ذهنیت منفی راجع‌ به سنددار کردن اراضی کشاورزی ناشی از بی‌اطلاعی است

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی ذهنیت منفی راجع به سنددار کردن اراضی کشاورزی را ناشی از بی‌اطلاعی دانست و گفت: این امر بسیاری را از مزایای طرح محروم کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام رضا براتی‌زاده امروز _یکشنبه نوزدهم آذر_ در قرارگاه صدور اسناد اراضی کشاورزی با اشاره به هدف‌گذاری تعیین شده در افق چشم‌انداز شورای حفظ حقوق بیت‌المال تا پایان سال جاری مبنی بر ساماندهی و صدور اسناد تک‌برگی مالکیت رسمی افراد در باقیمانده اراضی کشاورزی استان اظهار کرد: تمام عوامل اجرایی مرتبط با این طرح شامل اشخاص حقیقی و حقوقی باید در این مسیر بهتر و بیشتر از گذشته نقش‌آفرینی داشته باشند.

وی نقش رسانه‌ها را در جهت تنویر افکار عمومی و معرفی مزایا و محسنات اجرای این طرح، کمک به مشارکت سازنده و تأثیرگذار مردم و استقبال قابل قبول آنان در این حوزه بسیار مهم دانست و افزود: اجرای طرح جامع حدنگار و سنددار شدن اراضی کشاورزی باعث دسترسی آسان به اطلاعات تثبیت شده ملکی در بانک جامع پیش‌بینی شده در حوزه املاک و اسناد، شفافیت فرایندها و سازوکارها و تشخیص کمی و کیفی نوع تصرفات و ممیزی حدود مالکیت اشخاص و کاهش میزان منازعات احتمالی و رفع اختلافات و دعاوی ملکی و بهره‌مندی از دیگر امتیازات مربوطه خواهد بود.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: وجود ذهنیت‌های منفی و گمراه‌کننده ناشی از ناآگاهی یا کم‌اطلاعی افراد نسبت به قوانین و مقررات در سایه تثبیت نشدن مالکیت‌ها به‌طور رسمی ممکن است.

براتی‌زاده اضافه کرد: این امر به عنوان یک مانع کاذب و در عین حال ناصواب بسیاری را از امتیازات مسلم این طرح محروم کرده است.

وی در خصوص عملکرد کمیسیون رفع تداخلات با هدف تشخیص و تمیز اراضی تحت مالکیت دولت از مستثنیات قانونی اشخاص، گفت: مطابق اسناد بالادستی و مبنایی باید تلاش شود با استفاده از ظرفیت‌های قانونی در راستای صیانت از انفال و حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع اراضی ملی و هم در مسیر کمک به تولید محصولات کشاورزی اقدام و عمل شود.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با بیان اینکه کمیسیون رفع تداخلات اراضی باید بر اساس هدف‌گذاری پیش‌بینی شده علاوه بر انطباق عملکردها با سازوکارهای قانونی احقاق حقوق مردم را در اولویت اقدام و عمل خود قرار دهد، افزود: قابلیت‌های موجود در سازوکار رفع تداخلات و اجرای طرح جامع حدنگار و متعاقباً صدور اسناد رسمی مالکیت افراد در اراضی کشاورزی دو روی یک سکه و در حقیقت مکمل یکدیگر هستند.

کد خبر 710749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.