افزایش ۶۱ درصدی بارندگی در استان قزوین

مدیرکل هواشناسی استان قزوین از افزایش ۶۱ درصدی حجم و میزان بارندگی در استان قزوین در سه‌ماهه نخست سال آبی جاری خبر داد.

یوسف شیخ‌الملوکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین، درباره میزان بارندگی در پاییز (فصل نخست سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲) اظهار کرد: از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا پایان آذرماه امسال ۲۷.۲ میلی‌متر بارندگی در استان قزوین داشتیم که این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی گذشته بیش از ۶۱ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در فصل یا سه‌ماهه نخست سال آبی جاری ۱۰.۳ میلی‌متر بارندگی از فصل نخست سال آبی قبل بیشتر بود، افزود: میزان بارندگی در سه‌ماهه نخست سال آبی گذشته ۱۶.۹ میلی‌متر بود که در مقایسه با میزان بارندگی امسال (۲۷.۲) ۱۰.۳ میلی‌متر بارندگی کمتر را نشان می‌دهد.

عضو شورای حفاظت از منابع آبی استان قزوین اضافه کرد: با این حال اگر میزان بارش‌های امسال را با آمار معدل بلندمدت (۸۵.۹ میلی‌متر) مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که حجم بارش‌ها از نظر درصدی بیش از ۶۸ درصد و از نظر میزان بارندگی هم ۵۸.۷ میلی‌متر کمتر است.

شیخ‌الملوکی با یادآوری اینکه معدل بارش یک سال کامل آبی در استان قزوین ۳۰۷ میلی‌متر است، ادامه داد: با توجه به حجم بارندگی صورت‌گرفته (۲۷.۲ میلی‌متر) تا امروز حدود ۹ درصد بارش سال آبی جاری ما در استان قزوین تأمین شده است.

وی معدل میزان تأمین بارش سال آبی جاری در کل کشور (۳۱ استان) را بیش از ۱۴ درصد عنوان کرد و گفت: حجم بارندگی شکل‌گرفته در استان قزوین از معدل کشوری بیش از ۵ درصد کمتر است و از نظر معدل بارش از کشور عقب هستیم.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری یعنی از یکم مهرماه تاکنون معدل میزان بارندگی در کشور ۳۳.۳ میلی‌متر بوده، افزود: میزان بارندگی در استان قزوین بیش از ۶ میلی‌متر از معدل کشوری کمتر بوده است.

کد خبر 713809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.