مشتری‌ها را بردند؛ بازار مبل رهنان قربانی بعدی فروشگاه‌های بزرگ!

حضور دوباره فروشگاه های بزرگ این بار در حوزه مبلمان، منجر شده که بازار محلی مبلمان اصفهان رونق سابق را نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شکل‌گیری بازارهای محلی در کشورهای مختلف جهان از قدیم منجر شده که با در کنار هم گرفتن چندین واحد صنفی از یک رسته خاص، علاوه بر اینکه مشتری برای انتخاب آزادانه‌تر باشد، کسب‌وکارها نیز رونق بیشتری بگیرد، اصفهان نیز یکی از نمونه‌های بی‌نظیر بازارهای محلی است که در آن برای خرید هر کالا مردم می‌توانند به یک خیابان یا محله مراجعه کنند.

علاوه بر این، با شکل‌گیری این بازار اقتصاد محلات و شهر نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد، آنچنان که می‌بینیم در اطراف یک بازار محلی، اشتغال افراد نیز در همان حوزه شکل می‌گیرد و این بازارهای محلی رونق شهر و محله را نیز به دنبال داشته و اقتصاد آن را تقویت می‌کند.

یکی از نمونه‌های موفق بازارهای محلی در شهر اصفهان، بازار مبل رهنان است که از قدیم‌الایام این منطقه را به بورسی برای خرید و فروش و ساخت مبلمان تبدیل کرده است، البته که این بازار یکی از بی رقیب‌ترین بازارهای فروش صنایع چوبی در کشور به شمار می‌رود چرا که سال‌ها علاوه بر شهرهای مختلف استان اصفهان مشتریان از سایر استان‌ها نیز برای خرید محصولات به این بازار مراجعه می‌کردند.

بازار مبل اصفهان که در خیابان شریف شرقی منطقه رهنان واقع شده است، شُعَب و برندهای معروف مبلمان را در کنار انجمن صنفی صنایع چوب اصفهان در خود جای داده است، البته این بازار به خیابان شریف شرقی محدود نشده و شاهد فعالیت نمایشگاه‌های مبلمان در خیابان‌های مجاور نیز هستیم؛ علاوه بر این، سراسر منطقه رهنان پر از کارگاه‌های مرتبط با صنایع چوب است.

در این بازار انواع وسایل چوبی از مبلمان راحتی، میز و صندلی ناهارخوری، میز تلویزیون، میز جلو مبلی، میز عسلی، میز چای‌خوری، مبل راحتی مدرن، مبل کلاسیک مدرن، مبل تختخواب شو مدرن، مبلمان، آباژور و تزئینات دکوری اتاق خواب، لوازم کادویی و دکوری، ساعت دیواری، ساعت ایستاده، سرویس خواب و انواع میز می‌رسد.

با وجود این بازار در شهر اصفهان که از گذشته‌ها همه مردم برای خرید مبلمان خود به آن رجوع می‌کردند، این روزها شاهد تبلیغات بزرگ راه اندازی یک فروشگاه بزرگ مبلمان در کنار فروشگاه‌های بزرگ فرش و لوازم خانگی در شهر اصفهان هستیم که می‌تواند بازار مبل رهنان را نیز تحت تأثیر قرار دهد چراکه فاصله چندانی هم با این بازار ندارد.

خبرگزاری ایمنا به عنوان خبرگزاری شهر و شهروندی کشور در راستای اهداف خود در سلسله گزارش‌هایی به بررسی این بازارهای محلی و وضعیت فعلی آن‌ها می‌پردازد که در این گزارش به سراغ بازار مبل رهنان رفته‌ایم.

مشتری‌ها را بردند؛ بازار مبل رهنان قربانی بعدی فروشگاه‌های بزرگ!

با عبور از ترافیک سنگین خیابان امام خمینی (ره) در ساعات ابتدای شب، وارد رهنان می‌شویم، چراغ‌های زیبا و روشن مبل فروشی‌های خیابان رهنان خبر از مشتری مداری آن‌ها می‌دهد، هرچه جلوتر می‌روم خیابان خلوت‌تر و خلوت‌تر می‌شود. پنج‌شنبه شب، خلوتی بازار و محدود بودن توانایی خرید مردم، سه زاویه مثلثی است که منجر به بغضی در گلو کسبه این خیابان شده و مردم نیز تنها قیمت‌ها را مشاهده می‌کنند و بعد از کمی تأمل از بازار می‌روند، در این بازار خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.

خبری که از شور و شوق بازار مبل رهنان به گوشم رسیده بود لحظه به لحظه تکذیب شده و مدام سوالاتی در ذهنم تکرار می‌شود، دوران مبل نشینی مردم به پایان رسیده است یا اکنون زمان خرید و فروش مبل نیست، حتی اگر بهار فروش نیز نباشد، این نبود مشتری کمی عجیب به نظر می‌رسد.

اجناس بی کیفیت فروشگاه‌های بزرگ با قیمت چند برابری!

مهران زمانی، یکی از قدیمی‌ترین کسبه بازار مبل رهنان به شروع به کار فروشگاه‌های به اصطلاح زنجیره‌ای و بزرگ برای فروش مبلمان در کنار لوازم خانگی و فرش اشاره می‌کند و به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: تبلیغات بزرگ این فروشگاه‌ها سراسر شهر را پر کرده و چشم مشتری را می‌گیرد، مشتری‌ها که توان خرید نقدی ندارند نیز با هدف خرید اقساطی راهی این بازارها شده‌اند، غافل از آنکه فروشگاه‌های بزرگ تخصص ندارد و مشورت محور است، همچنین کیفیت تولید در تخصص آن‌ها نیست و نمی‌توانند یک کار مطلوب را تهیه کنند.

وی ادامه می‌دهد: فروشگاه‌های بزرگ با واسطه مبلمان را تهیه می‌کنند که این موضوع افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد، اما مشتری که شرایط اقساطی ویژه آنها را می‌بیند به قیمت نهایی توجهی نمی‌کند و این میان متضرر اصلی همان مشتری است که علاوه بر پرداخت سود برای خرید اقساطی، اجناس بی کیفیت را با قیمت چند برابری خریداری می‌کند.

این فروشنده در ادامه به وضعیت بازار مبل رهنان اشاره کرده و می‌گوید: در بازار مبل رهنان حدود ۲۵ هزار نفر درگیر این شغل هستند و از سال گذشته تاکنون بیش از هزار کارگاه تولیدی مبل تعطیل شده است و نجارهای قدیمی به دلیل اینکه توان رقابت ندارند، کنار کشیده‌اند.

زمانی به مجوز فروشگاه‌های بزرگ نیز اشاره کرده و می‌گوید: متأسفانه فروشگاه‌های بزرگ همانطور که به سایر حوزه‌ها همچون لوازم خانگی و فرش نیز ورود کرده‌اند، توانستند مجوز ورود به حوزه مبلمان را نیز دریافت کنند و این در حالی است که مجوز این فروشگاه‌ها از طرف صنف مربوطه صادر نشده بلکه آنها در قالب فروشگاه زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند و همین موضوع نیز نشان دهنده تخصصی نبودن آنهاست.

وی ادامه می‌دهد: بازار مبل اصفهان با وجود سابقه درخشان در طول تاریخ و حجم بالای تولید کننده و افرادی که اشتغال آنها به آن وابسته است، امروز با راه افتادن فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در حال از بین رفتن است و آنچه باید به آن توجه شود این است که تا زمانی که از کسب و کارهای کوچک حمایت نشود، کارآفرینی شکل نمی‌گیرد و با گسترش فروشگاه‌های بزرگ مغازه‌های کوچک تعطیل می‌شود، از این رو بی‌کاری و نوسان قیمت از عوارض به وجود آمده توسط این فروشگاه‌ها است.

مشتری‌ها را بردند؛ بازار مبل رهنان قربانی بعدی فروشگاه‌های بزرگ!

حضور فروشگاه‌های بزرگ اشتغال صنعت مبل را تهدید می‌کند

احمد صباغ، یکی دیگر از فعالان بازار مبل اصفهان با اشاره به مشکلات کسب و کارش به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حلقه گمشده فروشگاه‌های بزرگ که هر روز هم شاهد رشد یکی از آنها در شهر هستیم، تخصص است، آنها به جای تخصص سرمایه دارند! حضور آنها اکنون اشتغال صنعت مبل را تهدید می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: باید ابتدا از تولیدکننده کوچک حمایت کرد و سپس به حمایت از فروشگاه‌های بزرگ رسید، همچنین بانک‌ها به غیر از کارت‌خوان و دسته چک خدمات دیگری به تولید کنندگان مبل ارائه نمی‌دهد،

حمایت بانکی دلیل اصلی به وجود آمدن امتیازاتی است که فروشگاه‌های بزرگ برای مشتری لحاظ می‌کند.

حمیدرضا اصفهانی، فروشنده دیگر مبل نیز به خبرنگار ایمنا دلیل کاهش مشتری‌ها را وجود این فروشگاه‌های بزرگ عنوان کرده و می‌گوید: دارایی فروشگاه‌های بزرگ از مغازه‌های کوچک تأمین می‌شود، مصرف‌کننده با شنیدن اقساط بلند مدت، کیفیت کالا را مدنظر قرار نمی‌دهد و پس از چند سال متوجه کیفیت نامطلوب کالا می‌شود.

فرهاد محمودی، فعال صنعت مبل نیز درباره وضعیت بازار مبل رهنان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سال‌های قبل ۲۰۰ نیرو بیمه شده داشتم، اما در حال حاضر فقط ۶۵ نیرو دارم، چرا باید تعداد کارگران کاهش پیدا کند؟ فروشگاه‌های بزرگ، فروش صنعت مبلمان را تحت تأثیر قرار داده و تعداد مشتری‌ها را نزولی کرده است.

مشتری‌ها را بردند؛ بازار مبل رهنان قربانی بعدی فروشگاه‌های بزرگ!

مبل با کیفیت بخرید

مجید اعتصامی، رئیس اتحادیه صنایع تولید مبل استان اصفهان نیز که در این بازدید از بازار مبل رهنان خبرنگاران ایمنا را همراهی کرده است اظهار می‌کند: فروشگاه‌های بزرگ باوجود تبلیغات و شرایطی که برای مردم تعریف می‌کنند، غیرممکن است که بتواند خدمات با کیفیتی را به مردم ارائه دهد.

وی ادامه می‌دهد: با وجود تورم، مواد اولیه گران و هزینه بالای دستمزدها، ارائه اقساط بلند مدت امری دور از انتظار است که صرفه اقتصادی تولید را از بین می‌برد مگر آنکه تولیدکننده از کیفیت خود بکاهد و این در حالی است که در بازار مبل رهنان تولیدکنندگانی حضور دارند که کیفیت و برند آن‌ها در سطح ملی معروف است، همچنین در این بازار صادرات مبل نیز وجود دارد.

رئیس اتحادیه صنایع تولید مبل استان اصفهان تاکید می‌کند: کیفیت فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای را نمی‌توان با بازار مبل اصفهان مقایسه کرد و این یک تصور اشتباه است، زیرا در بازار مبل همه انواع مبل با قیمت‌ها و کیفیت‌های متفاوت وجود دارد، اما فروشگاه‌های بزرگ محدود به یک فضای خاص هستند و مشتری ناچار است از میان تعداد کمی مبلمان حق انتخاب دارند.

کیفیت بعضی از مبل‌های بازار مبل اصفهان با کیفیت برندهای ملی قابل رقابت است.

وی ادامه می‌دهد: فروشگاه‌های بزرگ با توجه به امتیازهایی که دارند، با مجوزهای کشوری سریع به شهرها و استان‌های کشور ورود می‌کند و مطمئناً زمانی که وارد یک بازار می‌شوند، آن صنعت را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنایع تولید مبل استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: بازار مبل اصفهان بازاری است که در آن اصناف کوچک کنار یکدیگر قرار گرفته و در حال اشتغال‌زایی است، اما در مقابل این بازار فروشگاه‌های بزرگ قرار گرفته‌اند که به طور قارچ گونه و با سرمایه‌هایی که از منابع خاص تغذیه شده و تخصص و تجربه‌ای ندارند و صرفاً به عنوان فروشنده کالا بازارها را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

مشتری‌ها را بردند؛ بازار مبل رهنان قربانی بعدی فروشگاه‌های بزرگ!

فروشگاه‌های بزرگ آفت اقتصادی اصفهان است

وی اضافه می‌کند: اگر مسئولان به این موضوع رسیدگی نکنند، با معضل اساسی تعطیلی کارگاه‌ها و بیکاری روبه‌رو می‌شویم، در این راستا بی‌کاری امنیت اقتصادی و اجتماعی جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد و تبعات جبران ناپذیری را به همراه دارد، از این رو فقط بازار خوبی برای واسطه‌گران و دلالان به وجود می‌آید.

رئیس اتحادیه صنایع تولید مبل استان اصفهان با بیان اینکه باید محدودیتی برای این فروشگاه‌ها در نظر گرفت و تبلیغات این فروشگاه‌ها واقعیت کیفیت آن‌ها نیست و صرفاً حس مصرف‌گرایی در مصرف‌کنندگان را تقویت می‌کند، تاکید می‌کند: افرادی که به این مجموعه‌ها ورود می‌کنند با دید اینکه در حال خرید کالای اقساطی هستند، تنها نیاز خود را برطرف می‌کنند و در آینده متوجه اشتباه و ضرر خود می‌شوند.

اعتصامی با بیان اینکه زمان راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ در اصفهان به دو تا سه سال پیش مربوط می‌شود و از همان زمان تعداد زیادی از اتحادیه‌ها خواستار جلوگیری از فعالیت این فروشگاه‌ها را بودند، می‌گوید: پس از پیگیری‌ها متوجه شدیم که مجوز این فروشگاه‌ها قانونی است، اما چه کسی این مجوز را صادر کرده؟ این مجوز از کدام منبع صادر شده؟ آیا نظر کارشناسان در این مجوز ذکر شده؟ آیا موقعیت جغرافیایی اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است؟

اقساط بلند مدت فروشگاه‌های بزرگ، بدهکاری نسل آینده است

وی ادامه می‌دهد: این فروشگاه‌ها یکی از معضل‌هایی است که مسئولان شهری باید مواردی را بررسی کرده و رسیدگی کنند تا از تعطیلی صنایع اصفهان جلوگیری شود. از تمامی شهروندان تقاضا می‌کنم تا به بازارهای اصفهان اعتماد کنند، بازار مبل می‌تواند تأمین کننده نیازهای شهروندان باشد.

اعتصامی می‌گوید: تمام استعلامات، موارد کارشناسی و مشاوره را از طرف اتحادیه مبل در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهیم تا شهروندان بتوانند با اطمینان کامل از بازار مبل رهنان خرید کنند.

در نظر گرفتن اشتغال همزمان با کیفیتی که در بازار محلی مبل رهنان وجود دارد می‌تواند دلیل محکمی برای خرید از این بازار و حمایت از تولیدکنندگان باشد، البته لازم است مسئولان نیز حمایت خود از تولیدکنندگان خرد را افزایش دهند تا در شرایط فعلی و با توجه به شرایط معیشتی مردم، بتوانند با ارائه شرایط ویژه فروش نیاز مشتریان را به خوبی تأمین کنند.

گزارش از: سروش زارع، خبرنگار ایمنا

کد خبر 710367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 7
    سلام تازه دارین به درد رانندگان تاکسی می‌رسیدکه با بوجود آمدن تاکسی های اینترنتی راننده‌های تاکسی را نابود کردند طرف راه خونه خودشونم گم میکنه شده راننده تاکسی بعد شما می‌گویید فروشگاه‌های بزرگ تخصص ندارند.
  • ستار IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    3 1
    پشت این قضیه اتحادیه مبل اصفهان هستش خبر دار باشید
  • مشتری بی پول IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    7 3
    بله اگر فروشنده ها کمی انصاف داشتند ، قدرت ناچیز مردم در خرید را مد نظر میگرفتند شاید مشتری بود بازهم، من میدانم فروشگاه های بزرگ بی کیفیت و گرانتر میفروشند اما چون قسطی می فروشند مجبورم اونجا خرید کنم شایدهم چوب ادب خدا باشه برای بی انصافها
  • ایرانی IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    2 2
    شما فکر میکنید پرداخت هزینهٔ تبلیغ تلویزیونی ثانیه ای حدود ۱۸ میلیون تومان اونم تو تموم شبکه ها، اونم دم به دقیقه کار هر کسی میتونه باشه؟ حتم بدونین این تبلیغات براشون دقیقه ای ۱۸ میلیون آب میخوره و بی شک دست مافیائی است که شرف و شعور نداره که داره بخاطر پول کثیف ایران و ایرانی را نابود میکنه... یا رب روا مدار که گدا معتبر شود وگر شود از خدا بیخبر شود
  • امید IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    2 1
    سلام. فروشگاهای خیابان رهنان خودشون مبل را ۱۰ برابر سودش به مردم میفروشن و از کیفیتشونم خبری نیست.ولی فروشگاهای بزرگ اگر گران فروشی میکنند اقساط ۳۰ ماهه میدهند .من خودم ضربه از فروشگاههای رهنان خوردم که مبل بیکیفیت را ده برابر قیمت بهم انداختن .خودتونو تبرعه نکنید مردم را خر حساب نکنید لطفا
    • سویل IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
      1 0
      در تایید فرمایش شما من از رهنان میل خریدم سه ماه دستم یه شکایت بند بود آخرشم به جایی نرسیدم
  • مهران IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    1 1
    بازار مبل اصفهان فقط محدود به رهنان نیست. فروشگاه های مبل در محدوده خمینی شهر (شامل خیابان آتشگاه و خیابان امیرکبیر) هم از این واقعه ضرر خواهند کرد.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    2 2
    به جهنم . من خودم اصفهانی هستم . ولی انقدر این رهنان گرون فروش بودن . تازه کلی به دردسر مینداختن آدم را . کاش یه مرکز بزرگ برا پوشاکم در اصفهان بزنن با قیمتهای مناسب
  • صدف IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    2 2
    نگران اشتغال زایی نباشید روزی منطقه رهنان مرکز تولید مبل بود امروز در شهری یا منطقه ای دیگر مشغول شده اند مسلماً مبلهای موجود در فروشگاههای بزرگ هم ساخته دست ایرانی است .
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    1 0
    سزای گران فروش نخریدن است بازار مبل رهنان یکی از گرانترین و اغلب از بی کیفیت ترین بازارهای کل کشور هست که اغلب مردم اصفهان ترجیح دادند از این بازار خرید نکنند و بیشترین خرید از تهران و یزد صورت میگیرد بعلت هم هزینه کمتر و کیفیت خوبشان. بهتر است کمی بفکر گران فروشی باشند و قیمتها را عادلان تر در نظر بگیرند تا بجای قیمتهای نجومی بتوانند حرفی در بازار داشته باشند.
  • زمانی IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    1 0
    بازار مبل رهنان واقعا تنوع زیادی داره اما باید یکم تغییر قیمت بدهند خیلی گرون فروشی دارند با این حال کیفیت خوبی دارند
  • استکی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    0 0
    واقعا بازار مبل رهنان یکی از زیبایی‌های اصفهان و فکرکنم تاریخ طولانی داره