اولویت نوسازی ناوگان تاکسیرانی روی میز کلان‌شهرها

تاکسی‌ها به عنوان جزء جدایی‌ناپذیر از حمل‌ونقل عمومی شهرها نقش مهمی در جابه‌جایی شهروندان و ایجاد نظم ترافیکی دارند، در این راستا مدیریت شهری تلاش دارد با استفاده از امکانات موجود نسبت به نوسازی این ناوگان اقدام کند.

خبرگزاری ایمنا، استان‌ها؛ یکی از اقداماتی که می‌تواند در پیشگیری از آلودگی هوا و توسعه پایدار حمل‌ونقل کلان‌شهرها مؤثر باشد، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به ویژه تاکسیرانی است که با تدابیر مدیریت شهری و همراهی بخش خصوصی، این راهبرد برای دارندگان ناوگان تاکسیرانی طی سال‌های اخیر فراهم شده است.

حمل‌ونقل شهری از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که در انسجام با یکدیگر می‌تواند زمینه تردد در معابر و شریان‌های شهری و ارتباط میان فضاها را برقرار کند. در شهرهای بزرگ و پرجمعیت امروزی یافتن وسیله‌ای که در عین ارزان بودن سریع باشد، مورد توجه شهروندان است. مدیران شهری با هدف تردد روان در سطح شهر و جلوگیری از آشفتگی و بی نظمی در سطح معابر استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی همچون اتوبوس، مترو، تراموا و تاکسی‌ها را پیشنهاد می‌دهند.

با این وجود امکان استفاده بعضی گروه‌ها در شهرهای ایران به واسطه مناسب‌سازی نشدن کامل فضاهای منتهی به حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو، اتوبوس و در دسترس نبودن فراهم نیست. آن‌ها ترجیح می‌دهند در صورت نبود خودروی شخصی از تاکسی‌ها استفاده کنند تا هم از آشفتگی هنگام رانندگی در ترافیک در امان بمانند و هم تا حد ممکن سریع‌تر به مقصد خود برسند. این مسئله در کلان‌شهرهایی که جمعیت و رشد افقی بیشتری دارند، مشهودتر است.

نوسازی ناوگان تاکسیرانی با تدابیر مدیریت شهری کلان‌شهرها و با همراهی بخش خصوصی طی سال‌های اخیر فراهم شده است. مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور، آبان امسال درباره روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کشور گفت. وی تاکید کرد که شرایط اقتصادی اجازه نمی‌دهد تا قریب به اکثر تاکسیرانان و تاکسی‌داران مشمول طرح نوسازی، بهای خودرو را به صورت نقد بپردازند.

وی اذعان کرد که افزایش بی رویه قیمت خودرو طی سال‌های اخیر مزید بر علت شده و مالکان تاکسی‌های فرسوده سال‌ها است که چشم انتظارند تا شاید یکی از ردیف‌های بودجه (تبصره ۲ ماده ۸ قانون هوای پاک) محقق شود.

مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور تصریح کرد که افزایش بی رویه قیمت خودرو از یک طرف و تخصیص نیافتن اعتبارات ارزان قیمت از طرف دیگر، مجموعه‌های حمل‌ونقل را بر آن داشت تا به روش‌های مختلف برای تأمین بخشی از هزینه خرید خودرو اقدام کنند. از سوی دیگر منابع داخلی شهرداری‌ها، پست بانک، کمیته امداد، سازمان بسیج و سایر دستگاه‌ها در کنار هم قرار گرفتند تا بتوانند بخش کوچکی از این ناوگان عظیم فرسوده را احیا کنند.

ضامنی گفت شرکت‌های خودروساز به ویژه شرکت ایران خودرو اعلام می‌کنند که تولید آن‌ها حدود ۹۰۰ هزار خودرو در سال است، چنانچه پنج درصد از این تولید را به حوزه تاکسیرانی اختصاص دهند، می‌توانیم سالانه ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار خودروی فرسوده را نوسازی کنیم.

وی تاکید کرد دلیل کاهش در تولید منطقی نیست و مشکل سیاست‌گذاری خودروسازان است که باید راهبرد مشخصی را برای تداوم طرح نوسازی ترسیم کنند.

مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور عنوان کرد: سال ۱۴۰۲ طی قراردادی با شرکت خودروساز مقرر شد تا ۱۰ هزار تاکسی نوسازی شود، اما با ناتوانی خودروساز برای تولید تاکسی مواجه شدیم و سال جاری تنها ۲۵۰۰ دستگاه خودرو در طرح نوسازی جایگزین شد. با وجود این موانع، مدیریت شهری کلان‌شهرها در تلاش برای بهبود وضعیت ناوگان تاکسیرانی و استقبال بیشتر شهروندان است.

اقدامات کلانشهرها در نوسازی ناوگان تاکسیرانی

ورود هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شیراز

پیمان باباخانی رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز می‌گوید: تعداد ده هزار تاکسی در شهر شیراز داریم که از این تعداد حدود ۷۰۰۰ هزار دستگاه تاکسی فعال است.

وی اضافه می‌کند: بالغ بر ۶۵ درصد تاکسی‌های شهر شیراز فرسوده است که منحصر به شهر شیراز نیست، بلکه تمام شهرهای کشور دچار معضل فرسودگی بیش از حد ناوگان تاکسی‌ها هستند.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز تصریح می‌کند: تا پایان شهریور سال جاری از یک هزار و ۶۰۰ دستگاه تاکسی تخصیص داده شده به نوسازی ناوگان تاکسیرانی در کل کشور، شهرداری شیراز موفق شد با اعطای تسهیلات بلاعوض یکصد میلیون تومانی و تسهیلات ۱۵۰ تومانی با تعهد راننده تاکسی، نسبت به جذب ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی اقدام کند.

باباخانی اضافه می‌کند: خودروهایی که در طرح نوسازی تحویل داده می‌شود، سمند سورن دوگانه‌سوز است.

ثبت درخواست نوسازی بیش از دو هزار تاکسی در مشهد

اکبر فلاح، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد اظهار می‌کند: تاکنون بیش از دو هزار درخواست نوسازی تاکسی در سامانه ثبت و کار نوسازی این ناوگان حمل‌ونقل عمومی آغاز شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تاکسی هوشمند، می‌افزاید: سامانه ارائه خدمات سفر هوشمند سازمان تاکسیرانی (تاکسی هوشمند) آذر سال گذشته در دهمین نمایشگاه شهر هوشمند، رونمایی شد.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: در همین راستا از بیست‌وچهارم آبان تا دهم آذر فراخوان نامگذاری سامانه تاکسی هوشمند مشهد به عنوان نخستین سامانه اینترنتی درخواست تاکسی رسمی در مشهد و تاکسیرانی‌های سطح کشور توسط دفتر خلاقیت و نوآوری شهری اعلام شد.

فلاح می‌گوید: بیش از یک هزار و ۵۰۰ نام از طریق ۷۶۰ پیامک دریافت شد که نشان از اهمیت این نام‌گذاری برای همکاران و تاکسیرانان خدوم شهر مشهد داشته است.

وی با اشاره به حوزه نوسازی ناوگان و هوشمندسازی که دو اولویت مهم سازمان تاکسیرانی است، تاکید می‌کند: رشد و توسعه ساختارهای هوشمند مبتنی بر نیازهای روز شهروندان و استفاده از آن‌ها، بهره‌برداری از نرم‌افزار تاکسی هوشمند و نوسازی ناوگان بخش مهمی از فعالیت‌های این سازمان است.

به مناسبت دوازدهم آذر روز جهانی معلولان، یارانه ۱۰۰ میلیارد ریالی این سازمان به حوزه سرویس مدارس استثنایی اختصاص یافت، همچنین این سازمان در راستای ارائه خدمات مناسب به جامعه توان‌خواهان اقدام به مناسب‌سازی ۱۶۰ دستگاه تاکسی در شبکه بی‌سیم ۱۳۳ با هدف سهولت استفاده این افراد از حمل‌ونقل عمومی کرده است

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: بر همین اساس یکی از اولویت‌های نوسازی ناوگان بوده که در این مسیر تا پایان سال گذشته حدود هزار و ۲۷۹ دستگاه نوسازی شده است.

فلاح اضافه می‌کند: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون نیز برای نوسازی دو هزار و ۵۳۷ دستگاه تاکسی در سایت ثبت نام انجام شده است که از این میان ۸۳ دستگاه نوسازی شده و دلیل تأخیر در نوسازی، تأمین نشدن خودروی مناسب از سوی تولیدکنندگان بوده است.

وی با اشاره به مناسب‌سازی ۱۶۰ دستگاه تاکسی برای استفاده افراد توان‌خواه، ادامه می‌دهد: به مناسبت دوازدهم آذر روز جهانی معلولان، یارانه ۱۰۰ میلیارد ریالی این سازمان به حوزه سرویس مدارس استثنایی اختصاص یافت، همچنین این سازمان در راستای ارائه خدمات مناسب به جامعه توان‌خواهان اقدام به مناسب‌سازی ۱۶۰ دستگاه تاکسی در شبکه بی‌سیم ۱۳۳ با هدف سهولت استفاده این افراد از حمل‌ونقل عمومی کرده است.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد خاطر نشان می‌کند: در همین راستا ۸ میلیارد ریال دیگر نیز به سرویس مدارس معلولان که هنرجویان فنی و حرفه‌ای هستند اختصاص پیدا کرده است.

فلاح همچنین در خصوص فعالیت سرویس‌های مدارس مشهد نیز می‌گوید: در حال حاضر ۵۵ شرکت با هدف تأمین خودرو برای حوزه حمل و نقل دانش‌آموزی در مناطق هفت گانه شهر مشهد و تبادکان فعال هستند و بیش از ۷ هزار خودرو از طریق این شرکت‌ها موفق به دریافت مجوزهای لازم برای جا به جایی دانش‌آموزان شده‌اند.

وی اظهار می‌کند: در دو شیفت صبح و بعد از ظهر بیش از ۶۰ هزار دانش‌آموز توسط این ناوگان جابه‌جا می‌شوند و ۱۵ تیم بازرسی و نظارت از سوی سازمان تاکسیرانی و همکاری پلیس راهور و نیروی انتظامی هر ناحیه ناظر بر حسن اجرای آن هستند.

اقدامات کلانشهرها در نوسازی ناوگان تاکسیرانی

روزانه ۹۰ هزار نفر توسط ناوگان تاکسیرانی اراک جابه‌جا می‌شوند

محمدحسین ساده‌وند رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری اراک تاکید می‌کند: شمار افراد جابه‌جا شده توسط تاکسیرانی این شهر روزانه ۹۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه برآوردها نشان می‌دهد ۵۰ درصد مسافرانی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند خدمات اتوبوسرانی را دریافت می‌کنند، می‌گوید: در حال حاضر ۱۲۰۰ تاکسی فعال در سطح شهر اراک وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری اراک تصریح می‌کند: تعداد هزار دستگاه تاکسی فرسوده غیرفعال در سطح شهر اراک وجود دارد، در حال حاضر هزینه تعویض یک دستگاه تاکسی فرسوده با خودروی سمند به قیمت اعلام شده، ۳۷۰ میلیون تومان است.

ساده‌وند اضافه می‌کند: در صورتی که ارزش خودروی فرسوده را ۵۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، اعتبار لازم برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده ۳۲۰ میلیارد تومان است.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری اراک با بیان اینکه روزانه ۷۰ هزار تراکنش در سامانه مهتا اتوبوسرانی اراک به ثبت می‌رسد، می‌گوید: از این میزان ۱۲ هزار مورد آن به صورت پرداخت QR و ۶۸ هزار مورد آن توسط کارت پرداخت می‌شود.

ساده‌وند با تاکید بر اینکه حدود ۲۰ هزار مسافر هزینه سفر خود را به صورت نقدی پرداخت می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: تاکنون ۵۷ هزار نفر سامانه مهتا را روی گوشی‌های تلفن همراه نصب کرده‌اند.

اقدامات کلانشهرها در نوسازی ناوگان تاکسیرانی

فعالیت روزانه ۱۰ هزار و ۸۶۰ تاکسی در تبریز

عبدالرحیم قاصدی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز نیز از فعالیت روزانه ۱۰ هزار و ۸۶۰ تاکسی در این کلان شهر خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: روزانه یک میلیون سفر در تبریز توسط تاکسی‌ها انجام می‌شود و ۳۳ درصد سهم جابه‌جایی مسافر در سطح شهر مختص تاکسی‌ها است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز ادامه می‌دهد: نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در راستای کاهش آلودگی هوا جزو برنامه‌های اصلی مدیریت شهری تبریز در دوره فعلی بوده که بر اساس آن ۱۷۰۰ تاکسی درون‌شهری نوسازی شده است.

قاصدی اضافه می‌کند: هدف‌گذاری شهرداری تبریز در سال جاری، نوسازی ۲۰۰۰ تاکسی درون‌شهری است که با احتساب تاکسی‌های نوسازی شده در سال گذشته، تا پایان سال جاری ۳ هزار تاکسی درون شهری نوسازی می‌شود.

وی خاطر نشان می‌کند: با موافقت و همراهی شورای اسلامی شهر تبریز، سال گذشته به ازای نوسازی هر دستگاه تاکسی، ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ چهار درصد پرداخت شد که با توجه به افزایش قیمت تاکسی‌های جدید توسط شرکت خودروساز، در سال جاری این مبلغ به ۱۷۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

تلاش برای نوسازی یک هزار تاکسی در اهواز

امیر صفی‌خانی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز از تلاش برای نوسازی یک هزار دستگاه تاکسی در شهر اهواز خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: نگاه ما به اهواز با جمعیتی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر باید همچون نگاه به سایر کلان‌شهرها باشد. بر اساس آمار، روزانه یک میلیون و ۸۰۰ سفر در شهر اهواز انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: با توجه به راه‌اندازی نشدن مترو و کمبود تعداد اتوبوس‌های شهرداری، درصد بالایی از جابه‌جایی مسافران بر عهده سازمان تاکسیرانی، مسافربرهای شخصی غیرمجاز و وسایل نقلیه شخصی است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز اظهار می‌کند: در شهر اهواز برخلاف سایر کلان‌شهرها به رانندگانی که تاکسی‌های فرسوده داشتند، تسهیلات نوسازی داده نشد در حالی که برای حفظ تناسب جمعیت و تعداد تاکسی‌ها باید برای نوسازی تسهیلات آسان در نظر بگیریم.

صفی‌خانی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر نوسازی ناوگان انجام نشده است، می‌گوید: از هزار و ۹۵۵ دستگاه تاکسی موجود، ۹۰ درصد آن‌ها فرسوده شده است و عمری بالای ۱۱ سال دارد، به طور کلی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اهواز نیازمند پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات هستیم.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری اهواز در راستای تقویت حمل‌ونقل ناوگان عمومی، نوسازی یک هزار تاکسی را هدف‌گذاری کرده است، تاکنون ۵۶۰ نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند و ۴۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده رونمایی شده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز با بیان اینکه به تدریج این تاکسی‌ها وارد ناوگان می‌شود، ابراز امیدواری می‌کند: این اقدام با حمایت بانک‌ها در زمینه اعطای تسهیلات به رانندگان انجام شود، از سوی دیگر با مجوز شورای اسلامی شهر، بخش مهمی از کارمزد بانکی تسهیلات نوسازی تاکسی‌ها را شهرداری متقبل شده است که با این اقدامات ناوگان تاکسیرانی به سرانجام خوبی خواهد رسید.

تسهیلات نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کرج به ۲۰۰ میلیون تومان رسید

محسن امیدوارحسینی، رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج با بیان اینکه یکی از دلایل کند شدن روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی افزایش قیمت خودرو است، اظهار می‌کند: رانندگان توان مالی برای تهیه خودرو با قیمت‌های فعلی را ندارند و نیاز است که از تسهیلات بانکی در این زمینه استفاده کنند.

وی می‌افزاید: پیش از این مبلغ ۶۰ میلیون تومان به رانندگان تاکسی‌های پیکان برای خرید خودروی نو در قالب تسهیلات کم‌بهره پرداخت می‌شد، اما این مبلغ کافی نیست که رانندگان بتوانند از آن استفاده کنند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج ادامه می‌دهد: بر این اساس با بانک‌های عامل رایزنی لازم صورت گرفته است تا بتوانیم میزان تسهیلات را افزایش دهیم و شاهد ادامه تسریع در روند نوسازی خودروهای فرسوده شهر باشیم.

امیدوار حسینی با اشاره به گلایه رانندگان و مسافران از کمبود پول خرد، می‌گوید: هر ساله با ابلاغ کرایه‌های جدید اقداماتی برای رُند کردن کرایه‌ها انجام می‌شود تا رانندگان و مسافران کمتر با مشکل کمبود پول خرد مواجه شوند.

اقدامات کلانشهرها در نوسازی ناوگان تاکسیرانی

اجرای طرح کیف پول الکترونیکی در تمام خطوط تاکسیرانی کرج

وی اضافه می‌کند: علاوه بر این، طرح کیف پول الکترونیکی در بعضی خطوط در حال اجرا است و با رفع مشکلات و نواقص آن در آینده نزدیک در تمام خطوط تاکسی اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج خاطرنشان می‌کند: این تسهیلات به منظور نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر کرج به دارندگان تاکسی، به عدد ۲۰۰ میلیون تومان رسید و اعطای تسهیلات به رانندگان تاکسی‌های فرسوده در چند مرحله صورت می‌گیرد.

امیدوار حسینی ادامه می‌دهد: در راستای بهبود وضعیت ناوگان فعال در حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهر کرج و در مرحله نخست به هر راننده ۲۰۰ میلیون تومان وام با کارمزد چهار درصد برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده اختصاص پیدا می‌کند که کمک بزرگی به بهبود وضعیت حمل‌ونقل در شهر کرج می‌کند.

وی با اشاره به در نظر گرفتن شرایط مالی رانندگان تاکسی، می‌گوید: این وام با اقساط بلندمدت در نظر گرفته شده است که در نهایت بازپرداخت این تسهیلات ۶۰ ماهه خواهد بود، در این راستا شهرداری کرج وظیفه خود می‌داند که در این زمینه بیشترین مساعدت را با تاکسیرانان داشته باشد.

مالکان تاکسی‌های شهر رشت توان پرداخت وجوه نوسازی را ندارند

علیرضا زارع، سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری رشت تاکید می‌کند: ۶۳۰۰ دستگاه تاکسی شهری در ناوگان سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری رشت فعال بوده و از این تعداد حدود ۵۰ درصد تاکسی‌ها فرسوده است.

وی اضافه می‌کند: از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۱ در طرح نوسازی و جایگزینی تاکسی‌های فرسوده، ۱۵۴ نفر از مالکان تاکسی‌های فرسوده شهر رشت با ثبت‌نام در سامانه اینترنتی اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل همگانی کشور، خودروی خود را نوسازی کردند.

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری رشت خاطرنشان می‌کند: به دلیل افزایش قیمت خودرو و نقدی بودن پرداخت وجوه طرح تعویض تاکسی‌های فرسوده، ۹۹ درصد از تاکسیرانان شهر توان مالی برای نوسازی خودروی خود را ندارند.

زارع تصریح می‌کند: سال گذشته خودروهای سمند و پژو ۴۰۵ از چرخه طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی خارج شدند، در این مرحله خودروی سمند سورن پلاس گازسوز با سطح آلایندگی یورو پنج با قیمت بیش از ۳۶۲ میلیون تومان برای نوسازی و جایگزینی تاکسی‌های درون‌شهری در نظر گرفته شده است که قیمت آن همچنان در حال افزایش است و مالکان تاکسی توان پرداخت وجوه آن را ندارند.

وی تاکید می‌کند: سال جاری تفاهم‌نامه‌ای میان اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور با کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد شد تا در قالب طرح تبدیل به احسن کردن تاکسی‌های فرسوده شهرهای کشور، تسهیلات وام بانکی کم‌بهره اعطا شود، اما با توجه به شرایط در نظر گرفته شده مبنی بر اینکه فرد باید خودروی تاکسی و بیمه تأمین اجتماعی نداشته باشد و جزو دهک دوم تا پنجم باشد، عملاً به فردی تسهیلات تعلق نمی‌گیرد.

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری رشت می‌گوید: سال گذشته با کمک نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و سازمان حفاظت محیط زیست کشور مکاتباتی انجام دادیم تا برای نوسازی حدود ۵۰ دستگاه از تاکسی‌های فرسوده ویژه فرودگاه و راه‌آهن تسهیلات وام بانکی دریافت کنیم، اما به این علت که رشت جزو شهرهای آلوده کشور نیست تاکنون این درخواست به نتیجه‌ای نرسیده است.

زارع با بیان رانندگان تاکسی به حداقل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات وام بانکی نیاز دارند، می‌افزاید: دولت باید برای حمایت از تاکسیرانان تسهیلات بانکی کم‌بهره از طریق طرح نوسازی و تعویض خودروهای فرسوده ارائه دهد تا این طرح با سرعت بیشتری به نتیجه برسد.

اقدامات کلانشهرها در نوسازی ناوگان تاکسیرانی

نوسازی ۲۰۰ دستگاه تاکسی در شهر یزد

به گفته مهدی فعالی، سرپرست سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد تعداد تاکسی‌های شهر یزد هزار و ۵۳۷ عدد است. وی اظهار می‌کند: نزدیک به هزار تاکسی در شهر یزد به سن فرسودگی ۱۰ ساله رسیده‌اند و براساس برنامه‌های این سازمان تا سال ۱۴۰۴، میانگین عمر تاکسی‌های یزد به کمتر از هفت سال می‌رسد.

وی می‌افزاید: از سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۲۵۰ دستگاه نوسازی شده است و این نوسازی با اعطای وام کم‌بهره صورت می‌گیرد.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد با اشاره به اینکه در حال ثبت‌نام از متقاضیان برای نوسازی خودروهای فرسوده هستیم، اضافه می‌کند: تاکنون ۳۰۰ نفر برای دریافت وام کم‌بهره ۲۵۰ میلیون تومانی از بانک مهر ایران ثبت نام کرده‌اند، این طرح با مشارکت شهرداری و با هدف نوسازی تاکسی اختصاص پیدا می‌کند.

فعالی ادامه می‌دهد: از این تعداد ۱۲۴ نفر با تعهد نوسازی، درخواست وام خود را نهایی کردند که بر اساس این تعهد تا پنج سال به عنوان سرویس مدارس فعالیت می‌کنند، حق فروش خودرو را ندارند و باید بر اساس نرخ مصوب شورا کار کنند.

وی با بیان اینکه در قالب این طرح ۲۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: در شهر یزد بعضی تاکسی‌ها عمر ۳۰ ساله دارند، اما میانگین عمر تاکسی‌های شهر پایین‌تر از ۱۲ سال است.

نوسازی بیش از ۳۳۰ دستگاه تاکسی در قم

قاسم طالبی، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم در تشریح نوسازی ناوگان تاکسی این شهر، اظهار می‌کند: سال جاری ۳۳۰ تاکسی نوسازی و از این تعداد ۱۶۹ دستگاه سمند سورن تحویل متقاضیان شده است.

وی نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی را از اولویت‌های حمل‌ونقلی شهر قم می‌داند و تاکید می‌کند: با ایجاد زمینه ارائه تسهیلات بانکی از محل آورده منابع بانکی شهرداری قم، نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی در حال اجرا است.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم، آمار نوسازی ناوگان در سال ۱۴۰۱ را تعداد ۱۵۴ دستگاه اعلام می‌کند و می‌گوید: این اقدام در سال جاری نسبت به سال قبل سرعت بیشتری گرفت، تاکنون ۱۶۹ دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است و ۱۵۵ دستگاه تاکسی نیز در سامانه نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۲۲ دستگاه در مرحله پیش فاکتور و ۳۳ دستگاه در حال دریافت کد رهگیری است و تا پایان سال ۱۵۵ دستگاه نیز در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت؛ به این ترتیب افزایش بیش از دو برابری را نسبت به سال گذشته شاهد خواهیم بود.

طالبی از شماره‌گذاری ۱۶ دستگاه وَن از مجموع ۲۹ دستگاه تحویل شده به قم خبر می‌دهد و می‌گوید: نحوه فعالیت این وَن‌ها طی نامه سازمان شهرداری‌ها باید منطبق بر دستورالعملی باشد که سازمان شهرداری‌های وزارت کشور به شهرداری ابلاغ می‌کند.

وی با اشاره به وجود ۳ هزار و ۴۲۵ تاکسی فرسوده در شهر قم، تصریح می‌کند: می‌توان گفت نیمی از تاکسی‌های فعال در سطح شهر قم فرسوده است و شهرداری با تکیه بر منابع داخلی برای نوسازی این ناوگان، تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با کارمزد دو درصد را واگذار می‌کند.

اقدامات کلانشهرها در نوسازی ناوگان تاکسیرانی

نوسازی ۲۵۰۰ تاکسی کلان‌شهر تهران در سال جاری

بر اساس آمار از ۳۱۳ هزار دستگاه خودروی ناوگان تاکسیرانی در کلان‌شهر تهران، ۲۰۳ هزار دستگاه بالای ۱۰ سال عمر دارند. از سال ۱۳۹۶ به بعد نیز تسهیلات و اعتبارات یارانه‌ای از طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی حذف و خرید نقدی جایگزین آن شد که این موضوع تأثیر مهمی بر آلودگی هوای تهران دارد.

امین رهبر، مدیر نوسازی ناوگان سازمان تاکسیرانی شهر تهران، مهرماه سال جاری اظهار کرد: وام دو میلیارد ریالی با کارمزد هشت درصدی برای نوسازی تاکسی ون‌های فرسوده این شهر و خرید تاکسی نو نیز در نظر گرفته شده است.

وی تصریح می‌کند: برای جایگزینی ون‌های فرسوده، خودروی «سمند سورن پلاس دوگانه سوز» در نظر گرفته شده است که مالکان برای این منظور می‌توانند از تسهیلات دو میلیارد ریالی با کارمزد هشت درصد و اقساط ۶۰ ماهه با سه ماه تنفس بهره‌مند شوند.

مدیر نوسازی ناوگان سازمان تاکسیرانی شهر تهران خاطرنشان می‌کند: با توجه به قیمت بالای ون‌های موجود در بازار و نبود امکان پرداخت آن برای تاکسیرانان، اختصاص تسهیلاتی به منظور کمک به نوسازی این خودروها در دستور کار قرار دارد و تاکسیرانان دارای خودروی ون فرسوده می‌توانند با دریافت وام و اسقاط خودرو خود تا قبل از ارائه پیش فاکتورهای جدید از سوی خودروساز با کمترین آورده نقدی ماشین خود را نوسازی کنند.

رهبر درباره روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده شهر تهران، می‌گوید: در راستای نوسازی ناوگان تاکسیرانی وام ۱۵۰ میلیون تومانی برای خودروهای سواری و وام ۲۰۰ میلیون تومانی برای ون‌ها در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به فرآیند نوسازی تاکید می‌کند: تاکسی جزو حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شود و همه آحاد جامعه از آن استفاده می‌کنند؛ باید برای نوسازی این ناوگان همه مسئولان مربوطه دست به دست هم بدهند و به جای اینکه تنها مادیات در نظر گرفته شود، قدری هم به رسالت اجتماعی توجه کنند.

نوسازی ناوگان تاکسیرانی و فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده شهروندان از این وسیله حمل‌ونقلی نیازمند همراهی مدیریت در دو سطح محلی و ملی با در نظر گرفتن شرایط معیشتی و کاری رانندگان تاکسی است.

کد خبر 714461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.