گام‌‎های نهایی هند در ساخت بزرگترین پارک انرژی‌های تجدیدپذیر جهان

هند در حال ساخت بزرگترین پروژه انرژی تجدیدپذیر جهان است و انتظار می‌رود که مزرعه خورشیدی و بادی این پارک که در یک بیابان نمکی بزرگ در مرز پاکستان قرار دارد، سه سال دیگر تکمیل شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، پارک انرژی‌های تجدیدپذیر هند با عنوان خاودا که به نام نزدیک‌ترین روستا به محل پروژه نام‌گذاری شده است، به‌قدری بزرگ خواهد بود که از فضا قابل مشاهده خواهد بود.

پس از تکمیل، این پروژه تقریباً به مساحتی اندازه سنگاپور خواهد بود و بیش از ۷۲۶ کیلومتر مربع وسعت خواهد داشت. دولت هند تخمین می‌زند که حداقل ۲.۲۶ میلیارد دلار (۲.۰۸ میلیارد یورو) هزینه داشته باشد.

گام‎های نهایی هند در ساخت بزرگترین پارک انرژی‌های تجدیدپذیر جهان

پس از تکمیل، این پارک سالانه ۳۰ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر تأمین خواهد کرد که برای تأمین برق نزدیک به ۱۸ میلیون خانه هندی کافی است. هند قصد دارد تا پایان این دهه، پروژه‌های ۵۰۰ گیگاوات انرژی پاک را اجرایی کند و تا سال ۲۰۷۰ به انتشار صفر خالص (کربن‌خنثی) برسد؛ این پروژه احتمالاً به گذار هند به تولید انرژی از منابع غیرکربنی کمک می‌کند.

هند هنوز هم عمدتاً از سوخت‌های فسیلی، به‌ویژه زغال‌سنگ که بیش از ۷۰ درصد برق آن را تولید می‌کند، استفاده می‌کند. انرژی‌های تجدیدپذیر در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از نیاز برق هند را تأمین می‌کند. این کشور همچنین در حال حاضر سومین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای پس از چین و ایالات متحده است.

گام‎های نهایی هند در ساخت بزرگترین پارک انرژی‌های تجدیدپذیر جهان

فعالان از فقدان ارزیابی اثرات زیست‌محیطی انتقاد می‌کنند

کارشناسان محیط زیست و فعالان اجتماعی ضمن اذعان به اهمیت انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر، می‌گویند که تصمیم هند برای اجازه دادن به پروژه‌های انرژی پاک بدون هیچ‌گونه ارزیابی اثرات زیست محیطی، پیامدهای نامطلوبی خواهد داشت.

برای مثال، کویر نمک میزبان پارک انرژی‌های تجدیدپذیر هند، مکانی منحصر به فرد است که از نظر گیاهی و جانوری غنی است، از جمله به علت وجود فلامینگوها، روباه‌های صحرایی و گونه‌های پرندگان مهاجری که از اروپا و آفریقا برای زمستان در این منطقه پرواز می‌کنند، توقفگاه مهمی برای حیوانات است، اما این مناطق طبیعی توسط دولت هند به عنوان «زمین‌های بایر» طبقه‌بندی شده‌اند و به عنوان اکوسیستم‌های معتبر شناخته نمی‌شوند و به همین علت توجه به حفظ آن‌ها در بحبوحه بحران انرژی مغفول مانده است.

گام‎های نهایی هند در ساخت بزرگترین پارک انرژی‌های تجدیدپذیر جهان

کد خبر 710025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.