۲۸ درصد سطح کشور در معرض سیل‌های شدید و طبقاتی قرار دارد

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ۲۸ درصد سطح کشور در معرض سیل های شدید و طبقاتی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنااز اردبیل، ترحم بهزاد عصر امروز سه‌شنبه-بیست و یکم آذر- در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به حساسیت‌های اقلیمی و شکنندگی زیست بوم‌های کشور، گفت :۲۸ درصد سطح کشور در معرض سیل‌های شدید و طبقاتی قرار دارد و همچنین سالانه ۲ میلیارد تن خاک در کشور فرسایش می‌یابد.

وی با اشاره به وضعیت فرسایش خاک، اضافه کرد: بر اساس برآوردهای کارشناسی و ارقام اعلام شده از سوی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری سالانه ۲ میلیارد تن خاک کشور فرسایش می‌یابد، بدین معنی که سالانه ۱۵.۴ تن در هکتار از خاک‌های کشور فرسایش می‌یابد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: همچنین بر اساس آمار ارائه شده از سوی امور بررسی‌های برنامه عمران سازمان ملل هزینه فرسایش خاک در ایران ۱۴ درصد درآمد ناخالص ملی برآورد شده است.

وی بیان کرد: طی ۵۰ سال اخیر شاهد کاهش بارش، افزایش تبخیر و تعرق بالقوه، افزایش دما و کاهش موجودی آب بودیم.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه حضور توأمان ویژگی‌های هندسی، تفاوت تابش دریافتی و تغییرات دمایی با افزایش ارتفاع عوامل مؤثر بر تنوع محیط‌های کوهستانی و دگرگونی در شرایط جوی می‌باشند، ادامه داد: حفاظت، احیا و مدیریت بهینه محیط طبیعی کوهستان به عنوان اقدامی مؤثر در تأمین منابع آبی و بهبود پوشش گیاهی پایین دست و ارتقای وضعیت اقتصاد آبخیزنشینان خواهد داشت.

وی با اشاره به محدودیت‌های اکوسیستم کوهستان، خاطرنشان کرد: محدودیت خاک، محدودیت فصل رویش، ضرورت حفظ، احیا و اصلاح پوشش گیاهی، صعب العبور بودن و تغییرات اقلیمی منجر به پدیده‌های حاد آب و هوایی از جمله این محدودیت‌ها هستند.

جوانشیر عزیزی به ضرورت و چرایی برگزاری این کنفرانس پرداخت و گفت: با توجه به مزایای کوهستان سازمان ملل متحد تصمیم به بزرگداشت کوهستان گرفته است؛ چراکه کوهستان محل سکونت ۱.۱ میلیارد نفر انسان، میزبان حدود نیمی از تنوع زیستی جهان و محل پیداش اولیه تعدادی از مواد غذایی است.

وی با بیان اینکه ۱۱ دسامبر به عنوان روز جهانی کوهستان نامگذاری شده است، افزود: از سال ۲۰۲۱ تا سال ۲۰۳۰ نیز دهه احیای اکوسیستم‌ها از طرف سازمان ملل متحد در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ نیز به عنوان ۵ ساله احیای کوهستان ها لحاظ شده است، اضافه کرد: این ۵ ساله فرصتی برای گردآوری حمایت‌های سیاسی، تحقیقات علمی و منابع مالی به منظور افزایش قابل توجه بازسازی و جلوگیری از تخریب بیشتر اکوسیستم‌های کوهستانی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه خدمات اکوسیستم کوهستانی برای زندگی حیات است، افزود: کوه‌های سالم نیز برای تنوع زیستی اهمیت داشته و اکوسیستم‌های کوهستانی انعطاف پذیر برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی نقش کلیدی دارند.

وی با بیان اینکه مردم کوهستان تحت تأثیر تخریب زمین قرار دارند، ادامه داد: اکوسیستم‌های کوهستانی نیز در معرض خطر آلودگی قرار داشته و کشاورزان و دامداران کوهستانی در مدیریت پایدار اکوسیستم‌های کوهستانی بسیار مهم هستند.

کد خبر 711551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.