از رد صلاحیت ترامپ تا انزوای کاخ سفید در دریای سرخ

حوادث و اظهارنظرهای مقامات در خصوص اتفاقات مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

تنفر مردم مالزی از صهیونیست‌ها

همراه با تحرکات بازدارنده گروه‌های مقاومت منطقه‌ای در برابر رژیم صهیونیستی و در راستای حمایت از فلسطین، اقدامات عملی دیگری نیز در جهان در حال ظهور است که نشان می‌دهد با گذر زمان، نه تنها دامنه رویارویی با رژیم صهیونیستی با هراس‌افکنی‌های کاخ سفید، محدودتر نمی‌شود، بلکه مقاومت امکان گسترش نبرد را به مناطق دیگر جهان محقق می‌کند؛ روز چهارشنبه منابع خبری گزارش دادند، دولت مالزی طی بیانیه‌ای پهلوگیری همه کشتی‌های تحت مالکیت و پرچم رژیم صهیونیستی و همچنین هر کشتی عازم سرزمین‌های اشغالی در بنادر این کشور را ممنوع کرده است.

در بیانیه انور ابراهیم، نخست‌وزیر آمده است این ممنوعیت که فوراً اعمال خواهد شد، در پاسخ به رفتار رژیم صهیونیستی در درگیری با حماس است؛ همچنین در این بیانیه آمده است: «این تحریم پاسخی به اقدامات اسرائیل است که اصول اولیه بشردوستانه را نادیده می‌گیرد و قوانین بین‌المللی را از طریق کشتار مداوم و ظلم مستمر علیه مردم فلسطین نقض می‌کند.»

رد صلاحیت ترامپ برای آشوب در کنگره

دادگاه عالی کلرادو برای نخستین بار در تاریخ آمریکا با رأی به عدم صلاحیت دونالد ترامپ، کاندیدای پیشتاز جمهوری‌خواهان در رقابت انتخاباتی ۲۰۲۴، رئیس جمهور سابق این کشور را از شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری صرفاً در این ایالت منع کرد.

اجرای این رأی که با واکنش شدید جمهوری‌خواهان و حتی رقبای هم حزبی ترامپ روبه‌رو شده است، تا ۴ ژانویه و به عبارتی یک روز پیش از اعلام اسامی نهایی کاندیداهای جمهوری‌خواهان به تعویق افتاده است.

بر اساس آنچه سی بی اس نیوز نوشته است، قضات دادگاه عالی این ایالت با رأی ۴ بر ۳، ترامپ را به خاطر تحریک شورشیان ششم ژانویه ۲۰۲۱ طبق بند ۳ ماده ۱۴ قانون اساسی آمریکا، برای ورود دوباره به کاخ سفید شایسته ندانسته و از مسئولان این ایالت خواستند تا نام او را از فهرست کاندیداهای جمهوریخواه خارج کند.

بر اساس بند ۳ ماده ۱۴ قانون اساسی آمریکا هر فردی که در دفتر فدرال قسم یاد کرده و در یک شورش و آشوب علیه این کشور مشارکت داشته، نمی‌تواند به عنوان مقامی در واشنگتن منصوب شود.

این رأی در حالی برای ترامپ صادر شده که تا پیش از این هرگز در تاریخ آمریکا سابقه نداشته کاندیدایی بر اساس بند مربوط به شورش در قانون اساسی آمریکا از سوی دادگاه عالی ایالتی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ردصلاحیت شود.

۴ قاضی دادگاه عالی تماماً دموکرات کلرادو که با یک رأی بیشتر از مخالفان توانستند این رأی را به کرسی بنشانند، در بیانیه‌ای درباره دلایل صدور این حکم نوشتند: «آنچه رئیس جمهور ترامپ انجام داد، تنها تحریک به آشوب نبود. چراکه زمانی که هواداران او کاخ کنگره را اشغال کردند او همچنان از این حرکت حمایت کرد و نه تنها از مایک پنس، معاونش خواست تا از انجام وظیفه قانونی‌اش سرپیچی کند که سناتورها را نیز ترغیب به توقف شمارش آرای الکترال کرد. این اقدامات مشارکت آشکار، عامدانه و مستقیم در یک آشوب به شمار می‌رود.»

انزوای کاخ سفید در دریای سرخ

بعد از ضربه راهبردی مقاومت یمن به رژیم صهیونیستی و به تبع آن، ایالات متحده، کاخ سفید اقداماتی را برای جلوگیری از تداوم حکمرانی یمن بر دریای سرخ و تنگه استراتژیک باب المندب کلید زد و با راه‌اندازی یک ائتلاف دریایی دست به تهدید انصارالله زد.

این در حالی است که ارتش یمن این روزها با اثبات اراده خود در عملی کردن تهدیدات و ایجاد مخاطرات برای منافع محور عبری-غربی، به دشمن استراتژیک آن‌ها مبدل شده و از همین روی، تکاپوی واشنگتن را برای ممانعت از گسترش میدانی و همچنین سطوح تهدیدات برانگیخته است.

در همین راستا آمریکا طی هفته‌های گذشته برای گره‌گشایی از کارزار مقابله با یمن مدعی راه‌اندازی ائتلافی متشکل از ۴۰ کشور برای صف‌آرایی در برابر دولت انصارالله شد؛ همچنین لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به‌صورت رسمی از تشکیل یک ائتلاف چندملیتی با هدف ادعایی تأمین امنیت مسیر کشتی‌های تجاری در دریای سرخ که به عملیات دریایی «نگهبان رفاه» موسوم است، خبر داد.

او در ادامه سخنان خود گفت که کشورهای انگلیس، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا و همچنین کشور عربی بحرین در این ائتلاف حاضر هستند.

طی دو سال گذشته برای ادعای مقابله با انتقال تسلیحات از ایران به سمت یمن، طرح ۱۵۳ نیروی دریایی آمریکا با مشارکت صوری ۱۳ کشور به وجود آمد که در نهایت خروجی جدی و قابل اعتنایی نداشت؛ عدم وجود نام عربستان، امارات و سایر کشورهای عربی در لیست مذکور و حضور تنها کشور عربی بحرین که پیش‌تر به عادی‌سازی روی آورده به همین ناکامی آمریکا در ائتلاف سازی‌ها بر می‌گردد.

السیسی برای سومین دوره پیاپی رئیس جمهور مصر ماند

کمیسیون ملی انتخابات مصر اعلام کرد «عبدالفتاح السیسی» برای سومین بار پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شد؛ کمیسیون انتخابات مصر اعلام کرد: عبدالفتاح السیسی، با کسب ۸۹.۶ درصد آرا، حدود ۳۹ میلیون رأی، برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی رسید.

به گزارش اسپوتنیک، به این ترتیب السیسی ۶۹ ساله برای سومین دوره متوالی برای یک دوره ۶ ساله رئیس جمهور مصر خواهد شد.

این کمیسیون همچنین اعلام کرد، درصد مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۶۶.۸ درصد بوده است، مدیر این نهاد، این میزان مشارکت را در تاریخ مصر «بی‌سابقه» خواند.

السیسی قبلاً ۲ دوره چهار ساله رئیس جمهور مصر بوده است. اصلاحیه قانون اساسی در سال ۲۰۱۹ راه را برای ماندن او در این سمت تا سال ۲۰۳۰ هموار کرد.

عبدالفتاح السیسی پس از پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۴ که یک سال پس از برکناری محمد مرسی و اخوان المسلمین از قدرت برگزار شد، به عنوان رئیس جمهور مصر انتخاب شد، در سال ۲۰۱۸، او دوباره برای دومین دوره انتخاب شد.

کمبود مهمات، ضدحمله اوکراین را لغو کرد

یک فرمانده ارشد اوکراینی اعتراف کرد که نیروهای نظامی این کشور در جبهه جنگ با روسیه با کمبود مهمات روبه‌رو هستند و به خاطر همین عملیات‌های ضدحمله لغو شده است.

به گزارش رویترز، الکساندر تارنافسکی روز دوشنبه اعلام کرد: نیروهای اوکراینی مجبور شده‌اند به خاطر کمبود مهمات و ادوات جنگی، عملیات‌های نظامی خود را لغو کنند. این سخنان در حالی مطرح شده است که جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا بسته کمک ۶۰ میلیارد دلاری ایالات متحده به کی‌یف را متوقف کردند و مجارستان نیز در حال حاضر جلوی ارسال بسته کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به ارزش ۵۰ میلیارد یورو را گرفته است.

وی همچنین اعتراف کرد که نیروهایش در جبهه جنوب شرقی خسته و در حالت تدافعی هستند و نمی‌توانند حمله‌ای جدید انجام دهند.

افزایش بودجه نظامی ژاپن

ژاپن در حال آماده شدن برای تقویت توان دفاعی خود با اختصاص ۵۴ میلیارد دلار به بودجه دفاعی برای سال مالی ۲۰۲۴ است.

به گزارش آناتولی، هدف ژاپن تقویت توان دفاعی خود در برابر نگرانی‌های امنیتی فزاینده در منطقه آسیا و اقیانوسیه و تهدیدات منطقه‌ای است، اگر این بودجه به طور رسمی تصویب شود، به عنوان بزرگترین تخصیص بودجه دفاعی تا به امروز در ژاپن ثبت خواهد شد، هدف بودجه شامل تولید موشک‌های هدایت شونده زمین-دریا، طراحی یک هواپیمای جنگی جدید و تحقیق در مورد تجهیزات دفاعی نوآورانه است.

کد خبر 713606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.