آغاز پروژه احیای خاک‌های آلوده در شرکت نفت و گاز گچساران

مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران از آغاز پروژه احیای خاک‌های آلوده، همچنین مزرعه زیستی در این شرکت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد غلامرضا کمالی امروز _دوشنبه چهارم دی_ در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه با ابلاغ قانون حفاظت از خاک، شرکت نفت و گاز گچساران به عنوان یک واحد تولیدی و صنعتی مطابق با این قانون خود را مکلف به اجرای بندهای مرتبط آن می‌داند، اظهار کرد: پیش از ابلاغ قانون حفاظت از خاک در سال ۱۳۹۸ و استانداردهای کیفیت منابع خاک در سال ۱۴۰۰، خاک‌ها عموماً به عنوان پسماند صنعتی تلقی و پس از بی‌خطرسازی امحاء می‌شد.

وی افزود: با گذشت زمان و پیگیری این شرکت در سال ۱۴۰۱ پارامترهای مد نظر استان‌های بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد جهت رسانیدن به حدود مجاز به این شرکت ابلاغ شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران اضافه کرد: از اواخر سال ۱۴۰۰ مطالعات در خصوص نحوه انجام کار پاک‌سازی و روش‌های پاک‌سازی در این شرکت به جدیت پیگیری شد.

کمالی تصریح کرد: از مراکز صنعتی مختلف که از روش‌های «بایوپایل» و «لندتریتمنت» استفاده می‌کردند بازدید شد و از شرکت‌های مختلف جهت ارائه روش‌های پاک‌سازی، از جمله پاکسازی به روش حرارتی، پاک‌سازی یا استفاده از سیال فوق بحرانی کربن دی اکسید، پاک‌سازی به روش انباشت زیستی و پاکسازی به روش تحریک زیستی دعوت به عمل آمد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به خصوصیات منطقه و با در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی روش تحریک زیستی خاک برگزیده شد و در ادامه تازگی فعالیت خاک پالایی، تهیه شرح خدمات و نحوه ارائه کار به شرکت‌های دانش‌بنیان را با چالش‌هایی مواجه ساخت که در نهایت در تابستان ۱۴۰۲ قرارداد خاک پالایی با روش مزرعه زیستی با شرکت مهندسی و مشاوره نفت پاک منعقد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران گفت: روش تحریک زیستی خاک بدون هیچ‌گونه اثر مخرب روی خاک و تنها با تحریک زیستی جمعیت میکروبی موجود در خاک بومی منطقه، با ظرفیت پالایش سالانه ۲۵۰۰ متر مکعب خاک آلوده موجب تسریع در روند خودپالایی خاک می‌شود.

کمالی افزود: با حضور مدیرکل محیط زیست بوشهر، مسؤولان محیط زیست شهرهای دیلم و گناوه، نمایندگان محیط زیست گچساران، برخی از مسئولان و رئیس ایمنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز، همچنین تعدادی از مدیران و مسؤولان و کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران آئین افتتاح پروژه احیای خاک‌های آلوده نفتی و ایجاد مزرعه زیستی در گروه «قلب نفت ایران» برگزار شد.

وی اظهار کرد: اقدامات این شرکت در راستای حفاظت و صیانت از محیط زیست در منطقه‌ای وسیع بوده و گستردگی تأسیسات و خطوط لوله انتقال نفت این شرکت به بیش از ۷۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.

کد خبر 714521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.