معلمان موضوعات تدریس را با تجارت ذهنی پیوند دهند

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: معلم باید بتواند موضوع جدید تدریس را با داشته‌ها و تجارب ذهنی و آموخته‌های قبلی پیوند دهد تا یادگیری پایدار و نهادینه شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، حجت‌الله الماسی بعدازظهر امروز -چهارشنبه پانزدهم آذرماه- در همایش نومعلمان تمدن‌ساز در دیار مینودری که با هدف گرامیداشت استخدام معلمان جدید در سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: کلاس درس از حساس‌ترین و فرهنگ ساز ترین مکان‌های روی زمین شناخته می‌شود که نقش آفرینی نظام آموزشی و اقدامات معلم نیز در آن بسیار قابل توجه است.

وی با طرح این پرسش که چرا بعضی معلمان یاد و نامشان از ذهن ما خارج نمی‌شود، اضافه کرد: تجربه ثابت کرده همیشه آموزش و یادگیری پایدار و عمیق نیست، با این حال معلمی در ذهن باقی می‌ماند که آموزش او ماندگار باشد و منجر به رشد و شایستگی شود و برای ماندگار شدن، باید ویژگی‌های معلمان ماندگار را شناسایی نمائیم و آنها را الگو قرار دهیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هرگاه یک مفهوم، یک موضوع به مساله درونی و دغدغه شخصی یاد گیرنده تبدیل شود، آن آموزش، منجر به شایستگی خواهد شد و تبدیل به یادگیری اصیل بر اساس نیاز و شرایط زندگی واقعی دانش‌آموز می‌شود.

الماسی خاطرنشان کرد: معلم باید بتواند موضوع جدید تدریس را با داشته‌ها و تجارب ذهنی و آموخته‌های قبلی پیوند دهد تا یادگیری پایدار و نهادینه شود.

لزوم به‌کارگیری شیوه‌های نوین تربیتی و اخلاقی در تدریس

نقی سیاهکالی مرادی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین هم در این همایش گفت: معلمان جدید باید قوی، محکم و مقتدر باشند، چون در ادامه راه با سختی‌هایی روبرو خواهید شد که باید با سعه‌صدر آنها را پشت سر بگذارید.

وی مهمترین وظیفه یک معلم را داشتن بصیرت، روحیه تحلیل و استدلال و قدرت فکر عنوان کرد و افزود: ممکن است یک معلم جدید در آغاز راه مأیوس شود، اما باید عزمش را جذب کند تا بتواند در ادامه مسیر پرتوان گام بردارد، اگر معلمی نگاهش عمیق و بلند باشد و با توکل به خدا و قبول داشتن توانایی و استعدادهایش حرکت کند، قطعاً مشکلات و سختی‌ها را کاهش خواهد داد.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان قزوین به معلمان شاغل در مناطق محروم استان هم اشاره کرد و ادامه داد: بعضی از شما معلمان در مناطقی شاغل هستید که وسایل کمک آموزشی به قدر کافی وجود ندارد، اما می‌توانید با آموزه‌های خود و شیوه‌های نوین تدریس این سختی را پشت سر بگذارید.

سیاهکالی مرادی با بیان اینکه معلم علاوه بر دانش‌آموز باید بتواند با خانواده او نیز ارتباط و تعامل برقرار کند، عنوان کرد: از اعتدال پیروی کنید، تندخویی معلم ممکن است یک دانش‌آموز را از درس دور کند و توجه یک معلم آینده دانش‌آموز را تغییر دهد، ضمن اینکه ارتباط با والدین دانش آموزان نیز باید در سرلوحه کاری قرار گیرد.

وی بر به‌کارگیری شیوه‌های نوین تربیتی و اخلاقی در تدریس تأکید کرد و گفت: معلم باید مطالعه داشته باد تا بتواند از ظرفیت‌های بروز و نوین در مسیر تدریس به دانش آموزان برخوردار شود.

کد خبر 709927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.