۱۵ درصد از بیماران همزمان به پارکینسون و آلزایمر مبتلا هستند / علت و درمان ناشناخته است

یک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از بیماران همزمان به پارکینسون و آلزایمر مبتلا هستند، گفت: با توجه به ناشناخته بودن علت بروز این بیماری، درمان قطعی آن نیز همچنان ناشناخته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمد چیت‌ساز امروز _پنجشنبه سی‌ام آذر_ در نشست خبری انجمن خیریه پارکینسون اظهار کرد: شایع‌ترین بیماری تحلیل‌برنده عصبی، آلزایمر و پس از آن پارکینسون است؛ در واقع، پارکینسون یک بیماری آهسته پیش رونده و تدریجی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه میزان ابتلاء به بیماری پارکینسون در سراسر جهان به یک میزان است، افزود: افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلاء به بیماری پارکینسون دارند، بیش از دیگران در معرض ابتلاء به این بیماری قرار می‌گیرند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه با توجه به ناشناخته بودن علت بروز این بیماری، درمان قطعی آن نیز همچنان ناشناخته است، تصریح کرد: درصد ابتلاء به این بیماری در سراسر جهان یک درصد است و در واقع از هر ۱۰۰ نفر بالای ۶۰ سال، یک نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری آغاز تدریجی و نامحسوس دارد، ادامه داد: بیماری پارکینسون از نظر پیشرفت دارای پنج مرحله است، ۷۰ درصد بیماران مبتلا به آن با لرزش در حال استراحت و ۳۰ درصد مابقی با کندی و سفتی عضلات شناسایی می‌شوند.

چیت‌ساز با بیان اینکه آنچه که بیماران مبتلا به پارکینسون را ناتوان می‌کند، کندی حرکات است، گفت: هر چه بیمار به مرحله بالاتری از پارکینسون برسد، آهستگی بارزتر می‌شود و بیمار حتی برای انجام امور روزمره خود دچار مشکل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سیر طی کردن پنج مرحله بیماری در تمام افراد مبتلا به پارکینسون یکسان نیست، اضافه کرد: لرزش در حال حرکت، کندی حرکت و سفتی عضلانی، سه علامت شایع و اصلی ابتلاء به پارکینسون به شمار می‌رود.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه این بیماران با توجه به نداشتن توان در کنترل بدن، در معرض به زمین خوردن و شکستگی لگن قرار دارند، افزود: ۱۵ درصد از بیماران مبتلا به پارکینسون، همزمان مبتلا به آلزایمر نیز هستند.

وی با اشاره به کاهش فشار خون بیماران مبتلا به پارکینسون حین بلند شدن ناگهانی از زمین، تصریح کرد: بیماران مبتلا به پارکینسون، از تمام نظرها از جمله امور روزمره، اشتغال و تحصیل تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند و با توجه به این موضوع، نقش سازمان‌های حمایتی در حمایت از این بیماران پررنگ‌تر می‌شود.

چیت‌ساز با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده، پارکینسون در کشاورزهای مرد شایع‌تر است، گفت: تست تشخیصی برای پارکینسون وجود ندارد و تشخیص ابتلاء به این بیماری با معاینه بالینی و شرح حال گرفتن از فرد انجام می‌شود.

وی با اشاره به راهکارهای درمانی بیماران مبتلا به پارکینسون، خاطرنشان کرد: ترکیبی از دارو، توانبخشی و جراحی از جمله آخرین درمان‌های شناسایی شده برای بیماران پارکینسون به شمار می‌رود و با توجه به ناشناخته بودن درمان این بیماری، درمان این بیماران علامتی است.

کد خبر 713646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.