کپسول‌های گاز، خرید به موقع دام و توزیع نهاده دامی، تخصیص ۱۰ دستگاه تانکر آب به عشایر استان فارس از سوی سازمان امور عشایر و استانداری فارس و اختصاص ۲۲۰ تومان اعتبار در حوزه آب و راه عشایر استان فارس در بودجه سال جاری از دیگر موضوعات مورد اشاره استاندار فارس در این جلسه بود.

سازمان امور عشایر با مشارکت بخش غیر دولتی صندوق‌های حمایتی از عشایر را ایجاد کند

در ادامه این جلسه جعفر قادری نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه پروژه خط انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس دنبال می‌شود، سازمان امور عشایر باید موضوع تخصیص آب از سدهایی که امکان تأمین از آنها وجود دارد، صورت بگیرد تا علاوه بر تهاتر آب، هزینه احداث چاه برای اداره کل امور عشایر کاهش یابد.

وی افزود: با تصویب قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار طی یک سال گذشته بیش از یک میلیون پروانه در حوزه‌های مختلف صادر شده است که اغلب شامل مشاغل خانگی و یا کسب و کار ثبت محور است.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان تصریح کرد: طی هفته آینده قانون تأمین مالی تولید زیر ساخت‌ها در صحن مجلس، رفع ایرادات آن از سوی شورای نگهبان انجام می‌شود و بر اساس این قانون، صندوق‌هایی در غالب تضمین برای حمایت از رشته‌ها و گروه‌های مختلف تعریف شده است که جا دارد سازمان امور عشایر به همراه بخش غیر دولتی یک صندوق تأسیس کند تا روند دریافت تسهیلات برای جامعه عشایر آسان‌تر شود.

قانون ضعیف بودن فارس در امورات مربوط به مدارس عشایری استان فارس و عدم کافی بودن اعتبارات به جهت بازسازی مدارس کانکسی، تهدیدهای خشکسالی، هزینه گزاف تانکرهای آب، عدم نوسازی تجهیزات مدارس، توسعه فرهنگ عشایر، تأمین آرد، نبود دکل مخابرات، نبود نیروی پزشک عمومی و متخصص در حوزه عشایر از جمله موضوعاتی بود که از سوی متولیان حوزه جامعه عشایر استان فارس در این جلسه عنوان شد.

کد خبر 714866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.