سایه غفلت بر سر صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد؛ سرزمین زیبایی‌های ناشناخته

صنعت گردشگری در دنیا یکی از صنایع پول‌ساز به‌شمار می‌رود، این صنعت در کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن ظرفیت‌های بالای طبیعی، تاریخی، فرهنگی به دلیل نبود مدیریت صحیح، بازدهی مطلوب را ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، این دیار با وجود دارا بودن منابع بسیار نظیر ۱۰ درصد از روان‌آب‌ها و ۲۵ درصد از منابع نفت و گاز کشور در کنار معادن سنگ و معدن بوکسیت و گچ با محرومیت عمیق دست‌وپنجه نرم می‌کند و اشتغال یکی از عمده مطالبات مردم این استان است، موضوعی که موجب شده است، فرزندان این استان گاه با تحصیلات بالای دانشگاهی به اجبار برای امرار معاش راهی شهرهای دورتر از محل زندگی خود شوند و حجم بسیار بالای فرزندان این استان در مناطقی نظیر عسلویه به‌خوبی بر این موضوع مُهر تأیید می‌زند.

نبود زیرساخت‌های لازم جهت اشتغال‌زایی در کهگیلویه و بویراحمد چون یک درد بی‌درمان مردم و جوانان این دیار را رنج می‌دهد؛ هرچه زمان می‌گذرد، انگار اراده‌ای برای بهبود وضعیت مشاهده نمی‌شود.

از همه فرصت‌های مناسب برای اشتغال که در این استان بگذریم، فرصت توسعه صنعت گردشگری را نمی‌توان نادیده گرفت، ظرفیتی که گاه با هزینه‌های اندک و به‌دست خود افراد به عنوان کارآفرین قابلیت استفاده و بهره‌برداری دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۷۰۰ روستا در مناطق سردسیری و گرمسیری پتانسیل خوبی برای گسترش گردشگری روستایی دارد، اما این ظرفیت نظیر بسیاری از ظرفیت‌های دیگر به دلیل نبود برنامه ویژه از طرف مسئولان و متولیان امر مغفول مانده است.

روستاهای زیبای «کریک»، «خونگاه»، «دشت‌رز»، «بهرام بیگی»، «منج»، و روستای تاریخی «لما» در شهرستان دنا، «تنگ‌سرخ» و «گردو کنگگ» در شهرستان بویراحمد، «مارین» و «دیل» در گچساران، «کمر دوغ» و «الگن» در کهگیلویه، منطقه عشایری «طسوج» در چرام، روستاهای «سقاوه»، «شهنیز»، «مورزرد زیلایی» در شهرستان مارگون را می‌توان از روستاهای شاخص استان در زمینه توسعه گردشگری روستایی دانست.

سایه غفلت بر سر صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد؛ سرزمین زیبایی‌های ناشناخته

در کنار روستاهای بکر و زیبا وجود بقاع متبرکه امام‌زادگان «بی‌بی‌خاتونین» و «شاه‌غالب» در مارگون، «باباحاجی»، «بی‌بی زهرا خاتون»، «شاه‌عسکر»، امام‌زاده «محمود طیار» در شهرستان دنا، «شاه‌قاسم»، «شاه مختار»، امام‌زاده «عبدالله»، در شهرستان بویراحمد، امام‌زاده «جعفر» و امامزاده «بی‌بی حکیمه خاتون» در شهرستان گچساران، امام‌زاده علی، امام‌زاده سیدمحمد، امامزاده میرسالار در کهگیلویه و امام‌زاده بی‌بی رشیده‌خاتون در شهرستان چرام از جمله ظرفیت‌های گردشگری دیگر این استان به‌شمار می‌رود.

غار تاریخی «ده‌شیخ»، پل تاریخی و تخت شاه‌نشین «شهر پاتاوه»، روستای تاریخی «لما»، در شهرستان دنا، بلاد شاپور و کاروانسرای تاریخی «دهدشت»، منطقه تاریخی «تنگ سولک» در شهرستان بهمئی، چشمه «بلقیس چرام»، پل تاریخی «بریم» در شهرستان باشت و پل تاریخی «خیرآباد» در شهرستان گچساران، از جمله ظرفیت‌های گردشگری تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد به‌شمار می‌رود.

جاذبه‌گردشگری در این دیار تنها به مواردی که بر شمردیم، محدود نمی‌شود، کمتر گردشگری است که به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده باشد، اما سری به آبشارهای زیبای این سرزمین نزده باشد، آبشارهای «تنگ تامرادی»، «کمردوغ»، «بهرامبیگی»، رودخانه بشار و مناطق تفریحی «شلالدان»، «تلگاه»، «سرآب بید»، «دهنو»، «تنگ‌سرخ» چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب خواهد کرد.

همه این ظرفیت‌های گردشگری با مشکلات زیرساختی بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، شاید برای مخاطب عجیب باشد که بسیاری از این جاذبه‌ها از ابتدایی‌ترین زیرساخت‌ها چون سرویس بهداشتی و جاده دسترسی مناسب محروم هستند و بعضی از آن با تمام زیبایی در گمنامی کامل به سر می‌برند.

شروه‌های تکراری مداحان محلی بر گورهای مردگان

قصه توسعه زیرساخت‌های گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد شبیه «شروه‌های» تکراری مداحان محلی بر گورهای مردگان است، سیاسیون گیوه برکشیده این دیار همواره توسعه زیرساخت‌های گردشگری و اشتغالزایی از این مسیر را جز برنامه‌های خود عنوان کرده‌اند و می‌کنند، اما در عمل آنچه در تاکنون شاهد آن بوده‌ایم ضعف اراده‌ها برای ساماندهی به نابسامانی این ظرفیت است.

به گفته سعید طالبی‌پور، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد، روستای «کریک» در شهرستان دنا به‌عنوان یکی از مناطق هدف گردشگری روستایی است که در آن تعدادی اقامتگاه بوم‌گردی ایجاد شده است و هر بوم‌گردی زمینه اشتغال‌زایی سه تا پنج نفر را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه فعالیت در زمینه بوم‌گردی کریک ادامه دارد، می‌گوید: بوم‌گردی در تابستان سال گذشته تکمیل و آغاز شده است تا سبب کمک به اهداف مختلف گردشگری و اشتغال باشد.

طالبی‌پور با اشاره به حضور استان کهگیلویه و بویراحمد در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری می‌افزاید: برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری با شعار ظرفیت‌های گردشگری و عشایری در نمایشگاه بین‌المللی تهران شرکت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد، پایلوت گردشگری روستایی و عشایری است. تصریح می‌کند: دولت کمک‌های خوبی در راستای طرح گردشگری روستایی دارد که این کمک‌ها از طریق ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و توسعه زیرساخت‌ها در حوزه آب و برق و دیگر خدمات ادامه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شناسایی مناطق هدف گردشگری روستایی می‌گوید: ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است که می‌توان به روستاهای «کریک»، «الگن کهگیلویه»، «مارین» در گچسارن، «کاکان» در بویراحمد اشاره کرد که با توجه به ظرفیت‌های طبیعی آن‌ها با همکاری بنیاد مسکن و میراث‌فرهنگی زیرساخت‌ها در این روستاها توسعه پیدا می‌کند.

سایه غفلت بر سر صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد؛ سرزمین زیبایی‌های ناشناخته

پیچ‌وخم‌های اداری، سد راه بزرگترین طرح گردشگری جنوب کشور

در سفر دوم رئیس‌جمهور به کهگیلویه و بویراحمد در سال‌جاری کلنگ احداث بزرگترین مجموعه گردشگری جنوب کشور در تنگ مهریان یاسوج به زمین زده شد، طرحی که از آغاز با معارض دولتی و در گیرودار صدور مجوزها از طرف منابع طبیعی استان نوید اضافه شدن یک پروژه به پروژه‌های بر زمین مانده استان را داد.

سرمایه اولیه این طرح که در سفر رئیس‌جمهور به این استان در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار کلنگ‌زنی شد که از این میزان ۱۱ هکتار آن خود مالکی بوده، ۵۵۰ میلیارد تومان با آورده ۲۵ درصدی سرمایه‌گذار است و پل معلق این طرح به طول ۳۸۶ متر است و تله‌کابینی که در این پروژه طراحی شده تا ۵.۵ کیلومتر قابل توسعه بوده و تله‌سیژ نیز به طول ۸۰۰ متر، زیپ‌لاین به طول ۸۰۰ متر در فاز اول و در فاز دوم ۳۱۵۰ متر پیش‌بینی شده‌است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با پروژه بزرگ گردشگری مهر کوهستان می‌گوید: در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با وجود اینکه سرمایه‌گذار تمام‌کننده و اهلیت‌دار است، همکاری لازم وجود ندارد و اکنون قرار است در نشستی در نهاد ریاست‌جمهوری این موضوع تعیین تکلیف شود.

وی با اظهار تأسف از همکاری نکردن مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با سرمایه‌گذار پروژه بزرگترین مجموعه گردشگری جنوب کشور در یاسوج، می‌افزاید: تمام استعلام‌های مورد نیاز اجرای این طرح از سوی سایر نهادها صادر و فقط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نسبت به صدور مجوزهای لازم از خود تعلل نشان می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی بزرگترین مجموعه گردشگری جنوب کشور شامل پل معلق، تله کابین، سورتمه، کافی‌شاپ و سوئیت‌های اقامتی واقع در منطقه زیبای مهریان بویراحمد به‌دلیل پاره‌ای از مشکلات بین سرمایه‌گذار و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری متوقف شده‌است.

انحراف تسهیلات اشتغالزایی در صنعت گردشگری

در سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز نظیر سایر مناطق مستعد با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است، چالش‌هایی که گاه ردپای افراد سودجو، فرصت‌طلب و کارچاق‌کن در قامت سرمایه‌گذار و پیمانکار در آن هویدا است.

بسیاری از منابع مالی و زمین‌های منابع ملی در کهگیلویه و بویراحمد در پوشش ایجاد طرح‌های گردشگری به کام اژدهای طمع و سودجویی رفته است، منابعی که خود را در هیبت ویلا و خودروهای لوکس نشان می‌دهد و به اشتغال و توسعه گردشگری پوزخند تمسخرآمیز می‌زنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه افراد زیادی در قالب طرح گردشگری اراضی ملی را می‌گرفتند و در گوشه‌ای از این اراضی ساختمانی را می‌ساختند و بعد با زن و فرزندشان در آن به تفریح مشغول می‌شدند بر این موضوع صحه می‌گذارد.

وی از انحرافات زیاد در تسهیلات گردشگری خبر می‌دهد و می‌گوید: تسهیلات چهار درصد، شش درصد و ۱۲ درصد به افرادی داده شده‌است و بعد با این تسهیلات برای خود ماشین و خانه خریده‌اند و سفر خارجی رفته‌اند.

طالبی‌پور مدعی است از روز اول آغاز به‌کار به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با قاطعیت به برخورد با این موضوع پرداخته است.

وی در تشریح انحراف تسهیلات گردشگری می‌گوید: من می‌دیدم که پیمانکار پشت میز معاون می‌نشست این زیبنده یک دستگاه دولتی نبود، چنین پیمانکار را چگونه می‌خواستند، نظارت کنند.

سایه غفلت بر سر صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد؛ سرزمین زیبایی‌های ناشناخته

۴۹ پروژه گردشگری فعال در کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت اشتغال ۹۰۰ نفر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در حوزه گردشگری حدود ۴۹ پروژه فعال وجود دارد که قریب به ۲۱۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند، می‌گوید: ۱۹۰ میلیارد تومان از تسهیلات در بخش گردشگری به بانک معرفی شده‌اند و افراد در حال دریافت تسهیلات هستند، برخی از پروژه‌ها به مدت پنج سال راکد مانده بود و در سال‌جاری نیز تسهیلات دریافت کردند.

وی با بیان اینکه تحول بسیار خوبی در سال ۱۴۰۳ خواهیم داشت، می‌افزاید: بخشی از پروژه‌ها در ماه بهمن و دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند و بخشی از پروژه‌ها هم تا پایان خرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در دو سال اخیر در تسهیلات تبصره ۱۸ مشکل کمبود اعتبار در کل کشور داشتیم، اما طی این مدت اتفاقات خوبی افتاده است و نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف پروژه‌های گردشگری را به بانک معرفی کرده‌ایم، می‌گوید: پروژه‌های خرد از دو تا ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات دریافت می‌کنند و این برای نخستین بار است که این حجم اعتبار به طرح‌های گردشگری اختصاص پیدا کرده است و ۴۹ پروژه به‌صورت مستقیم برای ۹۰۰ نفر اشتغال‌زایی کرده است.

به گزارش ایمنا، صنعت گردشگری یکی از صنعت‌های درآمدزا در جهان به‌شمار می‌رود که می‌تواند به عنوان عامل توسعه و رفع محرومیت‌زدایی در نقاط مختلف کشور مانند استان کهگیلویه و بویراحمد نیز شناخته شود، سرزمین زیبایی‌های ناشناخته که با بهره‌گیری از جاذبه‌های طبیعی بی‌شمار می‌تواند گردشگران زیادی را به سمت خود بکشاند، اما توجه این صنعت در سال‌های گذشته آن‌طور که باید در دستور کار مسئولان این استان نبود اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم قدم‌های خوبی برای ارتقای گردشگری در این خطه برداشته است.

کد خبر 712679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.