مردم شریک مالی مدیریت شهری می‌شوند/ گام نخست انتشار اطلاعات مالی شهرداری‌ها است

رئیس بورس و اوراق بهادار ایران با اشاره به اینکه عمده مردم مایل به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن هستند، گفت: باید افکار عمومی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر از جمله اجرای پروژه‌های شهرداری آماده شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، مجید عشقی صبح امروز _پنجشنبه بیست‌وسوم آذر_ در نخستین همایش نهضت تأمین مالی شهر که در سالن اصلی همایش مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد با بیان اینکه اجرای این طرح کارگاه‌های آموزشی متعددی را در دل خود داشته است، اظهار کرد: امیدواریم آغاز همکاری بخش خصوصی (مردم) و شهرداری‌ها در این طرح مثبت باشد.

وی با بیان اینکه در آینده‌ای نه چندان دور افزایش شهرنشینی را شاهد خواهیم بود، افزود: از این رو مشارکت جدی تأمین مالی پروژه‌های شهرداری محسوس است و برای دیگر کشورهای دنیا نیز به عنوان یک چالش جدی مطرح است.

رئیس بورس و اوراق بهادار ایران با بیان اینکه استفاده از منابع مالی شهرداری‌ها به واسطه محدودیت‌های موجود باید اولویت‌بندی شود، خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها به صورت طبیعی سه قسمت درآمد و منابع مالی قابل دسترسی دارند، ابتدا بودجه سالانه شهرداری‌ها و سپس درآمد عوارض‌ها است که هر دو دارای فرایندهای متعدد است، منبع درآمد سوم مسئله استقراض بوده که به آن پرداخته نشده است.

عشقی اضافه کرد: از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان «همت» از اوراق بازار سرمایه تنها ۲۰ همت مربوط به شهرداری‌ها است و می‌توان گفت دو درصد این اعتبار است، این عدد و رقم در قیاس با درآمد و اعتبار شهرداری‌ها قابل افزایش خواهد بود.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: در بازار سرمایه با توجه به صحبت‌هایی که با شهرداری داشته‌ایم، تلاش کردیم تا ادبیات تأمین مالی را در بازار سرمایه تغییر دهیم، بانک شهر پای کار آمد و با توجه به طرفیتی که دارد می‌تواند بازوی اجرای این طرح باشد، در این میان سازمان بورس نیز پای کار است و امید داریم بتوانیم در عرصه نوینی که طراحی شده است با هدف جذب اعتماد مردمی گام برداریم.

عشقی با بیان اینکه حوزه املاک همواره سودآور بوده و ذائقه مردم در بحث سرمایه‌گذاری حوزه مسکن است، تاکید کرد: لازم است افکارسازی انجام شود تا جامعه هدف در بخش‌های دیگر نیز میل و رغبت به سرمایه‌گذاری داشته باشند.

وی با اشاره به الزامات اجرایی برای بهبود فضای مالی مدیریت شهری گفت: سال گذشته مجموعه پرداختی شبکه بانکی که در مدیریت شهری پرداخت شده است ۱,۹۰۰ میلیارد تومان بوده که این عدد در بازار سرمایه ۵۸۰ همت بوده است و سال جاری به دلیل افزایش منابع بانک‌ها این نسبت میزان کاهش یافته است.

رئیس سازمان بورس افزود: ضروری است گزارش‌گری شبکه‌های مالی در شهرداری‌ها ارتقا پیدا کند، با هدف حضور مثبت و مؤثر در بازار برای ایجاد اعتماد عمومی باید شفافیت فوق ایجاد و اطلاعات مالی شهرداری‌ها منتشر شود.

عشقی اظهار کرد: تصویرسازی باید از سوی شهرداری‌ها درست شکل گیرد، برای تحقق این هدف می‌توان پروژه ابتدایی را به بهترین شکل ممکن اجرا کرد تا تبلیغی برای افکار عمومی باشد.

کد خبر 711951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.