اعطای نشان ساختمان سبز برای نخستین‌بار در اصفهان

دبیر علمی همایش ملی پایداری در محیط‌های انسان‌ساخت گفت: در این همایش برای نخستین‌بار نشان تعالی ساختمان سبز را در اصفهان اعطا کردیم که گام صددرصد عملی در این حوزه است.

محمد بهاروند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری اولین همایش ملی پایداری در محیط‌های انسان ساخت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اظهار کرد: یکی از اهداف این همایش ارتقای سطح کیفی و سواد علمی دانشجویان مدیریت شهری بود که هنوز تجربه‌ای در این زمینه نداشته‌اند.

وی درباره دستاوردهای این همایش افزود: از زمستان سال گذشته در دانشکده معماری و شهرسازی پیرامون این رویداد علمی برنامه‌ریزی شد و بنا داریم بعد از این هم اهداف مد نظر را دنبال کنیم تا اهداف خود را تا آذر سال آینده به مقصد برسانیم.

دبیر علمی همایش ملی پایداری در محیط‌های انسان ساخت با اشاره به معضل آلودگی‌های زیست‌محیطی به‌ویژه هوای ناسالمی که کودکان و افراد سالخورده تنفس می‌کنند، گفت: در حال حاضر با یک ورشکستگی محیط زیستی روبه‌رو هستیم و حوزه آموزشی و علمی باید حتماً در این مسئله ورود کنند و آن را جزو رسالت خود بدانند.

وی ادامه داد: در این راستا و برای آگاهی بخشی به جامعه باید بتوانیم افرادی را به جامعه معرفی کنیم که دغدغه داشته باشند و در راستای کاهش مشکلات بتوانند گام بردارند و این همایش چنین امتیازی را داشت که از سوی ارگان‌های دولتی و خصوصی مورد حمایت قرار گرفتیم و این حمایت به ما کمک کرد تا بتوانیم اهدافی را که دنبال می‌کنیم در آن مقطع زمانی به نتیجه برسانیم.

بهاروند تصریح کرد: نگاه ما به پایداری صرفاً در حوزه انرژی نیست و اگر بخواهیم به حوزه محیط زیست از یک ضلع نگاه کنیم، می‌بینیم که اتفاق خاصی نمی‌افتد، چه بسا که در حوزه فرهنگ ممکن است معضل بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: امیدواریم توانسته باشیم این پیام را به جامعه مخابره کنیم که پایداری، مجموعه متوازنی از بحث‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و انرژی است و بعد از همایش نیز این روند را ادامه و اهداف خود را دنبال خواهیم کرد.

مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان به عنوان مقررات و قانون لازم‌الاجرا در کشور است

رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان اضافه کرد: در این همایش برای نخستین‌بار نشان تعالی ساختمان سبز را در اصفهان اعطا کردیم که گام صددرصد عملی در این حوزه است.

وی با بیان اینکه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان به عنوان مقررات و قانون لازم‌الاجرا در کشور است، اما به آن شکلی که باید اجرا نمی‌شود، گفت: این ارزیابی را در ساختمان‌های شهر اصفهان آغاز کردیم تا این پیام را منتقل کنیم که باید به صورت اجرایی و جدی به این حوزه وارد شویم؛ هر چند نواقصی دارد که اساتید برطرف می‌کنند، اما گام‌های جدی هنوز برداشته نشده است.

بهاروند ادامه داد: اصفهان آغازکننده اجرای عملی در این قضیه بود و دانشگاه آزاد اصفهان، شهرداری اصفهان، استانداری، سازمان نظام مهندسی، انجمن صنفی و مرکز تحقیقات به عنوان ارزیاب اصلی این تصمیم را گرفتند که باید گام عملی در این راستا برداریم.

وی افزود: ممکن است بسیاری از مردم بی‌اطلاع باشند، اما ساختمان‌هایی در این شهر وجود دارد که از نظر کیفی وضعیت مطلوبی دارند و می‌تواند به عنوان نمونه به جامعه معرفی شود و در آینده شاهد تکثیر این طرز تفکر و نگاه به ساختمان باشیم.

دبیر علمی همایش ملی پایداری در محیط‌های انسان ساخت با بیان اینکه ۴۰ درصد از انرژی در بخش‌های معماری و شهرسازی مصرف می‌شود، گفت: وقتی انرژی مصرف شود آلایندگی به همراه دارد و ساختمان‌ها می‌توانند در صورتی که به آن ساختمان‌های کم‌انرژی یا ای‌سی‌پلاس یا ای‌سی‌دابل‌پلاس که در مقررات ملی به آن اشاره می‌شود، دست پیدا کنند، نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی داشته باشند.

وی تاکید کرد: کاهش مصرف انرژی یعنی کاهش آلاینده و در ادامه هوای پاک‌تری در سطح شهر خواهیم داشت که در حوزه ساختمان می‌توان فرهنگ‌سازی را آغاز کرد و بخش‌های دیگر به تبعیت از آن تحت تأثیر قرار خواهند گرفت؛ این موضوع حتی می‌تواند بازار را تحت تأثیر قرار دهد و به سمتی برود که ساختمان‌های با رویکرد پایداری یا سبز در بازار بیشتر شود که وضعیت ما را بهتر خواهد کرد.

بهاروند در خصوص توجه مدیریت شهری به این موضوع گفت: مقیاسی که در حوزه پایداری بسیار مهم و به عنوان مقیاس بالادست محسوب می‌شود سیاست‌گذاری است؛ حضور مدیران شهری و افراد تصمیم‌گیرنده در حوزه معماری و شهرسازی در این همایش نکته مثبتی بود که نوید می‌دهد تسهیلات، امکانات و بستر مناسب‌تری فراهم شود تا مردم به کاهش مصرف انرژی ترغیب شوند و ساختمان‌هایی بسازند که با محیط زیست هم‌خوانی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: حضور افرادی که سیاست‌های کلی ساختمان‌سازی در شهر را تدوین می‌کنند که جای تشکر دارد.

کد خبر 711143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.